دریاچه کیو، نگین کبود خرم‌آباد

کیو نام دریاچه‌ای طبیعی به‌وسعت هفت هکتار در خرم‌آباد است که به یمن تلاقی زیبایی‌های طبیعی و دست ساز، جاذبه گردشگری کم‌نظیری را به وجود آورده است.

از شمال تا جنوب شهر خرم‌آباد، چشمه‌ها و جوی‌ها با صدای دلنواز و گذر آرام از درون شهر سخن می‌گویند که بی‌شک یکی از زیباترین چشمه‌های درون شهری کشور که منجر به ایجاد یک دریاچه طبیعی شده است، کیو نام دارد، گسترده آبی فیروزه‌ای در شمال شهر خرم آباد که دلربایی چشمه و هوای متبوع را در خود جای داده است و هر بیننده‌ای را نظاره‌گر زیبایی و آرامش می‌کند. 

یک جاذبه طبیعی و خدادادی که با جاذبه‌های دست‌ساز آمیخته شده و مجموعه‌ای دیدنی، دلنواز و تماشایی را در میان هیاهوی شهری و شلوغی‌های زندگی امروزی به گردشگران هدیه کرده است. 

برای رسیدن به این نگین فیروزه‌ای شهر خرم‌آباد لازم نیست مسافت زیادی را طی کنید، آبی دریاچه و منظره دلنواز آن در قلب شمال شهر است و همین هم موجب می‌شود بسیاری از افراد برای رفتن به این محل، نه با خودرو که پیاده‌روی را انتخاب کنند. 

کیو در زبان لری به‌معنای آبی و کبودرنگ است و دریاچه کیو به درستی این نام زیبا را یدک می‌کشد، مجموعه‌ای از تلاقی آب و سبزه، زندگی شهرنشینی مدرن با طراحی آرامش بخش، رقص قوها و مرغابی‌ها بر روی امواج آرام، قایق سواری مشتاقان هیجان و ورزش‌های آبی، درختان سر ریز شده از حجم شاخ و برگ در کنار دریاچه، نشیمن گاه‌های آلاچیقی و البته خوراکی‌های خوشمزه. 

مساحت دریاچه کیو هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است که زیست مناسبی برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر به شمار می‌رود، آب خنک و زلال این چشمه که یک مجموعه هفت هکتاری را تغذیه می‌کند از مخملکوه، چشمه گلستان و چشمه‌های کف دریاچه سرچشمه می‌گیرد و منظره نیلی آرامش بخشی را خلق کرده است. 

بی‌شک گفتن و نوشتن از دریاچه کیو بدون یاد نام شهردار فقید و محبوب خرم‌آباد علی‌محمد ساکی، ابتر است، مردی که در دهه ۵۰ با بررسی دریاچه و فضای اطراف آن، ظرف چند سال بنای این مجموعه کم‌نظیر تفریحی‌گردشگری درون‌شهری را پایه‌ریزی کرد، شکل‌دهی و استانداردسازی دریاچه به‌صورت کنونی، احداث مهمان‌سرای جهانگردی و احداث امکانات رفاهی تفریحی همچون شهر بازی را در افق گردشگری شهر خرم آباد ترسیم کرد. 

در سال‌های گذشته ترمیم نرده‌های اطراف دریاچه به زیبایی انجام و فواره و آب نماهای آن طراحی شد، نورپردازی این مجموعه تفریحی گردشگری در شمال شهر خرم آباد، شب‌ها بسیار دیدنی و سرشار از حس زندگی و تازگی است، تلالو کیو در شب‌های خرم‌آباد هم دیدنی است و طرفداران مخصوص خود را دارد. 

دوستداران ورزش‌های آبی هم سهم خوبی از کیو دارند، اینجا علاوه بر گردشگری، بساط تفریح و ورزش هم برپاست، جت اسکی نخستین گزینه‌ای است که هر گردشگری را برای تجربه‌ای منحصربه‌فرد هیجان‌زده می‌کند، قایق‌های موتوری و پدالی هم برای گردشگران مهیاست و بی‌شک قایق سواری روی موج‌های آبی این دریاچه طبیعی، با چشم‌انداز زیبای کوه‌های اطراف شهر و در عین حال ساختمان‌های تازه قد علم کرده امروزی به یادماندنی خواهد بود. 

جاری بودن چشمه‌ای با این ظرفیت در یک محیط کاملا شهری، فضایی کاملا گردشگری و طبیعی را ایجاد کرده است و برای آن دسته از گردشگرانی که همیشه مشکل کمبود زمان دارند و قادر به طی مسافت‌های طولانی نیستند، یک گزینه عالی است. 

برای رفتن به کیو قرار نیست ساعت‌ها در خودرو خسته شوید، جاده‌های خاکی و روستایی را طی کنید، از صخره و تپه‌ها بالا بروید یا به دنبال جایی برای چند ساعت نشستن در آرامش باشید، کیو یک پیشنهاد عالی برای گردشگران است، هم تفریح، هم گردش را هدیه می‌دهد و در عین حال دسترسی بسیار خوب و کمتر از چند دقیقه به مراکز خرید و بازار دارد. 

بساط مهمان‌پذیری کیو به وسعت آبی بیکرانش است، اگر تازه از راه رسیده و خسته هستید، این دریاچه طبیعی شهری را برای اسکان موقت خود انتخاب کنید، کمپ خانوادگی خود را در کنار این دریچه و فضای سبز زیبایش برپا کنید و با آسودگی خاطر خستگی راه و سفری دور و دراز را به نسیم بهاری این مجموعه بسپارید. 

در حالی‌که وسعت هفت هکتاری این دریاچه را زیر پا می‌گذارید و بر روی سنگفرش‌هایش قدم می‌زنید، در کنار آن هم رودخانه شهری خرم‌آباد موسوم به خرم رود را مشاهده می‌کنید که دوشادوش این مجموعه تفریحی در مسیری آرام و مشخص، سر به زیر به راه خود ادامه می‌دهد و گویی برای گردشگران این مجموعه آواز نوروزی سر می‌دهد. 

کیو، هنوز هم شگفتی دارد، در پایین دست دریاچه اصلی مجموعه تفریحی و گردشگری دیگری موسوم به دریاچه ماهی احداث شده است، دریاچه ماهی و زیباکنارش در محیطی پایین‌تر از سطح معمول و در فضای باز احداث شده است، از هر قسمتی که می‌خواهید به زیباکنار وارد شوید باید از پله‌های سنگی و دست ساز پایین بروید تا به دریاچه زیبای ماهی برسید، آنجا هم بساط زیراندازها و سفره‌های شام و نهار خانواده‌ها برپا است و وسایل بازی و حتی برای کودکان و بزرگسالان مهیا شده است. 

اگرچه بازدید از دریاچه کیو در هر زمان از سال جذابیت خاصی دارد و تماشایی است، اما در فصل بهار و تابستان همراه با جان گرفتن طبیعت و آغاز رویش‌ها زیبایی دریاچه کیو چندین برابر می‌شود. اگر در فصل زمستان و پاییز نیز به بازدید از دریاچه کیو بروید، شاهد منظره گیرا و رنگارنگ پاییزی و پرندگان مهاجر زیبا خواهید شد. 

گشت و گذار در پارک و فضای سبز اطراف دریاچه کیو به شما احساس سرزندگی و نشاط می‌بخشد. تنفس هوای پاکیزه در کنار منظره زیبا دریاچه واقعا بی‌نظیر است. با استقبال گردشگران و مردم محلی از دریاچه کیو، امکانات تفریحی متنوع در این مکان فراهم شده‌اند تا مردم بتوانند نهایت لذت را از لحظاتشان در دریاچه کیو ببرند و خاطره شیرین و فراموش نشدنی از خرم آباد در دفتر زندگی‌شان ثبت کنند. قایق‌های موتوری و پدالی و همچنین جت اسکی از تفریحات مهیج و پرطرفدار دریاچه کیو هستند. 

بی‌شک کیو یک نگین فیروزه‌ای در صنعت گردشگری لرستان است که صدای امواج آرامش و نسیم بهاری اش، گردشگران شهر خرم‌آباد را به سوی خود فرا می‌خواند، محیطی آرام و دلنشین که تجربه یک روز دلنشین، به یادماندنی و کم نظیر را در خاطرات گردشگران ثبت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010420309484

برچسب‌ها