برگزاری کارگاه آموزشی ترجمه موتیف و بافته های عشایر به زبان امروز در موزه فرش ایران

کارگاه آموزشی ترجمه موتیف و بافته های عشایر به زبان امروز توسط میرمولا ثریا هنرمند و طراح برجسته به در موزه فرش ایران برگزار شد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی موزه فرش ایران، اولین کارگاه آموزشی در نخستین جشنواره فرش عشایری ۲۱ آبانماه ۱۴۰۲ در سالن پازیریک موزه فرش ایران با حضور پیشکسوتان، طراحان، هنرمندان و علاقه مندان به فرش دستباف برگزار شد.

در این کارگاه میرمولا ثریا هنرمند و طراح برجسته به موضوع «ترجمه موتیف و بافته های عشایر به زبان امروز» پرداخت. میرمولا ثریا فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اصفهان و دانشگاه میراث فرهنگی تهران در رشته کارشناسی فرش و صنایع دستی است و در آثارش نقش تاریخی و اجتماعی قالی بافی را بررسی و تعریف قالی را از حیث چیدمان و فرم آثارش به چالش می کشاند.

او در این کارگاه گفت: دستبافته های عشایری به عنوان منشا فرش ایرانی دارای نقوشی با سابقه چندین هزارساله، انعکاس دهنده نحوه زندگی، طبیعت پیرامون و آرزوهای آن روزهای بافنده بوده است. اما بعدها شهرنشینی و تجارت، خیال کوچ نشین را مشغول و اسیر می کند به طوری که نقوش ساده، هندسی و ابتدایی از گیاهان و حیوانات که تجلی تعابیر فردی انسان کوچ نشین از پیرامونش بوده کم کم به نقوش پرگو، پیچیده و غیر واقع بدل می شود و دیگر هرگز آن رویکرد بی واسطه بافنده پدیدار نمی شود.

ثریا افزود: بواسطه رویکرد سیستمی که امروز در هند و نپال و پاکستان برای تولید فرش بکار گرفته شده و با توجه به دستمزد بسیار پایین بافندگان این کشورها بازار فرش تجاری در جهان توسط این کشورها به تسخیر در آمده و همین طور گبه های مراکش نیز با رویکرد گردشگری و ارتباطاتی که این کشور با اروپا دارد به قیمت های گزاف به فروش می رود.

این طراح تصریح کرد: تنها راه حل برای ماندگاری فرش ایرانی تمرکز بر رویکرد هنری و فرهنگی آن است که اگر با تأمین خواسته های مشتریان خارجی و کنترل دقیق کیفی و همین طور نحوه ارائه در شأن آن به عنوان یک کالا نفیس همراه شود، می تواند بازارهای جهانی را تسخیر و آن را به شکوه و جلال گذشته خود بازگرداند.

در پایان این کارگاه امیرحسین روشن ضمیر عضو کمیته فناوری و نوآوری موزه فرش ایران ضمن قدردانی از میرمولا ثریا و شرکت کنندگان در کارگاه گفت: موزه فرش ایران به عنوان اولین و تخصصی ترین موزه فرش، مهمترین پایگاه معرفی و ترویج فرش دستباف ایرانی در جهان و حلقه کلیدی در زنجیره ارزش قالی است. بنابراین با رویکرد جدیدی که توسط مدیریت تدوین شده است موزه فرش ایران تصمیم دارد بیستم هرماه جشنواره ای فرهنگی با موضوع معرفی فرش نقاط مختلف ایران بهمراه کارگاه های آموزشی مرتبط برگزار کند.

او اضافه کرد: در نخستین جشنواره فرش عشایری ۸ کارگاه آموزشی با موضوعات مختلف برگزار می شود که شرکت در آن برای عموم رایگان و آزاد است و موزه فرش ایران برای شرکت کنندگانی که در تمامی ۱۶ ساعت کارگاه های این جشنواره در محل موزه حضور پیدا کنند، گواهینامه حضور ثبت شده در زمینه بلاکچین صادر می کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082201154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha