پایان مرمت مسجد مس‌ سر دلیجان استان مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پایان عملیات مرمت مسجد مس‌ سر دلیجان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی اظهار کرد: مبلغ یک میلیارد ریال برای مرمت این بنای تاریخی شامل رواق و تاق پوش کردن ورودی و اجرای تاق با آجر اختصاص داده شده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اراک در ادامه افزود: گنبد این مسجد بر روی پایه‌هایی به پهنای بیش از پنج متر قرار گرفته که از درون و بیرون بنا، آجرهای 25 سانتیمتر و در میانه پایه، خشت به کار رفته و بلندی گنبد 14 متر با سه در ورودی در سه سوی مغرب، شمال و شرق است. وجه تسمیه مسجد مس سر ناشی از دو برداشت است، یکی اینکه گنبد این مسجد از رفیع ترین بناهای زمان خود بوده و در گویش محلی دلیجان به جای کلمه بزرگ کلمه مس سر به کار می بردند و این عنوان به مسجد داده شده و از سوی دیگر قسمت فوقانی این مسجد از یک لایه مسی پوشیده شده و عموم مردم که بر بلندی این مکان پوشش مسی دیده‌اند لفظ مس سر را به معنای سر مسی به کار برده‌اند.

محمودی یادآور شد: مسجد مس سر مربوط به دوره سلجوقیان - دوره ایلخانی است. این اثر در ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071801207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha