برج و باروی شمال شرقی گنبد سلطانیه مرمت می‌شود

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه از مرمت ضلع شمال شرقی برج و باروی محوطه تاریخی گنبد سلطانیه خبر داد.  

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، ابوالفضل عالی اظهار کرد: مرمت ضلع شمال شرقی برج و باروی گنبد سلطانیه آغاز شده و تا آبان ماه ادامه خواهد داشت.  

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدسلطانیه افزود: برنامه‌ریزی کرده‌ایم در این فصل مناسب، عملیات مرمت و احیای برج و باروی ضلع شمال شرقی بدون هیچ وقفه‌ای ادامه داشته باشد.  

او گفت: تمام‌کارهای مرمتی گنبد سلطانیه طبق پروتکل‌ها و آیین‌نامه‌های بین‌المللی در حال انجام است و شورای راهبردی پایگاه جهانی گنبدسلطانیه و اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان بر آن‌ها نظارت دارند.  

عالی با اشاره به ارزش تاریخی این بنا بیان کرد: اجرای این طرح با هدف بازگرداندن عظمت و شکوه گنبد تاریخی سلطانیه و معرفی بیش از پیش آن به عنوان یک جاذبه معماری و فرهنگی زنجان انجام می‌شود.  

این اثر که یادگاری ارزشمند از دوره ایلخانیان در ایران به‌شمار می‌رود، در سال۱۳۸۴ به‌دلیل برخورداری از ارزش‌های تاریخی قابل‌توجه، در شهر «دوربان» آفریقای‌جنوبی به‌عنوان هفتمین اثر تاریخی ایران در فهرست

میراث‌جهانی یونسکو به ثبت رسید؛ اثری که علاوه بر شکوه و عظمت معماری بی‌نظیرش، دانشنامه‌ای از نقش و طرح در تزئینات معماری آن روز را نیز به نمایش گذاشته‌است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402051500741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha