پایان عملیات مرمت ارگ خان‌ملک کیانی در هیرمند

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان از پایان عملیات مرمت ارگ خان‌ملک کیانی در هیرمند خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان، مجتبی سعادتیان امروز ۲۱ شهریورماه ۱۴۰۱ اظهار کرد: «عملیات مرمت ارگ خان‌ملک کیانی در شهرستان هیرمند که از اواخر فروردین ماه امسال آغاز شده بود، به پایان رسید.»

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان افزود: «این عملیات با اعتباری بالغ‌بر ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون ریال انجام شده است.»

او ادامه ‌داد: «در این فصل از مرمت این اثر اقداماتی از جمله خاک‌برداری حیاط مرکزی ارگ به منظور پیداکردن کف حیاط، استحکام‌بخشی دیوار خشتی حصار حیاط بیرونی ارگ به منظور جلوگیری از تخریب بیشتر و مرمت بخش‌های فرسوده خشتی سقف ارگ صورت گرفته است.»

ارگ خان‌ملک کیانی از آثار تاریخی مهم منطقه سیستان بوده، در توابع بخش مرکزی هیرمند واقع شده و مربوط به دوره پهلوی است.

این ارگ مربع‌شکل و دارای چهار برج در چهارگوشه است با یک محوطه حدوداً ۲۰۰ متر در وسط که با طاق‌های زیبا ودرب‌های ورودی در چهار گوشه که به علت فرسایش آثار اندکی از برج‌ها در چهار گوشه آشکار است. دیوارهای این ارگ مستحکم و از خشت و گل به قطر یک متر است. این اثر در سال‌های اخیر در چند مقطع مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010621309866

برچسب‌ها