مجموعه نقش رستم حفاظت و مرمت می‌شود

 مدیر داخلی مجموعه‌های نقش رستم و نقش رجب از مرمت مجموعه نقش رستم به دلیل قرارگیری در فضای باز و در ارتفاعات صخره‌ای خبر داد.

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، مصطفی رخشنده خو  27 آذرماه 1401 افزود: مجموعه نقش رستم دارای آثار متعددی از دوره‌های ایلامی، هخامنشی و ساسانی است که به دلیل قرارگیری در فضای باز و در ارتفاعات صخره‌ای در معرض عوامل متعدد طبیعی دچار آسیب‌های گسترده‌ای شده و تاکنون اقدام خاصی در خصوص حفاظت از این آثار انجام نشده است.

 مدیر داخلی مجموعه‌های نقش رستم و نقش رجب افزود: با شکل‌گیری دفتر فنی در این مجموعه اقدامات حفاظتی و مرمتی در اولویت این کار گروه قرار گرفت و فعالیت‌های مختلفی در راستای حفاظت و مرمت با هدف حفظ و نگهداری این آثار فاخر انجام شده است.

او تصریح کرد: از جمله اقدامات انجام‌ شده در این مجموعه می‌توان از حفاظت اضطراری بر روی آرامگاه خشایارشاه، حفاظت و مرمت نقش برجسته هرمز دوم، حفاظت و مرمت نقش برجسته بهرام دوم، استحکام‌بخشی کتیبه‌های ساسانی کعبه زرتشت، آغاز اقدامات حفاظت و مرمت نقش برجسته شاپور اول اشاره کرد.

 رخشنده‌خو بیان کرد: پدیده هوازدگی به‌عنوان مهم‌ترین عامل آسیب‌رسان فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و بیولوژیکی در بناهای تاریخی است که سبب ایجاد تغییرات ساختاری در سطح و گاه در عمق سنگ‌ها می‌شود و این آسیب‌ها به دلیل مجاورت با آب‌وهوا، شرایط محیطی و عوامل مخل دیگری به وجود می‌آیند که نیاز است تا با انجام مطالعات، فرآیند حفاظت مرمت آثار و مطالعات آزمایشگاهی گسترده‌ای بر روی مصالح سنگی در محوطه‌ نقش رستم انجام شود.

 مدیر داخلی مجموعه‌های نقش رستم و نقش رجب ادامه داد: شاخص این مطالعات، انجام بررسی‌های میکروسکوپی و پتروگرافی مقاطع نازک سنگ، آنالیزهای دستگاهی به‌صورت کمی و کیفی، پراش سنجی پرتوایکس و فلورسانس پرتوایکس و آزمون‌های مبتنی بر شناسایی خواص فیزیکی سنگ است.

 سرپرست واحد حفاظت و مرمت این مجموعه افزود: استحکام‌بخشی سطحی و عمقی در لایه‌های سنگ از طریق تزریق مواد استحکام‌بخش از مهم‌ترین رویکردهای کارگاه‌ها استحکام‌بخشی در این مجموعه است.

 رخشنده خو افزود: در این کارگاه‌ مرمتی از استادکاران باتجربه مرمت سنگ و همچنین کارشناسان متخصص که دوره‌های مرمتی مختلفی را در چندین دوره زیر نظر متخصصان خارجی گذرانده‌اند، بهره گرفته‌ شده است.

او بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های این کارگاه مرمتی می‌توان به حفاظت و مرمت قدیمی‌ترین نقش برجسته ایران در شهرستان سرپل ذهاب (انوبانی نی)، نجات بخشی کتیبه ساسانی تنگ براق اقلید، حفاظت و مرمت کتیبه‌های ساسانی غار حاجی‌آباد مرودشت، حفاظت اضطراری ایوان قدمگاه، حفاظت و مرمت نقش برجسته ساسانی سراب بهرام در شهرستان نورآباد، حفاظت و مرمت آرامگاه نیمه‌تمام (داریوش سوم) در تخت جمشید اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14010927143971

برچسب‌ها