ساعاتی خوش و به‌یادماندنی در نوروزگاه باغ میراث جهانی و موقوفه دولت‌آباد یزد

باغ میراث جهانی دولت‌آباد یزد به‌عنوان یکی از نوروزگاه‌های شاخص استان یزد همواره در تعطیلات و ایام نوروز پذیرای خیل عظیم گردشگران بوده است.

به گزارش میراث آریا، باغ جهانی دولت‌آباد مجموعه‌ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت‌آئین، تالار آیینه و سردر اصلی و جنوبی است که چشم‌گیرترین ویژگی این بنا، بادگیر ۸/۳۳ متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می‌شود.

این باغ در سال ۱۳۴۶ به شماره ۷۷۴ در ردیف آثار ملی ایران قرارگرفته و همچنین یکی از باغ‌های ایرانی ثبت‌شده در میراث جهانی توسط یونسکو است.

امسال نیز طبق سنوات گذشته با برگزاری برنامه‌های متنوع و شاد فرهنگی و هنری در این باغ به استقبال بهار رفته‌ایم و در کنار جاذبه‌های بصری و طبیعی باغ ایرانی با اجرای این برنامه‌ها لذت حضور میهمانان عزیز را دوچندان کرده‌ایم.

این برنامه‌ها که با مشارکت و همدلی موقوفه باغ دولت‌آباد، سازمان فرهنگی هنری شهرداری یزد و پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد برگزار می‌شود شامل اجرای تئاتر خیابانی در چند سانس صبح و بعدازظهر با مضامین جذاب که بسیار مورد استقبال قرارگرفته است، اجرای سرودهای شاد دانش آموزان، حضور کمیته گردشگری کودک و اجرای برنامه‌های آموزشی و سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان، حضور فعال راهنمایان گردشگری برای راهنمایی میهمانان عزیز، ایجاد رادیو باغ جهت اطلاع‌رسانی و معرفی رویدادهای روزانه و مصاحبه و نظرسنجی، استفاده از اتوبوس برقی در مسیر کشت خوان ها جهت رفاه حال سالمندان و کودکان با توجه به مسیر طولانی تردد، ایجاد بازارچه بزرگ سوغات و صنایع‌دستی در مجاورت باغ که مورد استقبال میهمانان نوروزی و شهروندان یزدی واقع‌شده و...است.

همچنین با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن برنامه‌های ویژه فرهنگی و مذهبی متناسب با این ایام تدارک دیده‌شده است که از آن می‌توان به جزء خوانی و هجی خوانی قرآن، برنامه ویژه افطار تا سحر و...اشاره کرد.

در پایان ضمن تبریک سال نو و حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی خیروبرکت و سربلندی برای همه ایرانیان از تمامی میهمانان نوروزی و نیز شهروندان یزدی باافتخار دعوت می‌کنیم که در باغ زیبای دولت‌آباد یزد پذیرای قدوم سبزشان باشیم.

گزارش از مجید علومی- مدیر پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد یزد

انتهای پیام/

کد خبر 14020103104104

برچسب‌ها