اصفهان محور ترویج صنایع‌دستی ایران‌زمین

بی‌تردید پهنه فرهنگی و هنری استان اصفهان با فعالیت بیش از ۷۰ هزار نفر هنرمند صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، محور اصلی ترویج صنایع‌دستی ایران‌زمین به شمار می‌رود.

حمید رضا محققیان، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در یادداشتی نوشت: بی‌تردید امروز شاهدیم که شهر تاریخی اصفهان در سال ۲۰۱۵ میلادی پس از شهر جیپور در کشور هندوستان دومین شهر جامع صنایع‌دستی جهان خوانده می‌شود و این در حالی است که این شهر تاریخی در پایان همان سال به‌عنوان صدوشانزدهمین شهر خلاق جهان در حوزه صنایع‌دستی انتخاب شد و از آن تاریخ تاکنون شهر تاریخی کاشان در محور شمال استان به‌عنوان شهر جهانی نساجی، شهر شهرضا در محور جنوب استان به‌عنوان شهر ملی هنر سفال، شهر تاریخی گلپایگان در محور شمال غرب استان به‌عنوان شهر ملی منبت و روستای مهرگرد از توابع منطقه وردشت شهرستان سمیرم در محور تاریخی و گردشگری جنوب استان اصفهان به‌عنوان نخستین روستای ملی بافته‌های داری انتخاب‌ شده است.

گزارش‌های حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان حاکی است که بیش از ۷۰ هزار نفر هنرمند در جای‌جای این استان تاریخی مشغول به فعالیت هستند و در مجموع بیش از ۴۶۰۰ کارگاه تولید صنایع‌دستی و همچنین بیش از یک هزار و پانصد فروشگاه عرضه صنایع‌دستی در استان اصفهان وجود دارد که تعداد فعالان صنایع‌دستی استان اصفهان را به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش می‌دهد.

امروزه شاهدیم که این تعداد هنرمند و فعال صنایع‌دستی در قالب ۱۹۶ رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند که بر اساس برآوردهای سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) یک‌سوم صنایع‌دستی فعال در جهان را در بر می‌گیرد. با این وصف به نظر می‌رسد بخش قابل‌توجهی از تولیدات صنایع‌دستی کشور در استان اصفهان انجام می شود و در تائید این نکته همین بس که تنها هنرمندان در شهرستان برخوار که در محور تاریخی شمال شهر اصفهان واقع‌ شده است، بیش از 70 درصد پارچه قلمکار کشور را تولید می‌کنند، لذا اسناد و مدارک گمرک استان اصفهان نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از صادرات محصولات فرهنگی در استان اصفهان به صنایع‌دستی اختصاص دارد و این جدای از صادرات چمدانی این محصولات توسط گردشگران است.

همین آمارها حاکی است با توجه به اینکه استان اصفهان در مرکز کشور واقع‌شده و مرز زمینی با همسایگان ایران ندارد، بخشی از محصولات صنایع‌دستی استان اصفهان از دیگر مبادی خروجی کشور و جدای از مبادی خروجی استان صادر می‌شود که همین نکته باعث افزایش فزاینده آمار صادرات صنایع‌دستی شده است. با این‌حال با پایان تدریجی شیوع بیماری کرونا که به مدت ۳ سال اصفهان را همچون سایر مناطق ایران و جهان درگیر خودکرده بود، به‌ویژه از نوروز ۱۴۰۱ شاهد رونق دوباره تولید و عرضه صنایع‌دستی ایرانی در اصفهان هستیم.

اگر نیک بنگریم جدای از موارد یادشده بزرگ‌ترین مرکز عرضه صنایع‌دستی ایران و حتی جهان در اصفهان قرار دارد، به‌نحوی‌که این مرز عظیم در مجموعه جهانی مدیان امام (ره) (نقش‌جهان) واقع‌ شده است.

شاید کمتر کسی است که نام این میدان عظیم را نشنیده باشد و یا اینکه آن را از نزدیک و یا تصاویرش را ندیده باشد، با این وصف این میدان عظیم امروزه با ۸۵ هزار مترمربع وسعت، دومین میدان عظیم تاریخی جهان خوانده می‌شود و درعین‌حال از منظر معماری و تزئینات وابسته به آن، زیباترین مجموعه تاریخی جهان است. اما کار به همین‌جا ختم نمی‌شود، این میدان عظیم در درون و پیرامون خود بازارهای عظیمی را نهفته دارد به‌گونه‌ای که در لایه اصلی میدان بیش از ۲۵۰ فروشگاه و همچنین در بازارهای پیرامون بیش از ۲۰۰ فروشگاه عرضه صنایع‌دستی وجود دارد که اکثر آن‌ها به تولید و یا عرضه صنایع‌دستی مشغول هستند، با این وصف بیش از ۴۰۰ فروشگاه از مجموع ۱۵۰۰ فروشگاه صنایع‌دستی اصفهان در این میدان عظیم واقع‌ شده است که این خود باعث شده این میدان جدای از ساختار معماری و مباحث مربوط به گردشگری، به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز عرضه صنایع‌دستی جهان نیز شناخته شود.

در محور جنوب شرق این میدان، بازار بزرگ و تاریخی حسن‌آباد واقع‌ شده که بخشی از کارگاه‌های سنتی تولید صنایع‌دستی در این حوزه واقع‌ شده است. این محور که جدیدا به‌عنوان یکی از محورهای زیبای تاریخی و گردشگری اصفهان شناخته‌شده، بسیار زیباست و هرروز مقصد بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی است.

امروزه همگی باید تلاش و همتی مضاعف داشته باشیم تا صنایع‌دستی با این ویژگی‌ها که برشمرده شد، با توجه به تداوم خشک‌سالی، آلودگی هوا و پدیده جدید فرونشست، به یکی از محورهای توسعه اقتصادی اصفهان در کنار شاخصه‌های توسعه فرهنگی و هنری استان اصفهان تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402082801547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha