حساب ویژه ترکیه روی خاورمیانه

بیش از ۱۰۰ فعال صنعت هتل و آژانس گردشگری ترکیه این هفته در بازار سفر عربی (ATM) در دبی حاضر شده‌اند، چرا که ترکیه به دنبال جذب گردشگران بیشتری از کشورهای خاورمیانه است.

به گزارش میراث آریا، مقامات آژانس توسعه و ترویج گردشگری ترکیه، نمایندگان انجمن آژانس‌های مسافرتی و خطوط هوایی این کشور، در بازار گردشگری عربی شرکت کرده‌اند، که یک رویداد جهانی برای صنعت سفرهای ورودی و خروجی در خاورمیانه محسوب می شود.

شرکت‌کنندگان ترکیه‌ای اعلام کردند علاقه به ترکیه در نمایشگاه تجاری بسیار زیاد بوده و چندین قرارداد همکاری در طول این رویداد  که بین ۶ تا ۹ ماه می برگزار شد، امضا شده است.

موبرا ارسین، رئیس اتحادیه هتل‌های ترکیه (TÜROB)، با اشاره به اینکه امسال رکورد تعداد هتل‌داران و آژانس‌های مسافرتی شرکت‌کننده در این رویداد شکسته شده است، گفت: در سال ۲۰۲۳ گردشگران کمتری از کشورهای خاورمیانه به ترکیه سفر کردند، اما انتظار می‌رود امسال بازدیدکنندگان بیشتری از این منطقه به ترکیه سفر کنند.

داده‌های گردشگری همچنین نشان می‌دهد تعداد گردشگرانی که از بحرین و امارات متحده عربی به ترکیه سفر کرده‌اند در سال گذشته به ترتیب ۳۴ درصد و ۱۷ درصد کاهش یافته است.

ورود گردشگران از قطر، کویت و اردن هم به ترتیب ۲۴.۲ درصد، ۲۴.۴ درصد و ۲۲.۲ درصد نزول داشته است، با این حال، تعداد بازدیدکنندگان از عربستان سعودی در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۵ درصد افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه هتل‌های ترکیه هشدار داد که تنش در خاورمیانه بر صنعت گردشگری نه تنها در ترکیه، بلکه در مناطق دوردست نیز تأثیر می‌گذارد و تا زمانی که صلح حاصل نشود، مسافران کشورهای دوردست، مانند آمریکای لاتین، نمی‌توانند به مصر، ترکیه و یونان سفر کنند. با وجود تحولات نامطلوب ژئوپلیتیکی، تعداد کلی ورود گردشگران خارجی مطابق با انتظارات است.

موسسه آمار ترکیه (TurkStat) اعلام کرد که درآمد گردشگری ترکیه در سال ۲۰۲۳ به ۵۴.۳ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبلش ۱۶.۹ درصد افزایش داشته است.

بر اساس اداره آمار ترکیه، تعداد کل بازدیدکنندگان، از جمله شهروندان ترک مقیم خارج از کشور، در سال ۲۰۲۳ به ۵۷ میلیون نفر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۱ درصد افزایش ثبت کرده است.

سال گذشته، در حالی که ۶۷.۶ درصد از گردشگران عمدتا برای سفر، سرگرمی، فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی از ترکیه دیدن کردند، ۶۷.۴ درصد از شهروندان ترکیه‌ای که در خارج از این کشور زندگی می‌کنند، برای دیدن اقوام و دوستان خود به ترکیه سفر کردند.

ترکیه قصد دارد در سال جاری از ۶۰ میلیون گردشگر استقبال کند و ۶۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022301235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha