انجمن خیرین میراث فرهنگی، از ایده تا اقدام

بی‌گمان مواریث ارزشمند فرهنگی این سرزمین پر گوهر و تمدن ساز از جمله منابع تجدید ناپذیر بوده و باید از آن پاسداری کرد لذا انجمن خیرین میراث فرهنگی یکی از راه‌های تحقق این مهم و بلکه مهمترین مسیر برای دست یابی به اهداف مورد نظر در زمینه احیا و مرمت است.

محمدرضا امیری نژاد، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی در یادداشتی نوشت: بی‌گمان مواریث ارزشمند فرهنگی این سرزمین پر گوهر و تمدن ساز از جمله منابع تجدید ناپذیر بوده و بنابراین با اصل رعایت اخلاق مداری برای امانت‌داری و صیانت از امانت گرانبهای نیاکانمان به منظور انتقال سالم آن به آیندگان، بر ماست که با هزاران لطایف الحیل در پاسداری از گنجینه‌های ارزشمند مذکور چابک اقدام کنیم، لذا یکی از راه‌های تحقق این مهم راه اندازی انجمن خیرین میراث فرهنگی است.

به باور همه علاقه مندان به حوزه‌ میراث‌فرهنگی، طی سال‌های گذشته و علیرغم همه اقدامات موثر در این حوزه که به رسم مروت بسی جای قدردانی دارد، تدابیر لازم و اقدام عملی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت عظیم توانایی و بضاعت انجمن‌های مردم نهاد آنچنان که باید انجام نشده و در این راستا تشکیل و ثبت انجمن خیرین میراث فرهنگی با فراهم کردن اطمینان خاطر دوستداران، بی‌گمان سرآغازی مسرت بخش برای ساماندهی پرشتاب آثار تاریخی و سایر حوزه‌های مرتبط خواهد بود.  بر این نکته باریک یقین است که هر اقدامی با مشارکت مردم محکوم به پیروزی است.

اکنون با ثبت و آغاز به کار انجمن، گام اول این راه سراسر افتخارآمیز استوار برداشته شده، چگونگی و کم و کیف ادامه مسیر نیز می‌تواند همچون چراغ راه در رسیدن به سرمنزل مقصود بسیار کارساز باشد.

بهره گیری و مشارکت مادی، معنوی، مشاوره و حتی استفاده از تخصص صاحبان فن در مرمت و بازسازی آثار تاریخی، شناسایی علاقه مندان و عاشقان به این حوزه نیز می‌تواند بن بست‌های احتمالی میراث‌فرهنگی را شکسته و دریچه‌ای برای ارتقای سطح و جایگاه این حوزه‌ی بسیار حیاتی فراهم کند.

آنچه که باید در سرلوحه اقدامات تصمیم‌گیران و عوامل دست اندرکار قرار گیرد، زمینه سازی لازم و استفاده از توان همه‌ی مردم ایران در سراسر جهان برای نقش آفرینی در حراست از میراث فاخری است که نقطه‌ مشترک اتصال تمام هموطنان است، فارغ از هر کیش و آیین، نژاد و قوم، رنگ و لباس یا هر آنچه که به ظاهر نقطه افتراق باشد.

از دیگر نکات کلیدی در محافظت از آثار تاریخی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی اقداماتی است که حائز اهمیت بوده و پیش از هر فعالیت دیگری باید در دستور کار قرار گیرد. ذائقه سنجی خیرین، شناسایی و معرفی بناهای تاریخی در معرض خطر، تملک آثار به منظور مراقبت بیشتر و در راستای رعایت حفظ حقوق مالکانه افراد و سایر گزینه‌های احتمالی به فراخور منطقه و استان از جمله مواردی که باید مورد توجه قرار گرفته و هر بار نظرات و پیشنهادات سازنده  انجمن در اصلاح و پیشبرد امور ملحوظ نظر قرار گیرد.

با آنچه بیان شد، بی تردید بررسی و استفاده از مشاوره و تجربیات انجمن‌های مشابه و آسیب شناسی آن با در نظر گرفتن نقاط قوت و ضعف هر یک آنها همچون مجمع خیرین مدرسه ساز و خیرین حوزه سلامت، دست یابی به موفقیت و اهداف از پیش تعیین شده را آسان تر محقق کرده و در این میان چه بسا با برقراری ارتباط نزدیک و مستمر، ایشان نیز به فعالیت در حوزه میراث‌فرهنگی تمایل نشان داده و خود تمهیدات و زمینه مناسب برای اقدام عملی سایر علاقه مندان را نیز مهیا کند.

علاوه بر همه موارد مذکور، فراهم کردن بازدیدهای میدانی مشترک مستمر از آثار تاریخی و تبیین اهمیت و جایگاه اثر به لحاظ فرهنگی، گردشگری، اقتصادی از دیگر نکاتی است که باید همواره مورد توجه قرار گرفته، چرا که بارها به تجربه ثابت شده بسیاری از اقدامات در راستای حفظ و احیای آثار در نتیجه‌ بازدیدهای میدانی انجام شده و به هر حال ارتباط مستمر و باورمندی به این نکته ظریف که تمام آثار متعلق به آحاد جامعه و مراقبت از آنها نیز وظیفه همگانی است، می تواند به ساماندهی بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند منجر شود.

اکنون انجمن خیرین میراث فرهنگی به مثابه کودکی برای مادر وزارتخانه میراث فرهنگی است که اگر چه به دلیل ناتوانی، مواظبت از کودک بر مادر فرض است؛ اما به یقین بر این باوریم که در نتیجه‌ پرورش و هدایت درست، روزی فرا خواهد رسید که کودک «انجمن خیرین میراث فرهنگی» توانمند بازوی مادر خویش «وزارتخانه» را نگه داشته تا از گزند حوادث روزگار در امان ماند.

اکنون با همت، هم‌پوشانی و حمایت‌های بی دریغ دو یار دیرین آقای مهندس ضرغامی، وزیر محترم میراث فرهنگی و دکتر دارابی قائم مقام و معاون میراث‌فرهنگی کشور، با تشکیل و ثبت انجمن خیرین میراث‌فرهنگی یکی از مهمترین تکالیف و ماموریت مغفول مانده حوزه میراث‌فرهنگی به سرانجام رسیده و تا این مرحله نیز کارنامه ایشان درخشان است؛ باشد که با حمایت های همه همکاران در حوزه های ستادی، استانی و سایر قشرهای مختلف مردم، در مدت زمان معقول، انجمن به اهداف خویش دست یابد، افقی که با همت مضاعف به نظر چندان دور از دسترس نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha