استاد شاگردی و احیای مسیر مرمت آثار تاریخی

معتقدم حوزه میراث فرهنگی، حوزه گیس سفیدان و ریش سفیدان است و باید با بهره بردن از استادشاگردی مسیر مرمت آثار تاریخی را زنده نگاه دارند.

الیار عاصمی‌زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران در یادداشتی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی در اختیار میراث آریا قرار داده، آورده است:  خوشبختانه شاهد این هستیم که معرفی بناهای تاریخی در دوره وزارت جدید میراث فرهنگی بهتر انجام می شود و  اهمیت آنها در این دوره بیشتر درک می شود و این موضوع اهمیت بسیاری دارد.

در حقیقت تا وقتی که بناها به درستی معرفی نشوند و جایگاه آنها برای مردم تبیین نشود نگاه مردم و مسیری که می روند مسیر سختی است و راه را دشوار می کند کما اینکه معتقدم علی رغم اقدامات خوبی که صورت گرفته هنوز  اول راه هستیم. بر این باورم که در حوزه مرمت آثار تاریخی در ابتدای راه هستیم. این حوزه را باید به جد دنبال کنیم تا باقی مانده های میراث گذشتگان خود را حفظ کنیم.

لازم به تاکید است که در دوران مهندس ضرغامی و دکتر دارابی نهضت احیای بناهای تاریخی خیلی بهتر شده است. مشارکت بخش خصوصی هم بیشتر شده است. اهتمام دولت در پاسداشت و نگهداری نسبت به دولت های قبلی نیز بیشتر است و در این میان امیدواریم از حضور تشکل های مردمی و فعالان این حوزه بیشتر بهره برده شود.

همچنین در ادامه راه مرمت اگر تغییر کاربری بناها به ویژه خانه های تاریخی در صورتی که اصول رعایت شوند،روی دهد،  اتفاق مثبتی است؛ به دلیل تعدد بناهایی که در ایران داریم و نسبت به ماتریس دلتای تغییر کاربری که اتفاق می افتد اگر اینطور باشد که نفایس ملی جدا شوند و بناهای دیگر که جزو نفایس ملی نیستند تغییر کاربری بدهند قطعا حیات را مجدد به خانه ها و بناهای تاریخی برمی گرداند.

برای زنده نگهداشتن بناهای تاریخی حوزه اقتصاد را بیشتر تعریف کنیم  و از سرمایه گذاران حمایت بیشتری  صورت بگیرد. جنبشی که دولت در این زمینه راه اندازی کرده است با سرعت بیشتری پیش می رود و سرمایه گذاران این حوزه عاشقانه وارد عرصه می شوند و این مهم نیازمند نگاه ویژه دستگاه های نظارتی است.

 معتقدم حوزه میراث فرهنگی، حوزه گیس سفیدان و ریش سفیدان است و باید با بهره بردن از استادشاگردی مسیر مرمت آثار تاریخی را زنده نگاه دارند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha