مرمت مسجد جامع اهر به پايان رسيد

به گزارش ميراث آريا(chtn) به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي؛ «تراب محمدي» مديرکل ميراث فرهنگي استان آذربايجان شرقي با بيان اينکه خوشبختانه مسجد جامع اهر بر اثر زلزله اخير اين شهرستان دچار آسيب خاصي نشده بود، افزود: استحکام‌بخشي‌ مورد نياز بلافاصله پس از حادثه بر روي بنا انجام گرفت.

وي تشريح کرد: ورودي مسجد جامع اهر کاملا مرمت شده و ايزوگام سقف آن نيز به عنوان آخرين مرحله بازسازي بنا به اتمام رسيد.

محمدي در تشريح مسجد جامع اهر اظهار داشت: اين مسجد از دو بخش قديمي و جديد تشکيل شده که بخش قديم آن در سال گذشته مرمت شده و بخش جديد الحاقي امسال در دست کار قرار داشت.

مديرکل ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي معماري مسجد تاريخي جامع اهر را خاص و منحصر به فرد توصيف کرد و گفت: اين مسجد متعلق به دوره سلجوقي است که بخش قديمي آن از 21 گنبد و 12 ستون آجري، محوطه و حجره تشکيل شده است.

محمدي تشريح کرد: مسجد جامع اهر از دو بخش زنانه و مردانه تشکيل شده که با در کوچکي اين دو بخش از يکديگر مجزا شده که قسمت زنانه بخش کوچک‌تر و مسجد مردانه قسمت بزرگ‌تر است.

وي با اشاره به مرمت‌هاي انجام گرفته بر روي بنا در سال‌جاري يادآور شد: مرمت ديوارها، اصلاح محوطه، نماکاري و سفت‌کاري بخش‌هاي الحاقي از جمله عمليات بازسازي انجام گرفته بر روي اين اثر به شمار مي‌روند.

محمدي با اشاره به اعتبار بيش از دو ميليارد ريالي مرمت مسجد جامع شهرستان اهر، خاطر نشان کرد: اين مسجد در گذشته مصلاي شهر بوده اما اکنون ويژگي تاريخي آن بيشتر مورد توجه است که با پايان مرمت‌ها، پيش بيني مي‌کنيم بار ديگر همچون گذشته پويا و فعال شود.
الف/124

انتهای پیام/

کد خبر 139109234