اسناد و مفاخر تربیت معلم همدانی‌ها، در قالب یک موزه فاخر است

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان در بازدید از موزه اسناد و مفاخر تربیت معلم همدانی گفت: این موزه یک مجموعه دیدنی و فاخر در استان همدان است که باید برای بازدید از آن توسط گردشگران تبلیغ شود.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، اتابک صفری، سه‌شنبه 2 خردادماه در حاشیه بازدید از موزه مدرسه گفت: این موزه قدیمی‌ترین موزه در حوزه تعلیم و تربیت است که از سال 95 به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: بازدید از موزه‌ها و مراکز علمی، فرهنگی و هنری، زمینه ای برای کاربردی کردن آموزش ها و انتقال مفاهیم درسی به میدان تجربه، عمل و رفتار است و به بیانی دیگر موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و خانه‌های علم می‌تواند به دانش آموزان کمک کند که وجه عینی مفاهیم ذهنی را در محیط‌های خارج از مدرسه درک کنند.

صفری اضافه كرد: موزه‌ها در هر کشوری به عنوان نهادهای اصلی حفظ تاریخ و میراث فرهنگی آن کشور به شمار می روند. با این حال موزه‌ها به ویژه در دوره‌ معاصر وظیفه‌ آموزشی و پژوهشی را برعهده دارند. چرا که موزه‌ها از نظر آموزشی و تربیتی دارای اهمیت خاص می باشند.

او گفت: این موزه فاخر که سیر مراحل تحول در امور آموزشی در سنوات گذشته را به زیبایی به تصویر می‌کشد، قطعا برای بازدیدکنندگان دارای جاذبه خاصی است.

مدیر موزه گنجینه آموزش و پرورش همدان نیز در این بازدید با تشریح نحوه جمع آوری آثار گفت: از همان سال ما با همکاری مرکز اسناد ملی، اداره کل میراث‌فرهنگی و تعدادی از دوستان علاقه‌مند شروع به جمع آوری آثار کردیم.

امیر قشمی به بخش‌های مختلف موزه اشاره کرده وگفت: موزه از بخش‌های مختلفی شامل غرفه‌های مفاخر و مشاهیر آموزش و پرورش، کتاب‌های درسی و کتب تعلیم و تربیت،  ابزارهای آموزشی و کمک آموزشی، تربیت بدنی و ورزش، شهدای آموزش و پرورش، مکتب خانه، پیشاهنگی و غرفه خیران مدرسه ساز تشکیل شده است.

موزه آموزش و پرورش همدان در سال ۱۳۹۹ در دبیرستان ابن سینا همدان افتتاح شده‌ است و در این موزه، عکس و سند تاریخی با موضوع مدارس، مکتب خانه، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانش آموزان همدانی و نیز کتاب‌های درسی چاپ سنگی، سالنامه‌های مدارس، لوازم التحریر و مجلات و نشریات مربوط به آموزش وپرورش از تأسیس دارالفنون در معرض دید عموم قرار گرفته‌ است.

دبیرستان ابن سینا مربوط به دوره پهلوی اول است و در همدان، خیابان طالقانی، چهار راه ابن سینا واقع شده و این اثر به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/

کد خبر 14020303889232

برچسب‌ها