برگزاری نمایشگاه سه دهه پوشش زنان گیلانی

همزمان با هفته عفاف و حجاب نمایشگاه متمایزی با شعار«پای خانواده ایستاده‌ایم» از سوی اداره ‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان در موزه باستان شناسی(گنجینه رشت) گشایش یافت.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلانی، ولی جهانی در حاشیه افتتاح نمایشگاه مدرن-نوستالژی «پوشش زنان گیلانی در سه دهه گذشته» که همزمان با هفته عفاف و حجاب تحت عنوان«پای خانواده ایستاده ایم» در موزه باستان‌شناسی رشت برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان حمایت از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های حوزه میراث معنوی است، اظهار کرد: این اداره‌کل در سال جاری بیشترین نمایشگاه و جشنواره فرهنگی را در سطح کشور برگزار کرده است.

او با بیان اینکه نمایشگاه مدرن - نوستالژی پوشش زنان گیلانی به طراحی و دوخت البسه طی سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۵۰ می‌پردازد، تصریح کرد: این نمایشگاه با همکاری یک آموزشگاه خیاطی برپا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به نمایش ۵۰ دست لباس متعلق به ادوار گذشته گیلان، عنوان کرد: این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه‌های مد و لباس استان و کشور بسیار متفاوت است، زیرا تنها به لباس‌های محلی و روستایی نپرداخته و البسه زنان شهری را به نمایش گذاشته است که در مدرسه و دانشگاه و بازار و میهمانی و... مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

جهانی هدف از برگزاری این نمایشگاه را آشنایی جامعه امروز با فرهنگ و سنت گذشته و تلفیق پوشش مدرن و محلی در حوزه تولید لباس دانست و اضافه کرد: با مشاهده این لباس‌ها در می‌یابیم که عفاف و حجاب همواره مورد توجه بانوان گیلانی بوده است.

او با اشاره به صدور ۵۶ مجوز فعالیت در حوزه صنایع دستی و تولید البسه محلی، تصریح کرد: امروز وظیفه داریم فرهنگ و سنت گذشته را پاس بداریم و از آن حفاظت کنیم و لذا آمادگی داریم این نمایشگاه به صورت ملی در موزه ایران باستان برگزار شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402042201906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha