انجام مطالعات ژئوفیزیک برای اولین بار در موزه تاریخی رختشویخانه زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از انجام مطالعات ژئوفیزیک برای اولین بار در موزه تاریخی رختشویخانه زنجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی گفت: شناسایی مسیر قنات‌ها و کانال‌های محدوده رختشویخانه، شناسایی وضعیت سازه، انجام عملیات حفاظتی و مرمتی در آینده، هدایت آب‌های زیرسطحی به فاضلاب شهری با هم افزایی دستگاه‌های ذیربط از جمله اقداماتی است که در موزه تاریخی رختشویخانه توسط اساتید دانشگاه علوم پایه دانشگاه زنجان در حال انجام است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: بر اساس تفاهم نامه همکاری‌های مشترک آموزشی، فرهنگی و پژوهشی فی‌مابین این اداره‌کل و دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان پژوهش‌های باستان شناسی و ژئوفیزیکی در موزه رختشویخانه انجام می‌شود.مطالعات ژئوفیزیک در رختشویخانه به مطالعه کمّی خواص مختلف فیزیکی زمین با روش‌های لرزه‌ای، مغناطیسی، گرانشی و الکتریکی خواهد پرداخت و نهایتا با استفاده از این نتایج می‌توان به مطالعه خصوصیت‌های فیزیکی و رفتار زمینی که بنا بر روی آن قرار گرفته پرداخت و بر اساس آن نسبت به مرمت بنا اقدام کرد.

او گفت: این پژوهش با مطالعات میدانی زمین شناسی و زهکش‌های طبیعی، بررسی وضعیت تخلیه رواناب و زهاب شهری، مطالعات بیولوژیکی و غیره در رختشویخانه در حال انجام است.

صفوی بیان کرد: سرعت بالای انجام عملیات‌های ژئوفیزیکی، هزینه کم در مقایسه با دیگر روش‌های اکتشافی، نتایج قابل اعتماد، غیرمخرب بودن این روش‌ها و موفقیت آمیز بودن کاربرد آنها است.

او گفت: بعد از ۱۵سال مشکل عمده نفوذ آب‌های سطحی و زیر سطحی به رختشویخانه با همت شرکت آب و فاضلاب و سایر دستگاه‌های اجرایی رفع شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14020226931392

برچسب‌ها