مستندنگاری صنایع‌دستی استان سمنان آغاز شد

مستندنگاری رشته‌های اولویت‌دار صنایع‌دستی استان سمنان برای اولین بار در این استان آغاز شد.

به گزارش میراث‌آریا، با همکاری معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دانشگاه سمنان، برای اولین بار عملیات مستندنگاری رشته‌های اولویت‌دار صنایع‌دستی استان سمنان را شامل سفال و سرامیک، گلیم‌بافی، گلیچ بافی، سوزن‌دوزی سنتی سنگسر، تانه بافی (حوله بافی) کلاته خیج، چاپ قلمکار، نمدمالی، زیورآلات سنتی و صنایع چوبی آغاز شد.

به دلیل نبود پیشینه ‌و تاریخچه مدون، اطلاعات فعلی و چشم‌انداز آینده، طرح مستند نگاری رشته‌های اولویت‌دار صنایع‌دستی استان سمنان باهدف ایجاد بانک جامع اطلاعاتی در حال انجام است.

پس از ایجاد این منبع، مرجع و آرشیو، اطلاعات صنایع‌دستی استان سمنان به‌صورت طبقه‌بندی‌شده در دسترس قرار خواهد گرفت.

با مستندنگاری صنایع‌دستی استان سمنان ضمن شناسایی و معرفی هنرهای دستی استان، می‌توان با پژوهش‌های علمی و آسیب‌شناسی، برای توسعه و رشد صنایع‌دستی استان برنامه‌ریزی نمود.

بررسی پیشینه و تاریخچه صنایع‌دستی در استان شامل تاریخچه صنایع‌دستی، صنایع‌دستی استان و مشاغل مرتبط با آن، آمار و پراکندگی صنایع‌دستی در استان و ...، مستندنگاری کارگاه‌های‌ حوزه شامل مشخصات کارگاه، وضعیت استانداردهای شغلی و ایمنی و... ازجمله رویکردهای موردبررسی در این مستندنگاری است.

از دیگر مباحثی که در این مستند نگاری موردتوجه گرفته است می‌توان به محصولات تولیدی استان شامل مشخصات محصول، نوع تزیینات محصول، کاربرد محصول، نقش فرهنگ ایرانی در تولید محصول و ...، مراحل تولید، مواد و مصالح شامل چگونگی کیفیت‌سنجی مواد اولیه و...، ابزار و تجهیزات، منابع انسانی، وضعیت اقتصادی شامل چگونگی ارزیابی و قیمت‌گذاری محصول نهایی و... اشاره نمود.

آسیب‌شناسی و بررسی راهکارهای توسعه و احیاء از دیگر فصل‌های مستند نگاری رشته‌های اولویت‌دار صنایع‌دستی استان سمنان است.

در این طرح، تمامی رشته‌های صنایع‌دستی اولویت‌دار به‌صورت جداگانه از حیث موضوعات مطرح‌شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مستندنگاری رشته‌های صنایع‌دستی در دو مرحله انجام می‌شود و سایر رشته‌های صنایع‌دستی استان سمنان نیز پس از فاز اول، با تأمین بودجه مستندنگاری خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023001905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha