تعزیه ثبت‌ملی شوش با حضور بیش از ۱۰۰ بازیگر اجرا شد

بزرگ‌ترین تعزیه میدانی واقعه کربلا روز گذشته 17 مردادماه 1401 باحضور بیش از ۱۰۰ نفر به زبان فارسی در شوش به اجرا درآمد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، همزمان با عاشورای حسینی، تعزیه ثبت‌ملی‌ شده حماسه کربلا در شوش که از آن به عنوان بزرگ‌ترین تعزیه میدانی کشور نام برده می‌شود دوشنبه 17 مردادماه در میدان تعزیه این شهر در شمال استان خوزستان برگزار شد.

در این تعزیه میدانی بیش از ۱۰۰ نفر به ایفای نقش پرداختند و صحنه کربلا را ترسیم کردند.

اجرای این تعزیه به زبان فارسی از ساعت ۶ صبح در شوش آغاز و تا ساعت ۱۲ ادامه داشت، اما امسال به دلیل گرمای زیاد زودتر به پایان رسید چراکه این تعزیه در سال‌های گذشته تا عصر ادامه داشت.

در این تعزیه، حماسه کربلا و رویارویی امام حسین (ع) و یاران با وفایش با لشکر یزیدیان به صورت میدانی به تصویر کشیده شد و مردم و گردشگران عزادار از سراسر کشور با مشاهده این تعزیه اشک ماتم ریخته و بر سر و سینه خود زدند.

بیان اشعار مختلف در وصف امام حسین (ع) و دلاوری یارانش از جمله ویژگی‌های این تعزیه است.

تعزیه شهرستان شوش دانیال در استان خوزستان یکی از بزرگ‌ترین تعزیه‌های میدانی کشور است که در سال ۱۳۸۷ در صدمین سال برگزاری به عنوان میراث‌فرهنگی معنوی به ثبت‌ ﻣﻠﯽ رسید. تعزیه‌خوانی در این شهر از سال ۱۲۸۵ آغاز شده است و بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد. هرسال جمعیت زیادی از شهرهای مختلف استان و کشور، در روز عاشورا برای دیدن این تعزیه به شوش می‌آیند تا این شبیه‌خوانی را از نزدیک ببینند.

هرسال با شروع محرم در شهرستان شوش، شور حسینی برپا است و این شهرستان به‌صورت کانونی ثابت برای عزاداران تبدیل می‌شود.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14010518478526

برچسب‌ها