عملیات مرمت بازار قجری شمس السلطنه نراق استان مرکزی پایان یافت

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پایان عملیات مرمت بازار شمس السلطنه نراق خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، حسین محمودی اظهار کرد: مرمت‌های اضطراری و استحکامی در بازار شمس‌السلطنه به اصلاح و مرمت جداره‌ها و بدنه‌های سنگی و آجری، اجرا و سامان‌دهی کف‌سازی و فرش کردن ورودی بازار با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 900 میلیون ریال پایان یافت.

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی افزود: بازار شمس السلطنه بهترین دلیل و گواه بر رونق کسب و تجارت گذشته این شهر است. این مجموعه شامل یک راسته بازار، چهار سوق، تاجرسرا و کاروانسراست. طول تقریبی بازار 200 متر و در راستا خیابان اصلی شهر شرقی، غربی احداث شده و مصالح این بنا از آجر و سنگ و نیز خشت خام بوده و معماری بنای این بازار همراه با حجره‌ها و تیمچه‌ها از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار است.

محمودی افزود: سقف‌های گنبدی شکل این بازار ویژگی منحصر به فردی به آن بخشیده است. طاق چارسوق دارای شمسه با کاشی‌هایی به رنگ فیروزه و سرمه‌ای است. قدمت این جاذبه گردشگری و تاریخی بیش از 120سال بوده و بنیانگذار این اثر تاریخی محمد نراقی از رجال عهد قاجار است.

به گفته او این مجموعه به لحاظ هویت تاریخی و سبک معماری دارای ارزش فراوان است. این مجموعه در ۲۲ آبان ۱۳۶۲ با شمارهٔ ثبت ۱۶۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402071801214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha