آیین گرامیداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن در گلستان برگزار شد

آیین گرامیداشت زاد روز عارف و شاعر شهیر ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی با شعار «همبستگی اجتماعی و هویت ایرانی-اسلامی» با حضور استاندار گلستان، نماینده مجلس خبرگان رهبری، معاون وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان، مسئولان لشگری و کشوری و اقشار مختلف مردم در شرق استان گلستان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، این آیین با حضور علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان، حجت‌الاسلام سیدمحسن طاهری نماینده مجلس خبرگان رهبری، نورصحت شیریم‌اف معاون وزیر فرهنگ جمهوری ترکمنستان، مسئولان لشگری و کشوری، هیات فرهنگی کشور ترکمنستان و اقشار مختلف مردم در روستای آق توقای شهرستان مراوه‌تپه در شرق گلستان برگزار شد.

برگزاری کشتی سنتی گورش، والیبال، موسیقی ترکمن، شعرخوانی، رقص خنجر و... بخشی از برنامه‌های انجام‌شده در این مراسم بوده است.

مختومقلی فراغی شاعری وحدت‌گرا است

استاندار گلستان با تمجید از مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن تصریح کرد: در بین شاعران کشور ما هیچ شاعری به‌اندازه مختومقلی وحدت‌گرا نیست.

علی‌محمد زنگانه در این آیین افزود: مختومقلی نیاز به تجلیل ما ندارد بلکه ما نیازمند اندیشه‌های او هستیم زیرا مختومقلی آیینه تمام نمای فرهنگ و زبان و هنر قوم ترکمن است.

او بیان کرد: هر سال در برگزاری مراسم نکوداشت مختومقلی فراغی همه اقوام و مذاهب ساکن در گلستان نقش‌آفرینی می‌کنند.

استاندار گلستان با اشاره به محبت و ارادت مختومقلی فراغی به ائمه معصومین از جمله امام رضا (ع) گفت: به برکت آموزه‌های این شاعر امروز بسیاری از ترکمن‌ها ضمن اینکه به زیارت امام رضا (ع) می‌روند، نام فرزندان خود را نیز «رضا، معصومه و مشهدجان» نام‌گذاری می‌کنند.

او همچنین برلزوم تلاش بیشتر هنرمندان ۲ کشور ایران و ترکمنستان برای ساخت فیلم زندگی مختومقلی فراغی و تحقق قول‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان مبنی بر برگزاری هفته فرهنگی بنام این شاعر بلند آوازه تاکید کرد.

زنگانه افزود: در اشعار مختومقلی فراغی زیبایی، معرفت، تقریب، وحدت موج می‌زند که این مواهب در سرزمین برادری گلستان مایه افتخار و مباهات است.

او افزود: امروز همگرایی مذاهب و اقوام گلستان در پرتوی شعر و عرفان مختومقلی فراغی تجلی یافته که باید تقویت شود.

مختومقلی فراغی در اشعارش اخلاقیات را سرچشمه خود قرار داده است

معاون وزیر فرهنگ کشور جمهوری ترکمنستان گفت: شاعر شهیر ترکمن مختوقلی فراغی در سرودن اشعارش اخلاقیات و معنویات را سرچشمه خود قرار داده است.

نورصحت شیریم‌اف در آیین نکوداشت دویست و نود و یکمین زاد روز مختومقلی فراغی شاعر شهیر و عارف نامی ایرانی ترکمن افزود: مراسم‌های بزرگداشت سالگرد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی فقط در ایران و ترکمنستان نبوده بلکه در سایر کشورها چنین مراسم‌ها و جشنواره‌ها برگزار می‌شود.

او خاطرنشان کرد: بابت این که شرایط فراهم شد تا بتوانیم مقبره شاعر شهیر ترکمن و پدر بزرگوارش را زیارت کنیم، کمال تشکر را دارم.

معاون وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت: امیدواریم در سال‌های آینده نیز رفت‌وآمد بین ۲ کشور ایران و ترکمنستان تداوم داشته و فعالیت‌های فرهنگی ادامه‌دار باشد.

او گفت: رفت‌وآمد و مراودات اجتماعی بین ۲ کشور دوست و بردار ایران و ترکمنستان از گذشته دور بوده و ادامه دارد که در حال حاضر ما در رابطه با مبادلات فرهنگی و مراودات اجتماعی با ۲ کشور داریم‌، روابط دوستانه در پیش‌گرفته‌ایم.

نورصحت شیریم‌اف یادآور شد: در سایه حمایت‌های رهبر ملی ترکمنستان و رییس جمهوری اسلامی ایران، رفت‌وآمد و فعالیت اقتصادی، روز به روز افزون شده است.

آخوند عبدالحی میرزاعلی امام جمعه اهل سنت آق‌قلا نیز پیام آیت الله سیدکاظم نورمفیدی امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در گلستان را به آیین بزرگداشت دویست و یکمین سالگرد تولد شاعر شهیر ترکمن مختومقلی فراغی قرائت کرد که تاکید کرده شایسته است او (مختومقلی فراغی) را فراتر از یک قومیت بدانیم.

مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آق‌توقای» مراوه‌تپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولت‌محمد آزادی» به خاک سپرده شد.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولت‌محمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه به «داشلی‌برون» گنبدکاووس و در روستای «آق‌توقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور می‌یابند.

همچنین در دهه سوم اردیبهشت‌ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقه‌ای و حتی برخی کشورهای همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار می‌شود.

آیین گرامیداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن در گلستان برگزار شد

آیین گرامیداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن در گلستان برگزار شد

آیین گرامیداشت شاعر شهیر ایرانی ترکمن در گلستان برگزار شد

انتهای پیام/

کد خبر 1403022901778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha