آیین کهن پنجاه به‌در با شکوه‌تر از هر سال در قزوین برگزار شد

آیین کهن پنجاه به‌در قزوین با حضور خانواده‌های قزوینی و اجرای رویدادها و برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه در قزوین برگزار شد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین، «پنجاه به‌در» رسم کهن قزوینی‌ها در طلب باران است که ریشه در اعتقادات مردم این دیار دارد و هرساله در نوزدهم اردیبهشت ماه در مصلای جنوبی این شهر برپا می‌شود و هزاران قزوینی بر خود فرض می‌دانند که بعدازظهر این روز و پنجاهمین روز سال را در خارج از خانه‌هایشان به دعا و نیایش و تفرج بگذرانند.

در برگزاری این آیین کهن خانواده‌های قزوینی با حضور در باغستان پیرامون مصلا، بساط تفرج خود را می‌گسترانند و بعد از خوردن غذاهای محلی چون آش رشته، دیماج و هندوانه که از منزل آورده‌اند به بازی و سرگرمی می پردازند و نماز باران را اقامه می‌کنند.

آیین  باران‌خواهی مردم قزوین که همچنان جذابیت و کارکرد خود را در میان خانواده‌های اصیل قزوینی حفظ کرده‌است در سال ۸۵ در فهرست میراث معنوی به‌عنوان اولین پرونده در این بخش به ثبت ملی رسیده است که خود از اهمیت ویژه برخوردار است .

برگزاری با شکوه و ویژه پنجاه به‌در

با تاکید و نگاه ویژه استاندار قزوین به پاسداشت این رسم کهن و ثبت ملی شده مردم قزوین، این آیین برای سومین سال متوالی با اجرای رویدادها و ویژه‌برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری برای مردمی که ساعات بعدازظهر نوزدهم اردیبهشت‌ماه خود را در دامان طبیعت سپری کردند، همراه بود.

محمدمهدی اعلایی در روز نوزدهم اردیبهشت ماه با انتشار پیامی در خصوص اهمیت برگزاری ویژه و با شکوه این آیین با انتشار ویراستی تاکید کرد: امسال برای سومین سال پیاپی آیین پنجاه به‌در قزوین ویژه برگزار می شود.در سال ۱۴۰۳ کوشیدیم معرفی بیشتری از زیبایی‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی قزوین به خارجی‌ها داشته باشیم. سفرایی که در قزوین حضور پیدا کردند از عمق فرهنگی و عظمت تاریخ و طبیعت استان متعجب بودند. همه گفتند: من بعد سفیر معرفی قزوین هم هستیم.

آیین کهن پنجاه به‌در با شکوه‌تر از هر سال در قزوین برگزار شد

حضور سفرای چهار کشور خارجی در قزوین به‌مناسبت برگزاری پنجاه به‌در

حضور نمایندگان چهار کشور نیوزلند، نیکاراگوئه، فیلیپین و کره جنوبی در جمهوری اسلامی ایران به‌مناسبت آیین پنجاه به‌در، در قزوین از جمله رویدادهای مهم پنجاه به‌در امسال به‌شمار می‌رود.

این سفرا در سفر دو روزه خود به استان قزوین ضمن دیدار با استاندار در مراسم افتتاحیه دومین جشنواره روستایی و عشایر قزوین که به‌مناسبت گرامیداشت پنجاه به‌در در قزوین در حال برگزاری است نیز شرکت کردند و ضمن آشنایی با آداب و رسوم و آیین مناطق مختلف روستایی و عشایری با امضای تفاهم‌نامه همکاری بر گسترش روابط خود در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی با استان قزوین مهر تایید زدند.

آنها همچنین با حضور در تعدادی از بناهای تاریخی قزوین از جمله کاروانسرای جهانی سعدالسلطنه و کلیسای کانتور و بازدید از جاذبه‌های مناطق گردشگری الموت و الولک نیز با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان آشنا شدند.

برگزاری پنجاه به‌در با طعم غذاهای سنتی قزوین در دولتخانه صفوی 

این جشنواره به‎‌مناسبت پاسداشت پنجاه به‌در با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و اتحادیه چلوکبابی‌ها، تالارهای پذیرایی و رسته‌های وابسته و نیز شهرداری قزوین با حضور ۲۵ شرکت‌کننده از سراسر استان در حیاط عالی‌قاپو واقع در مجموعه دولتخانه صفوی قزوین برگزار شد که با حضور پرشور و استقبال مردم قزوین همراه بود و در کنار آن کارگاه‌های زنده تولیدات صنایع‌دستی با حضور هنرمندان و استیج برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی و هنری نیز برای بازدیدکنندگان به اجرا درآمد.

در این جشنواره شرکت‌کنندگان با طبخ و ارائه انواع غذاهای سنتی قزوین به‌ویژه قیمه‌نثار و انواع نوشیدنی‌ها و همچنین پیش‌غذاهای قزوینی مانند دیماج میزبان مردم بودند.

این جشنواره با انتخاب ۹ برگزیده در بخش‌های غذای اصلی، پیش‌غذا و دسر و نوشیدنی از سوی هیات داوران به کار خود پایان داد.

آیین کهن پنجاه به‌در با شکوه‌تر از هر سال در قزوین برگزار شد

جشن بزرگ ببار بارون میزبان کودکان و خانواده‌ها در مصلای قزوین

در راستای اجرای ویژه‌برنامه‌ها و رویدادهای متنوع فرهنگی و هنری به‌مناسبت گرامیداشت پنجاه به‌‎در «جنگ شاد ببار بارون» با همکاری دستگاه‌هایی چون سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قزوین، حوزه هنری، اداره‎‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اداره‌کل ورزش و جوانان و...  با اجرای استیج برنامه شاد عروسکی و برپایی غرفه‌های فرهنگی و هنری میزبان کودکانی بود که به همراه خانواده‌های خود در پارک مادر و کودک جنب مصلای قدیم شهر قزوین برای شرکت در مراسم پنجاه به‌در حضور داشتند.

نماز طلب باران هم با حضور مردم و مسئولین در محل مصلا اقامه شد. 

آیین کهن پنجاه به‌در با شکوه‌تر از هر سال در قزوین برگزار شد

این رویداد نیز با هدف معرفی آداب و رسوم و فرهنگ گل و گیاه، جذب گردشگر و افزایش رونق کسب و کارهای مرتبط با صنعت گل و گلاب از تاریخ ۱۳ اردیبهشت ماه در مجموعه گردشگری تالار شهر قزوین در حال برگزاری است که ویژه‌برنامه آن همزمان با ۱۹ اردیبهشت ماه و روز پنجاه به‌در با حضور مردم و گردشگران و اجرای برنامه‌های شاد فرهنگی و هنری به اجرا درآمد.

آیین کهن پنجاه به‌در با شکوه‌تر از هر سال در قزوین برگزار شد

حضور استاندار قزوین به‌همراه مسئولین استانی در برنامه‌های آیین کهن پنجاه به‌در 

اعلایی استاندار قزوین به همراه رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، براتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، عطایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی و جمعی دیگر از مسئولین نیز با حضور در جشنواره غذاهای سنتی دولتخانه صفوی و جشنواره گلاب‌گیری تالار شهر این آیین را در کنار مردم گرامی داشتند.

استاندار در جمع مردم قزوین گفت: آیین سنتی و تاریخی پنجاه به‌در میراث‌فرهنگی مردم با فرهنگ و اصیل شهر قزوین است، این آیین نشان‌دهنده ارتباط انسان با طبیعت، معنویت و خداباوری است و مردم در این روز برای شکرگزاری و دعا برای وسعت رزق در طبیعت حضور پیدا می‌کنند.

او همچنین با اشاره به برنامه‌های استان برای تقویت گردشگری اضافه کرد: مجموعه مدیریتی استان تلاش می‌کند با مناسب‌سازی و مناسبت‌سازی که یکی از آنها معرفی و برگزاری شایسته پنجاه به‌در است به توسعه گردشگری استان کمک کند و این مهم با تمام توان دنبال خواهد شد.

پنجاه به‌در از آیین‌های سنتی زیبایی است که از گذشتگان دور برای مردم قزوین به یادگار مانده‌ است که امیدواریم بتوانیم با اجرای رویدادها و ویژه‌برنامه‌های متنوع هرسال بیشتر از گذشته این رسم کهن را پاس بداریم.

آیین کهن پنجاه به‌در با شکوه‌تر از هر سال در قزوین برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1403022201193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha