پایان کاوش نجات‌بخشی در حریم گورستان تاریخی اولتان

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل از پایان کاوش نجات بخشی در حریم گورستان تاریخی اولتان پارس‌آباد خبر داد.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل، روح الله محمدی امروز ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ گفت: کاوش نجات بخشی در حریم گورستان تاریخی اولتان شهرستان پارس‌آباد که در محدوده کارگاه راهسازی مسیر سربند به پارس‌آباد انجام می‌شد به پایان رسید.

رئیس گروه باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی استان اردبیل افزود: این فصل از کاوش نجات بخشی در ادامه فصل اول کاوش به منظور آزادسازی مسیر راهسازی و در حریم سه اثر تاریخی قلعه، تپه تاریخی و گورستان تاریخی اولتان از ۵ اسفندماه ۱۴۰۲ تا ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ انجام شد.

او تاکید کرد: در این مرحله از کاوش یک تدفین جنینی از عصر آهن ۲ و مربوط به ۲۸۰۰ سال قبل کشف شد که همراه این تدفین ۴ ظرف سفالی، یک سوزن مفرغی و مهره‌‎های کوچک عقیق، صدف و خمیرشیشه و تکه‌های سنگ ابسیدین یافت شد.

محمدی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ و پس از آشکار شدن اتفاقی تدفین انسانی، عملیات راهسازی در این مسیر متوقف و منوط به کاوش نجات بخشی شد که در دو مرحله این کاوش انجام یافته و مسیر برای اجرای عملیات جاده‌سازی آزاد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022301252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha