توجه و اهمیت چگونگی نگهداری آثار و ابنیه تاریخی کرمان در اولویت است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: نقطه اشتراک بین میراث‌فرهنگی و اوقاف و امور خیریه توجه و اهمیت به چگونگی نگهداری آثار و ابنیه تاریخی است که در واقع وقف بوده و در اولویت قرار دارند.

​به گزارش میراث آریا، در دومین روز از هفته میراث‌فرهنگی، نشست «وقف میراث ماندگار» به صورت برخط با حضور مقامات کشوری و استانی از وزارت میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی فرهنگی استان کرمان ضمن تبریک میلاد با سعادت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) و هفته میراث فرهنگی گفت: باتوجه به پیشینه وقف در کشور بویژه در حوزه بناها و ابنیه تاریخی پیامی که منتقل می شود این است که اقدام اولیه و اصلی واقفان آسایش و رفاه حال مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: نقطه اشتراک بین میراث‌فرهنگی و اوقاف و امور خیریه توجه و اهمیت به چگونگی نگهداری آثار و ابنیه تاریخی است که در واقع وقف بوده و در اولویت قرار دارند.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مساله نگاه واقفان است که اولین اولویت آنها حفظ عین موقوفه است، گفت: با توجه به برنامه هفتم که ابلاغ شده است در حوزه میراث فرهنگی جزو اولویت های دولت است.

 شاهرخی اظهار کرد: بیش از ۵۰ درصد از ابنیه و بناهای ثبت ملی شهرستان کرمان مالکیت اوقاف دارند و با همکاری و همراهی میراث‌فرهنگی حفاظت از بناها ضرورت و اهمیت دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان افزود: با توجه به برنامه توسعه در استان کرمان از نهادها و سازمان ها درخواست شد موضوع بهره‌وری، مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی در استان کرمان را در اولویت قرار داده و همکاری کنند.

 او با اشاره به اینکه همکاری و همراهی شایسته و قابل تقدیری بین میراث‌فرهنگی و اوقاف و امور خیریه وجود دارد، گفت: پروژه مرمت و بازسازی باغ فتح آباد در کرمان و خانه حاج آقا علی در رفسنجان از جمله پروژه‌ های موفقی است که می‌تواند به صورت الگو در جامعه معرفی شود.

شاهرخی با بیان اینکه تعامل و همکاری خوبی در میراث‌فرهنگی و اوقاف و امور خیریه وجود دارد، گفت: پیشنهاد می شود بناها و ابنیه قابل استفاده در اوقاف همانند بناها و ابنیه میراث‌فرهنگی از طریق صندوق احیاء و توسعه بناها و ابنیه تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی ساماندهی و برای بهره‌برداری واگذار شود.

توجه و اهمیت چگونگی نگهداری آثار و ابنیه تاریخی کرمان در اولویت است

 در ادامه حجت الاسلام علی جلالی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان ضمن تبریک هفته کرامت و میلاد امام رضا(ع) و هفته میراث فرهنگی گفت: در تعاملی که در با اداره کل میراث‌فرهنگی استان داریم سه کار انجام شده اول اینکه بخشی از بناهای میراثی با کمک همکاران در اداره کل میراث‌فرهنگی به نتیجه رسیده است و دوم اینکه بناها و کارهایی که در حال اجراست و سوم اینکه برخی بناها نه اوقاف برای آن بودجه ای دارد و نه میراث‌فرهنگی که درخواست می شود در این مورد تدبیری  اندیشیده شود.

جلالی در ادامه گفت: یکی از دغدغه‌های جدی در بناهای میراثی موزه‌ها است از جمله موزه شاه‌نعمت‌الله‌ولی که تعداد زیادی آثار با قدمت بسیار فاخر دارد اما متاسفانه اعتبار لازم برای تجهیز و مناسب‌سازی موزه نیست پیشنهاد می‌شود در این زمینه به صورت مشارکتی  عمل شود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان با اشاره به اینکه برخی بناهای متبرکه را داریم که متاسفانه هیچ درآمد خاصی ندارند و از طرفی زمانی که برای جذب منابع مراجعه می‌کنیم بین اینکه مربوط به حوزه میراث است و یا در حوزه اوقاف دچار مساله می‌شوند، گفت: پیشنهاد می‌شود در هفته وقف یک همایش مشترک را در سطح ملی و یا منطقه‌ای با همکاری اوقاف و میراث‌فرهنگی برگزار شده تا کار با سرعت بهتری انجام شود.

 شایان ذکر است در پایان این نشست تشکیل کارگروه مشترک میراث‌فرهنگی و اوقاف و امور خیریه برای ساماندهی و تعیین تکلیف بناهای میراثی که موقوفه بوده و تامین اعتبار مشترک و مرمت و احیاء و هچنین تشکیل کارگروه با هدف جذب اعتبار در سال جاری و همچنین مشارکت در بهسازی موزه شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان در حفظ و نگهداری آثار با ارزش و کم نظیر این مجموعه ازجمله نسخ خطی منحصر بفرد تا قدیمی ترین پته دست بافت در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403023101944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha