خط میخی و سفال‌گری در خانه سمن‌های اهواز آموزش داده شد

به‌مناسبت روز جهانی موزه و هفته میراث‌فرهنگی، کارگاه آموزشی سفالگری و کتیبه‌نویسی با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و خانه سازمان‌های مردم‌نهاد خوزستان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، کارگاه آموزشی سفالگری و کتیبه‌نویسی روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و خانه سازمان‌های مردم‌نهاد به مدت چهار ساعت برگزار شد.

آموزش سفال‌گری و کتیبه‌نویسی به عموم مردم و همچنین آشنایی اولیه با شیوه‌های تخصصی سفال و کتیبه‌نویسی در راستای ایجاد علاقه مندی بیشتر به حوزه میراث‌فرهنگی در مردم و آشنایی آن‌ها با علوم باستان‌شناسی و کسب و کارهای میراث پایه است.

معاونت میراث‌فرهنگی استان خوزستان بر آن است که پس از اتمام امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان در فصل تابستان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی مختلفی درباره علوم باستان‌شناسی اقدام کند، این کارگاه مقدمه‌ای است برای کارگاه‌های تابستانه میراث‌فرهنگی خوزستان بوده که قرار است با همکاری خانه سمن‌ها و سایر نهادهای علاقه مند برگزار شود.

در این کارگاه‌ها از اساتید و کارشناسان سفال و صنایع‌دستی خوزستان و متخصصان رشته‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی استان به‌منظور آموزش استفاده می‌شود که این خود نشان‌دهنده حمایت میراث‌فرهنگی خوزستان از نیروهای متخصص بومی استان است که موجب شکوفایی کارشناسان حوزه میراث‌فرهنگی خوزستان در تعامل با علاقه مندان این حوزه می‌شود.

آموزش این کارگاه بر عهده منصور بزرگ‌مهر متخصص زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان و اعظم قنواتی‌پور استاد برجسته سفالگری در استان خوزستان بود.

در بخش نخست این کارگاه، منصور بزرگمهر شرکت‌کنندگان در کارگاه را با ریشه و جغرافیای خطوط مختلف میخی، دوره‌های تاریخی خطوط میخی و همچنین سیر تحول خطوط میخی آشنا و پس از آن شرکت‌کنندگان را به نگارش خط میخی با کمک قلم و راهنمای نشانه‌های خط میخی بر روی گِل سفال‌گری دعوت کرد.

شرکت‌کنندگان در کارگاه ابتدا مدتی را به تمرین نگارش نشانه‌های میخی پرداختند و سپس واژگان و اسامی موردنظر خود را بر روی گل سفالگری نگاشتند. همچنین، در بخش دوم کارگاه اعظم قنواتی‌پور ضمن ارائه مقدمه‌ای درباره سفالگری، با به کارگیری چرخ سفالگری و به صورت عملی آموزش‌های لازم را به شرکت‌کنندگان ارائه کرد و از آن‌ها خواست تا به نوبت پشت چرخ سفال‌گری بنشینند و به طور عملی به سفالگری با چرخ بپردازند، خوشبختانه حاصل تعامل اساتید کارگاه و شرکت‌کنندگان، نگارش کتیبه‌های میخی و ظروف سفالی‌ای شد که پس از خشک شدن به رسم یادگار به عزیزان شرکت‌کننده در کارگاه اهداء شدند.

تبلیغات و کارگاه‌گردانی این کارگاه بر عهده زهرا زیلابی از فعالان حوزه تبلیغات و میراث‌فرهنگی بود.

معاونت میراث‌فرهنگی خوزستان به توصیه ارزنده خانه سمن‌های استان از خوراکی و نوشیدنی کاملاً طبیعی برای پذیرایی از میهمانان عزیز استفاده کرد تا فرهنگ سلامت در برگزاری کارگاه‌ها را ارزش نهاده باشد.

برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی، علاوه بر ‌کارگاه کتیبه‌نویسی و سفالگری، شامل کارگاه عروسک‌های باستانی و محلی برای کودکان و نشست تخصصی در حوزه موزه‌داری برای بزرگسالان به مناسبت روز جهانی موزه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022501430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha