پاسداشت روز جهانی موزه فرصتی برای نجات میراث فرهنگی اصفهان

همه‌ساله هجدهم ماه می میلادی، هم‌زمان با بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه هم‌زمان با پاسداشت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی فرصت مناسبی است تا با نگاهی گذرا به میراث ارزشمند نیاکان به حفاظت از آن‌ها به‌ویژه در پهنه عظیم و فرهنگی اصفهان بپردازیم

امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: بی‌تردید هرگاه نام اصفهان در سراسر گیتی شنیده می‌شود بی‌درنگ آثار ارزشمند تاریخی آن و زیبایی‌های اصفهان به‌واسطه معماری شگفت‌انگیز این آثار به اذهان متبادر می‌شود. این استان پهناور با تاریخی پرفراز و فرود، در قلب فلات مرکزی ایران با بیش از ده هزار سال تاریخ مدون و هفت هزار سال تاریخ حیات متمدنانه نیاکان قرارگرفته، لذا چکیده و عصاره فرهنگ و تمدن غنی فلات مرکزی ایران در این استان پهناور واقع‌شده است.

دریک نگاه کلی، امروزه بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، در پهنه فرهنگی استان تمدن ساز اصفهان بیش از 22 هزار اثر تاریخی شناسایی اولیه شده که از این تعداد به همت مردم میراث دوست و مسئولان، بیش از دو هزار اثر ملموس و ناملموس در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده و هفده اثر ملموس و ناملموس نیز در فهرست میراث بشری به ثبت رسیده است، لذا برکنار هنرمندان و آثار ارزشمند هنرهای دستی و سنتی اصفهان(که پرداختن به آن مجال دیگری را می‌طلبد) خطه تاریخی استان اصفهان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدنی بشر است که همه‌ساله مقصد میلیون‌ها نفر گردشگر داخلی و خارجی است که جهت بازدید از این آثار ارزشمند استان اصفهان را مقصد سفر خود قرار می‌دهند .

پاسداشت روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی را در سال 1403 در حالی آغاز می‌کنیم که اصفهان  امروزه در حوزه میراث فرهنگی با چند معضل عمده دست‌به‌گریبان است که از آن جمله از یک‌سو می‌توان به امتداد مقوله خشک‌سالی که بیش از دو دهه است بیش از 90 درصد مساحت این استان را همانند بسیاری از مناطق کشور درگیر خودساخته اشاره کرد و از سوی دیگر تبعات ناشی از تغییر اقلیم همچون آلودگی هوا معضل دیگری است که نه‌تنها محیط‌زیست بلکه ادامه حیات آثار تاریخی این استان را به‌واسطه تبعات ناشی از آلودگی هوا به خطر انداخته است.

از اولین روزهای حضورم در اصفهان با درک معضلات پیش روی میراث فرهنگی، در یک تقسیم‌بندی ابتدا بازدید از محورهای مختلف تاریخی شهر اصفهان و سپس بازدید و بررسی محورها و بافت‌های تاریخی شهرستان‌های استان اصفهان را در دستور کار خود قراردادم، لذا پس از گذشت 20 روز از حضورم در استان اصفهان بررسی‌های اولیه حاکی است که امروزه اصفهان با یک معضل بزرگ تحت عنوان فرونشست نیز مواجه شده که شواهد و بررسی‌های اولیه حاکی است که این معضل خطرناک به‌واسطه تداوم خشکی زاینده‌رود که منبع اصلی تغذیه آبخوان دشت عظیم اصفهان است به‌صورت آرام و آهسته در حال پیش روی به سمت مرکز شهر که به‌نوعی قلب بافت تاریخی اصفهان هم به شمار می‌رود می‌باشد.

با این وصف با توجه به مسائل و مشکلات موجود به نظر می‌رسد امروزه اصفهان به‌واسطه ادامه خشک‌سالی، خشک شدن دائمی زاینده‌رود و تهدید محیط‌زیست و طبیعت زیبای خود در کنار آلودگی دائمی هوا، بیش از هر زمان دیگر نیازمند  حفاظت و بهره‌گیری از میراث ارزشمند فرهنگی خود به‌عنوان میراث گران‌سنگ نیاکان است.

اگر بپذیریم که بر اساس سند آمایش سرزمین استان، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های حیات اقتصادی و فرهنگی استان، صنعت گردشگری است، لذا بهره‌گیری از میراث فرهنگی به‌ویژه آثار تاریخی در پهنه استان در کنار بافت ارزشمند تاریخی که در بیش از 38 شهر استان شناسایی‌شده، امروزه ما را بر آن می‌دارد که از این تنها ذخیره‌ای که در اختیارداریم به نحو احسن برای امتداد حیات فرهنگی خود از یک‌سو استفاده کنیم و از سوی دیگر برای حیات اقتصادی استان که دیگر تاب بارگذاری فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی جدیدی را ندارد به سمت گردشگری به‌ویژه گردشگری فرهنگی با تکیه‌بر میراث ارزشمندی که نیاکان خداجوی برایمان به‌رایگان به ارث نهاده‌اند حرکت کنیم.

برای حفاظت از آثار تاریخی استان بررسی‌های اولیه این‌جانب حاکی است که این استان به‌شدت از کمبود منابع مالی رنج می‌برد، لذا تلاش‌های خود را برای ترمیم اعتبارات مرمتی در چند بخش تقسیم کرده‌ام . از یکسو به دنبال جلب نظر مسئولان وزارتخانه برای افزایش اعتبارات مرمتی استان با توجه به تلاش‌های وزیر محترم برای افزایش اعتبارات مرمتی وزارتخانه در سال جدید در بودجه سال 1403 هستم. از سوی دیگر، با تلاش در راستای افزایش اعتبارات ملی مرمت آثار تاریخی و بافت‌های ارزشمند استان، در حال رایزنی با مسئولان عالی‌رتبه استان ازجمله استاندار محترم و معاونت عمرانی برای افزایش اعتبارات استانی متناسب با افزایش اعتبارات ملی مرمت نیز می‌باشم. لذا در یک مأموریت مهم به همکارانم در سراسر استان گوشزد کرده‌ام که با ایجاد تعامل با فرمانداران 28 شهرستان استان به دنبال افزایش اعتبارات عمومی ادارات میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان‌های خود در سال 1403 باشند و در این زمینه از حمایت کامل اداره کل نیز برخوردارند. یکی دیگر از سیاست‌های این‌جانب رایزنی با نمایندگان مستقر و نمایندگان جدید استان اصفهان در مجلس دوازدهم برای جلب حمایت آنان در راستای افزایش اعتبارات مرمتی حوزه‌های انتخابی خود هستند که امید داریم با گشایش مجلس جدید شاهد رخدادهای خوبی نیز در این زمینه باشیم. 

جلب حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی درزمینهٔ مرمت آثار تاریخی و تبدیل آن‌ها به جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری مقوله دیگری است که درمقال دیگر به‌تفصیل در این رابطه سخن خواهد رفت

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha