اجرای ۲۴ برنامه در هفته میراث‌فرهنگی در کرمانشاه/ معبد‌آناهیتا به سایت موزه تبدیل می‌شود

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از اجرای ۲۴ برنامه فرهنگی به مناسبت هفته میراث‌فرهنگی در سطح استان کرمانشاه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در نشست خبری هفته میراث‌فرهنگی، ضمن اعلام اینکه بازدید از موزه‌ها و محوطه‌های میراث‌فرهنگی در روز ۲۸ اردیبهشت‌ماه رایگان است، اظهار کرد: در هفته میراث‌فرهنگی‌ برنامه‌های متنوعی از جمله ۲۴ برنامه شاخص در استان تدارک دیده شده است. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، افزود: یکی از این برنامه ها را نواخته شدن زنگ موزه‌ها در یکی از مدارس سطح شهرهای استان است که هدف از اجرای این برنامه آشنایی دانش‌آموزان استان با اهمیت موزه‌ها و لزوم حفظ میراث‌فرهنگی است. 

او گفت: برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه میراث‌فرهنگی همانند کاوش‌های باستان شناسی برای آشنایی بیشتر مردم محلی با اهمیت میراث‌فرهنگی در این ایام در دستور کار قرار دارد.

فرمانی افزود: برگزاری همایش تشکل‌ها و انجمن‌های میراث‌فرهنگی در سطح استان، دیدار با ائمه جمعه، سخنرانی در نماز جمعه، تجلیل از حافظان میراث‌فرهنگی و ... از دیگر برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در استان است.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در این هفته توجه به میراث دفاع مقدس و معرفی یادمان‌ها است تا بتوانیم ظرفیت‌ها و مظلومیت‌های مردم استان را به همگان بشناسانیم.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، تصریح کرد: به همین منظور فراخوانی را برای طراحی موزه‌ها و یادمان‌های دفاع مقدس در سطح استان منتشر خواهیم کرد که بتوان به ویژه در یادمان شهدای مرصاد که سالروز این عملیات به نام روز ملی کرمانشاه معرفی شده است، موزه دفاع مقدس و یادمانی در شان مردم استان طراحی شود.

معبد آناهیتا سایت موزه می‌شود

او در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: کرمانشاه در حوزه میراث.فرهنگی قابلیت‌های بسیار بالایی دارد و  تعدد وجود آثار تاریخی این شرایط را فراهم کرده تا گردشگران علاقمند به این حوزه را به کرمانشاه بکشانیم.

فرمانی ادامه داد: برخی از مناطق استان مانند معبد آناهیتا، تاق بستان، شهرهرسین، قباق تپه، سرپلذهاب و قصرشیرین این ظرفیت را دارند که به سایت موزه تبدیل شوند که ما نیز در حال پیگری این مسئله هستیم، اما نیازمند اعتبار است. 

او در ادامه در خصوص آخرین وضعیت برنامه ثبت جهانی طاق‌بستان، گفت: یکی از مسائلی که طی سال‌های گذشته به عنوان مانع ثبت جهانی طاق‌بستان مطرح بوده، احداث تله کابین در حریم این اثر تاریخی است. 

او افزود:  در این راستا، سال گذشته یک تیم کارشناسی تشکیل شد تا به بررسی این مسئله بپردازند که آنها نیز براساس نمونه‌های خارجی از جمله یک نمونه در کشور چین، به این نتیجه رسیدند که احداث تله کابین برای ثبت جهانی طاق‌بستان می‌تواند مشکل ایجاد کند. 

تلاش برای ثبت جهانی اسب کُرد

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای ثبت جهانی اسب کُرد، اظهار کرد: از سال گذشته پیگیری‌هایی را در این زمینه انجام داده‌ایم و حتی یک سفر هم به کشور عراق داشتیم تا با همکاری آنها بتوانیم این نوع نژاد از اسب را که خاستگاه آن استان کرمانشاه است، به ثبت جهانی برسانیم. 

او افزود: به منظور اینکه بتوانیم پرونده ثبت جهانی اسب کُرد را به صورت غنی‌تر تدوین کنیم، برنامه برگزاری جشنواره بین‌المللی اسب کرد را با مشارکت کشور عراق در دستور کار قرار داده‌ایم. 

او با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌ها این جشنواره نیمه اول خردادماه در منطقه بیستون برگزار خواهد شد، گفت: از آنجایی که در پرونده‌های ثبت جهانی، مشارکت مردم در برگزاری برنامه‌های آن پرونده بسیار حائز اهمیت است، بنابراین در نظر داریم که جشنواره بین‌المللی اسب کُرد را نیز با مشارکت مردم و بخش خصوصی برگزار کنیم و نقش دولتی در آن بسیار کمرنگ خواهد بود. 

ثبت جهانی اقتصاد اورامانات را متحول کرده است

فرمانی در ادامه ضمن اشاره به گذشت حدود دوسال از ثبت جهانی منظر فرهنگی تاریخی هورامان / اورامانات در خصوص مهمترین دستاوردهای ثبت جهانی این منطقه، گفت: در این مدت در بحث زیرساخت‌های گردشگری منطقه اتفاقات بسیار خوبی افتاده و تعدادی زیادی مجمتمع‌های گردشگری، بوم گردی، خانه مسافرها و ... در آن احداث و راه‌اندازی شده است. 

او با بیان اینکه ثبت جهانی اقتصاد اورامانات را متحول کرده است، اضافه کرد: از طرفی ثبت جهانی زمینه حضور پررنگ‌تر گردشگران را در منطقه اورامانات به همراه داشت، به گونه‌ای که در ایام پیک سفر برخی از روستاهای این منطقه مملو از حضور گردشگر می‌شود. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، اشتغالزایی و رونق اقتصادی مردم محلی را از جمله برکات حضور گردشگران در منطقه اورامانات عنوان کرد و گفت: برگزاری رویدادهای گردشگری در این منطقه درآمد زیادی را عاید مردم محلی می‌کند تا جایی که اخیرا برگزاری رویداد جشن رمضان در منطقه باینگان حدود ۲۰ میلیارد تومان ارزش افزوده برای مردم این منطقه ایجاد کرد. 

طرح محتوایی موزه منطقه‌ای کرمانشاه اصلاح می‌شود

او در ادامه در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای تکمیل پروژه موزه منطقه‌ای کرمانشاه اظهار کرد: تکمیل این پروژه حدود ۵۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که در سفر ریاست جمهوری به استان مقرر شده در مدت زمان سه سال اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن تخصیص داده شود. 

فرمانی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات تکمیل این پروژه تخصیص پیدا کرده، گفت: برای تکمیل این پروژه در گام اول نیاز بود که طرح مطالعات معماری داخلی، محتوایی و گرافیک محیطی آن انجام گیرد که از طریق یک شرکت مشاور آن را اجرایی کردیم. 

او افزود: در گام بعدی برای شروع عملیات اجرایی تکمیل پروژه باید آن را از طریق مناقصه به پیمانکار واگذار می‌کردیم که تاکنون شش مرحله مناقصه برگزار شده است، اما هنوز یک پیمانکار که توان اجرای این پروژه را داشته باشد، در آن شرکت نکرده است.

استفاده از ظرفیت مردمی برای حفاظت از آثار تاریخی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در  بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر تخریب بخش‌هایی از اثر تاریخی سنگ رستم در منطقه سرفیروزآباد کرمانشاه هم توضیح داد: اخیرا سودجویان و سوداگران میراث‌فرهنگی به زعم اینکه در این گوردخمه تاریخی اشیاء  تاریخی نهفته است، بخش‌هایی از آن را تخریب کرده بودند که نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تلاش‌هایی برای شناسایی عوامل این اقدام داشتند. 

او ادامه داد: در این راستا، گشت‌های نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان  به صورت نا محسوس در اطراف این اثر تاریخی انجام می‌شود تا عوامل آن را شناسایی و دستگیر کنند.

فرمانی با بیان اینکه تخریب آثار تاریخی ثبت ملی شده می تواند یک تا ۱۰ سال حبس را برای عاملین آن به همراه داشته باشد، گفت: در سطح استان کرمانشاه ۴۲۰۰ اثر تاریخی داریم که اگر بخواهیم برای محافظت از  آنها نیرو بگذاریم حدود ۱۰ هزار نفر نیرو می‌خواهیم، درحالی که کل نیروهای یگان حفاظت استان ۳۰ نفر هستند که به هیچ عنوان کفاف حفاظت از این آثار را نمی‌دهند. 

او بر لزوم پای کار آوردن مردم برای حفاظت از آثار و محوطه‌های  تاریخی تاکید کرد و افزود: ما باید به سمتی برویم که خود مردم با آگاهی از اهمیت میراث‌فرهنگی، خودشان پاسدار این آثار باشند. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، تصریح کرد: از سال گذشته برنامه تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی را در سطح همه شهرستان‌های استان در دستور کار قرار دادیم و در حال حاضر این انجمن‌ها در اکثر شهرستان‌ها تشکیل شده تا با این برنامه خود مردم محلی از آثار تاریخی که در اطراف محل زندگی خود دارند، حفاظت کنند. 

اودر ادامه از تلاش برای توسعه و تجهیز موزه‌های استان هم خبرداد و گفت: در حال حاضر در سه شهرستان پاوه، سنقر و دالاهو موزه های مردم شناسی فعال هستند که طی سال گذشته موزه مردم شناسی پاوه و سنقر را تجهیز کردیم. 

ضوابط بافت تاریخی شهر کرمانشاه تدوین می‌شود

فرمانی در خاتمه در  از تدوین ضوابط بافت تاریخی شهر کرمانشاه خبرداد و گفت: پیش از این در کرمانشاه حدود ۱۰۰ خانه تاریخی شناسایی شده بود که در قالب این برنامه ۱۰۰خانه تاریخی دیگر هم شناسایی شدند که در تلاشیم این خانه های تاریخی را به سمت تغییر کاربردی برده و به امکان گردشگر پذیر تبدیل کنیم.

او با بیان اینکه اقتصادی شدن بافت‌های تاریخی برای رونق آن‌ها مورد تاکید ما است، افزود: از جمله اینکه تاکنون ۱۰ خانه تاریخی استان به اقامتگاه و یا مراکز اقامتی پذیرایی سنتی تبدیل شده‌اند. 


انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402022741791

برچسب‌ها