طرح جامع تالاب کجی نهبندان اجرا می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: طرح جامع تالاب نمکزار کجی نهبندان با تاکید بر توانمندسازی جوامع محلی اجرا می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در بازدید از تالاب نمکزار کجی نهبندان با همراهی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولین استان اظهار کرد: تالاب کجی نمکزار یک سرمایه ملی در استان خراسان جنوبی و شهرستان نهبندان است. سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از این سرمایه مهم  که یک اثر ملی هم است، طرح جامع مدیریت و احیای تالاب را به تصویب رساند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ و بر حسب همه مراجع قانونی استان؛ کارگروه استانی ستاد احیا و مدیریت تالاب کجی نمکزار برگزار شد گفت: طرح جامع تالاب با تاکید بر توانمندسازی جوامع محلی، استفاده از ظرفیت‌های طبیعی تالاب و توسعه گردشگری در این منطقه پایه‌ریزی شده است.

او گفت: تالاب کجی نمکزار یک موهبت الهی بوده و ما وظیفه داریم با یک برنامه‌ریزی دقیق این تالاب را همچنان زنده نگه داریم.

عباس‌زاده گفت: چهارمین جلسه استانی مدیریت تالاب کجی در شهرستان و در محل تالاب برگزار شد، امسال به دنبال بارش رحمت الهی تالاب آبگیری و آماده بهره‌برداری  مردم در بازدیدها و استفاده گردشگری  و تامین آب منطقه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی  بیان کرد: در بخش کشاورزی و در طرح جامع تالاب موضوعات اصلاح الگوی کشت اراضی تحت تاثیر تالاب، راه دسترسی به تالاب، سازه‌های آبخیزداری و طرح‌های منابع طبیعی، بهره‌برداری مردم، پیش‌بینی لازم برای آب منطقه‌ای و کنترل آب‌های زیرزمینی دیده شده است.

او اظهار کرد: همه مدیران برای حفظ و ارتقا و بهره‌برداری از تالاب کجی نهبندان وحدت خواهند داشت تا موجب رونق و شکوفایی و استفاده تالاب در بخش‌های مختلف باشیم.

تالاب کجی نمکزار با دارابودن چشم انداز زیبا در ۷۵ کیلومتری نهبندان و حاشیه محور این شهرستان به بیرجند قرار گرفته است. مساحت آن ۲۲ هزار هکتار و ۷۶۵ مترمربع است. این تالاب شوره‌زاری وسیع است و این پدیده با توجه به شوری بیش از حد خاک آن به دریاچه نمکی تبدیل شده و محل زندگی پرندگان و حیوانات فراوانی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022001098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha