سفر به سرزمین قلاع تاریخی/ جذابیت‌های تاریخ و طبیعت در «کیار» خودنمایی می‌کند

مناطق گردشگری فراوان و آثار به جای مانده از قدیم در شهرستان کیار همه نشان از تمدن دیرین و کهن منطقه دارد که موجب شده این شهرستان به سرزمین قلاع تاریخی معروف شود.

میراث آریا: چهارمحال و بختیاری به دلیل داشتن طبیعت بکر و زیبا بهشتی کوچک در ایران است، این استان سرچشمه 3 رود کارون، دز و زاینده رود است که وجود این رودها و چشمه‌ها و آبشارهای فراوان موجب ایجاد منظره‌های طبیعی چشم‌نوازی شده که چشم هر بیننده‌ای را با خود همراه می‌کند.

شهرستان کیار یکی از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری است که به دلیل داشتن طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی فراوان همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

شهرستان کیار در 35 کیلومتری شهرکرد و در منطقه کوهستانی زاگرس قرار دارد، این شهرستان دارای شرایط کوهستانی و دارای آب و هوای سرد کوهستانی و تابستان‌های معتدل است.

دو قله‌ی معروف کوه کیار و سبزکوه در این شهرستان چشم‌نوازی می‌کند و مناطق گردشگری فراوان و آثار به جای مانده از قدیم در شهرستان کیار همه نشان از تمدن دیرین و کهن منطقه دارد که موجب شده شهرستان کیار به سرزمین قلاع تاریخی معروف شود.همچنین این شهرستان دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری است که اتراق در کنار آن‌ها لحظات فراموش نشدنی را برای گردشگران فراهم می‌کند.

سفر به سرزمین قلاع تاریخی/ جذابیت‌های تاریخ و طبیعت در "کیار" خودنمایی می‌کند

دریاچه شلمزار

دریاچه شلمزار، دریاچه‌ای کوچک در مجاورت شهر شلمزار در استان چهارمحال و بختیاری است، از دریاچه، دو رودخانه یکی به سمت مرکز شهر و دیگری به سمت شهر دستنا جدا می‌شود.

از ویژگی‌های دریاچه دبی آب 1300لیتر بر ثانیه و امکان ماهی‌گیری را می‌توان نام برد، وجود آلاچیق‌، پرندگان وحشی و مهاجر، مزارع و مرکز شیلات ماهی قزل آلا به این مکان زیبایی خاصی بخشیده‌است، همچنین وجود کارخانه آب معدنی صادراتی در کنار این چشمه به رونق بیشتر این گردشگاه افزوده است.

سفر به سرزمین قلاع تاریخی/ جذابیت‌های تاریخ و طبیعت در "کیار" خودنمایی می‌کند

قلعه امیر مفخم دزک

قلعه امیرمفخم در روستای دزک قرار دارد، باید گفت در این قلعه، افراد مهمی زندگی کرده‌اند از جمله علی اکبر دهخدا که پس از استبداد صغیر به این قلعه پناه برد.

این قلعه که در حال حاضر 5 هزار و 76 مترمربع وسعت دارد در سال 1292 قمری به دستور امیر مفخم بختیاری بنا شد.در حال حاضر  از طبقه دوم این قلعه به منظور موزه پوشاک و از حیاط کناری قلعه به عنوان  موزه سنگ استان استفاده می‌شود.

در بخش موزه سنگ، سنگ‌هایی از دوره صفویه تا قاجار به نمایش گذاشته شده است، همچنین در این موزه، تصاویری از نمونه‌های پوشاک بختیاری‌ها در قدیم نیز به نمایش گذاشته شده است.

سفر به سرزمین قلاع تاریخی/ جذابیت‌های تاریخ و طبیعت در "کیار" خودنمایی می‌کند

قلعه صمصام السلطنه

این قلعه در شهر شلمزار مرکز شهرستان کیار قرار دارد که توسط صدر اعظم ایران، در دوره مشروطه نجف‌قلی‌خان ملقب به صمصام السلطنه، ساخته شده است.

این قلعه به صورت مسکونی بوده و صمصام السلطنه در این قلعه زندگی می‌کرد، این قلعه زمانی به عنوان پایگاه مشروطه خواهان مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

سفر به سرزمین قلاع تاریخی/ جذابیت‌های تاریخ و طبیعت در "کیار" خودنمایی می‌کند

دره عشق و آبشارهای زیبا

دره عشق یکی از جاذبه های طبیعی استان چهارمحال و بختیاری است، در میان این دره رود کارون  که طولانی‌ترین رود ایران است جریان دارد و جوش و خروش رود موجب شده تا گردشگران و ورزشکاران تفریح هیجان انگیز رفتینگ را در آن تجربه کنند.

وجود شالیزارها و باغ‌های انار جلوه‌ای خاص به این دره بخشیده است، در اطراف این دره آبشارهای متعدد و زیبایی وجود دارد که آبشار دره عشق، دیدنی ترین آبشار این منطقه است که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می آید و از ارتفاع زیادی سقوط می‌کند.

وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره‌ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید. چشمه‌سارها نیز دیگر جاذبه این دره هستند.

به ویژه تعدادی از آن‌ها که دارای آب معدنی گوگردی می‌باشند و خواص متعددی دارند، یکی از این چشمه‌ها در روستایی با نام معدن در میان این دره قرار دارد.

در ادامه مسیر دره عشق در روستای دو پلان، پلی سیمی وجود دارد که بقایای مسیر کوچ عشایر بوده و امروزه به عنوان یک اثر تاریخی در این منطقه نگهداری می‌شود.

این پل سیمی از 8 رشته سیم ضخیم ساخته شده که به وسیله‌ی میخچه‌های محکم فلزی به دو طرف دره متصل شده برای پوشاندن کف و دیواره کوتاه پل از تخته های چوبی استفاده شده است.

سفر به سرزمین قلاع تاریخی/ جذابیت‌های تاریخ و طبیعت در "کیار" خودنمایی می‌کند

منطقه حفاظت شده هلن

منطقه حفاظت شده هلن، منطقه ای با وسعت 40 هزار هکتار است که در سراسر آن جنگل های بلوط به چشم می خورند و تنها یک چهارم آن را مراتع تشکیل می‌دهند. نام این منطقه به نشان احترام به پرستار آمریکایی که در سال 1931 در آنجا به مداوای مردم می پرداخته، هلن گذاشته شده است.

این منطقه میزبان گونه‌های گیاهی شامل بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون و زالزالک است و جاندارانی همچون شغال، تشی، گراز، خرگوش، خرس قهوه‌ای، عقاب طلایی و افعی در آن زیست می‌کنند.

پل خراجی

وقتی از شهرکرد به سمت روستای خراجی حرکت می‌کنیم، در ادامه مسیر به پل تاریخی خراجی می‌رسیم که طولانی‌ترین پل استان است،  این اثر به عنوان یکی از آثار ‏ملی ایران به ثبت رسیده است، قدمت این پل به دوره صفوی می‌رسد.پل خراجی در جنوب باختری روستای خراجی به فاصله ‏‏30 کیلومتری شهرکرد و بر روی رودخانه کیار احداث شده است.

جاذبه‌های طبیعی دیگر این شهرستان می‌توان به ‌آبشار سرآسیاب شهرناغان، ‌سرچشمه‌های‌شهر گهرو، آبشار تنگ زندان، گردشگاه روستای قلعه‌تک و باغات گهرو و ناغان اشاره کرد، همچنین بقایای قلعه روستای دستنا و امامزاده اسماعیل روستای برنجگان نیز از معروف‌ترین اماکن تاریخی ومذهبی این شهرستان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402061300876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha