تخصیص اعتبار برای مرمت مسجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی زنجان

استاندار زنجان از مسجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی بازدید کرد و اعتباری را برای ادامه مرمت این دو بنای تاریخی تخصیص داد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، محسن افشارچی عصر روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از مسجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی بازدید کرد و با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان زنجان، معاون میراث‌فرهنگی، مسئول دفتر فنی اداره کل، ائمه جماعات و هیئت امنای مسجد در خصوص مسائل مختلف و مشکلات این مسجد تاریخی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

استاندار زنجان با اشاره به این که تاریخ این دو مسجد با عبادت علما و مومنانی که طی سال‌ها شناخته می‌شود و این بنای مذهبی دارای قدمت و عظمت است، خاطرنشان کرد: فرآیند مرمت مسجد تاریخی چهلستون و تکیه تاریخی مسجد یری پایین با جدیت بایدتداوم یابد و برای هر دو بنای تاریخی اعتبار تخصیص می‌یابد. 

او پس از بازدید از مسجد تاریخی چهلستون و ۱۴ ماه مرمت مستمر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همراه با هیئت امنای این مسجد تاریخی بیان کرد: مرمت  شبستان مسجد چهلستون به نحو احسن انجام شده است و برای ادامه روند مرمت در این مسجد تاریخی ۳میلیارد ریال برای کف‌سازی این بنای تاریخی از از محل اعتبارات عمرانی استان تخصیص خواهیم داد. 

افشارچی همچنین در بازدید از تکیه مسجد یری پایین زنجان پس از بازدید از مرمت‌های انجام شده است، افزود: برای ادامه مرمت مسجد یری پایین و به ویژه برای تکیه مسجد یری پایین ۶میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال اعتبار امانی تخصیص داده خواهد شد. 

تخصیص اعتبار برای مرمت مسجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی زنجان

سید سعید صفوی در مرمت سال گذشته شبستان چهلستون زنجان توسط اداره کل گفت: مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمت‌های اضطراری طاق و تویزه‌ها و برچیدن‌ اندود فرسوده گچی و سیمانی، عایق‌کاری فرسوده پشت‌بام به همراه سبک‌سازی خاک انباشته‌شده، سبک‌سازی و اجرای عایق‌کاری مجدد، تعویض آجرهای فرسوده و استحکام‌بخشی پایه‌های آجری انجام شد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: سال گذشته بخش مهمی از شبستان مسجد یری پایین  مانند مرمت و سامان‌دهی دو ستون آجری، درآوردن بندها و آجرهای فرسوده، اجرای بندکشی مجدد، سبک‌سازی، شیب‌بندی، عایق‌کاری، کف‌سازی، ساماندهی جداره‌های داخلی و… با مشارکت اداره کل و اعضای هیئت امنای مسجد مرمت شد. 

او گفت: در مسجد  چهلستون زنجان کف‌سازی و مشکلات الکتریکال انجام شود.  و در تکیه مسجد یری پایین باید آواربرداری سقف، بام‌سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترک‌های عمیق و نیمه عمیق، برچیدن‌ اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی در تکیه مسجد یری پایین انجام شود.

تخصیص اعتبار برای مرمت مسجد تاریخی چهلستون و یری پایین در بافت تاریخی زنجان

مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت‌الاسلام قرار دارد. طبق کتیبه‌ای که روی پیشانی ورودی بنا نصب‌شده این بنای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته‌شده است و مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط است و در فهرست آثار تاریخی زنجان به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021900971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha