مدیر پایگاه شهر تاریخی جرجان در استان گلستان منصوب شد

با حکمی از سوی محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، قدرت شاکری به‌عنوان مدیر پایگاه شهر تاریخی جرجان منصوب شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، از سوابق قدرت شاکری می‌توان به رئیس حراست اداره صنایع‌دستی استان، رئیس اداره فنی صنایع‌دستی استان، رئیس اداره شهرستان گنبدکاووس، مسئول امور شهرستان‌های اداره‌کل و مسئول امور اداری اداره‌کل اشاره کرد.

شهر جرجان که اکنون در سه کیلومتری جنوب غربی گنبدکاووس در شرق استان گلستان قرار گرفته یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام بوده که معماری و شهرسازی بسیار پیشرفته‌ای داشته است. با کاوش‌های انجام‌ شده، مشخص شد که بیش از ۱۰۰۰ سال قبل دارای فاضلاب شهری، خیابان‌هایی با سنگفرش‌های منقش آجری و سیستم آب‌رسانی به خانه‌ها بوده است.

آبگینه‌ها و سفال‌های ارزشمند به‌دست‌ آمده از دفینه‌های جرجان نیز گویای این مطلب است که این شهر یکی از مراکز صنعت آبگینه و سفال در دوره‌های بعد از اسلام یعنی سده‌های ۵ و ۶ هجری شمسی بوده است. این شهر در زمان سامانیان بر روی ویرانه‌های برجای‌مانده از شهری ساسانی بنا شد و به‌صورت چندضلعی نامنظم همانند شهرهای منطقه در قبل از اسلام ساخته شده است.


 

انتهای پیام/

کد خبر 1402042502089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha