لزوم تسریع در روند سامان‌دهی معابر مسیر منظر تاریخی هگمتانه

استاندار همدان درچهارمین جلسه ستاد استانی ثبت جهانی هگمتانه بر لزوم تسریع درروند سامان‌دهی معابر مسیر منظر تاریخی هگمتانه و رفع موانع پرونده ثبت جهانی تاکید و دستور لازم در راستای هماهنگی هرچه بیشتر دستگاه‌های اجرایی متولی برگزاری این رویداد مهم جهانی را صادر کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، علیرضا قاسمی فرزاد در چهارمین جلسه هیأت راهبردی «ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» که 18 خردادماه با حضور مدیران دستگاه‌های دولتی و مدیران شهری و رسانه ها تشکیل شد، وظایف دستگاه‌های مربوطه مانند میراث‌فرهنگی، شهرداری و دستگاه‌های خدمات‌رسان مشخص که در ماه‌های اخیر به آنها ابلاغ شده بود را مرور و تاکید کرد هفته ای یک بار جلسه هماهنگی بین دستگاه‌ها برای پیگیری موضوع ثبت جهانی تشکیل شود.

استاندار همدان گفت: در حال حاضر اصلاح سیمای بصری مسیر پرونده همدان جهانی، حذف سواره از خیابان‌های اطراف هگمتانه و حذف برخی معابر مزاحم شهری در اولویت برنامه‌های دستگاه‌ها در راستای آمادگی همدان برای میزبانی از ارزیابان یونسکو است.

استاندار همدان با اشاره به اینکه وظایف شهرداری همدان و دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند برق، مخابرات و گاز برای رفع موانع پرونده ثبت جهانی هگمتانه مشخص و به آنها ابلاغ شده است، گفت: این دستگاه‌ها موظف هستند در کوتاهترین زمان ممکن موانع باقی مانده را رفع کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان نیز در این نشست درباره اجرای مصوبات جلسات راهبردی قبل گفت: در شرح مصوبات میراث‌فرهنگی آمده بود این دستگاه نسبت به تخریب غرفه‌های صنایع‌دستی نامتجانس در محوطه ورودی هگمتانه اقدام کند که این مهم توسط میراث‌فرهنگی انجام شد.

محسن معصوم علیزاده به مصوبات صورتجلسه سومین جلسه هیأت راهبردی ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان که در ۱۶ فروردین سال‌جاری در استانداری همدان برگزار شد اشاره کرد و گفت: از آنجا که از سوی وزارتخانه هم اعلام شده بود که طبقات اضافی ساختمان حوزه هنری یکی از موانع جدی در پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان است با همکاری ارزشمند حوزه هنری تخریب طبقات اضافی ساختمان به انجام رسید  که این یکی از اتفاقات مهم در این زمینه بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی همدان ادامه داد: طرح تهیه مبلمان شهری در محوطه هگمتانه یکی دیگر از تعهدات میراث‌فرهنگی بود که طرح آن تهیه شده و فاز اول اجرایی آن  انجام و فازهای بعدی نیز به تناوب انجام خواهد شد.

او تصریح کرد: طرح مرمت حدود ۱۰ کاروانسرا و چهار بنای مهم مانند کنیسه یهودیان، کاورانسراهای جلدی، یداللهی، حسین‌خانی، یهودیان، شریف‌الملک، یعقوب‌یاری و ورودی حاج صفرخان انجام شده است.

معصوم علیزاده اضافه کرد: عملیات اجرایی حفاظت از ترانشه‌های کاوش‌های پیشین تپه هگمتانه نیز در حال  انجام است.

او با اشاره به اینکه وظایف شهرداری همدان و ادارات خدمت‌رسان مانند برق، مخابرات و گاز مشخص و به آنها ابلاغ شده است، مطرح کرد: این دستگاه‌ها در حال رفع موانع در مسیر پرونده ثبت جهانی هستند و استان شاهد پای کار آمدن دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به نتیجه مطلوب در پرونده«ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402031888919

برچسب‌ها