هنرمندان اعتبار صنایع‌‌دستی هستند

در نشست صمیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای صنایع‌دستی کشور، فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان از مریم جلالی درخواست‌هایی داشتند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مریم جلالی، معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور صبح امروز ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱ در نشست صمیمی با فعالان و صنعتگران فارس اظهار کرد: «اعتبار صنایع‌دستی شما هستید و حلقه اقتصادی و بازدهی میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی است.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای صنایع‌دستی کشور افزود: «من قول می‌دهم به‌صورت فصلی وضعیت هنرمندان صنایع‌دستی را پیگیری کنم. متأسفانه قبلاً به‌طورجدی بحث بیمه و حراج صنایع‌دستی پیگیری و اجرایی نشده است، وظیفه من پی‌جویی قوانینی است که وضع‌شده است. تقویت توجه وظیفه ما است.»

جلالی افزود: «ما باید معماری ایرانی داشته باشیم و وزارت میراث‌فرهنگی با تفویض وظایف به استان‌ها خصوصاً استان‌های طلایی این مهم را به انجام می‌رساند.»

 جلالی خطاب به فعالان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی افزود: «شما کارگر نیستید کارفرما هستید، بودجه‌های آموزشی قرار است افزایش یابد.»

او بیان کرد: «فرش فرزند صنایع‌دستی است که الان در جای دیگری است، این مثلث طلایی اصفهان، یزد و شیراز باید در حوزه محل بودجه‌های آموزشی بازنگری و مطالبه شود.»

جلالی افزود: «پیوند بین دانش امروز و هنرهای سنتی با شرکت‌های پشتیبان وجود ندارد، محدودیتی برای تسهیلات تبصره ۱۸ وجود ندارد و به طرح‌هایی که این رویکرد را دارند این تسهیلات داده خواهد شد.»

معاون صنایع‌دستی و هنرهای صنایع‌دستی کشور افزود: «خانه‌های قدیمی به‌عنوان مقاصد گردشگری باید در مقاصد تورگردانان و همچنین پایگاه‌های میراث‌فرهنگی دیده شوند و باید بازارچه صنایع‌دستی ایجاد شود.»

 جلالی افزود: «هنرمندان باید قوانین صنایع‌دستی را گوشزد و برای احیا و بازنده‌سازی با اعتماد به بخش خصوصی وارد عمل شود .»

در ادامه روح‌الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان افزود: «وظیفه نماینده انعکاس مشکلات هنرمندان ازجمله مسئله بیمه است. پیگیری‌های لازم از طریق جلسه با مسئولان کشوری انجام‌شده است.»

او ادامه داد: «وظیفه اصلی بنده پیگیری مشکلات، مهیاکردن زمینه‌ای برای ارائه قابلیت هنرمندان است.»

در ادامه نیز هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان فارس خواستار عزت و احترامی که از هنرمندان و صنعتگران گرفته‌ شده است، شدند. همچنین هنرمندان اذعان کردند بودجه آموزش، توسعه و ترویج صنایع‌دستی بسیار محدود است و نیازمند اختصاص ویژه اعتبار است.

صنعتگران اعلام کردند که دلیل انتخاب شهر شیراز به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی دلیل بر غنی بودن صنایع‌دستی استان فارس است، استفاده از معماری سنتی به‌جای معماری رومی در ساخت‌وسازهای شیراز از دیگر تقاضاهای هنرمندان و صنعتگران شیرازی بود.

احداث بازارچه صنایع‌دستی، بهبود وضعیت بیمه هنرمندان صنایع‌دستی و رسیدگی به وضعیت موزه‌های صنایع‌دستی، امکان حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی, ملی و استانی و کمک به حضور هنرمندان در این نمایشگاه‌ها، دسترسی به مواد اولیه ارزان‌قیمت، امکان استفاده از تسهیلات ارزان‌قیمت، از دیگر درخواست‌های هنرمندان شیرازی بود.

هنرمندان از معاون صنایع‌دستی خواستند که توجه ویژه به صنایع‌دستی استان فارس را در اولویت‌های خود قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010819143495

برچسب‌ها