ورزش فرهنگی باستانی، یک جاذبه گردشگری بالقوه برای بالی

فرماندار موقت بالی، سانگ ماد ماهندرا جایا، گردشگران را تشویق کرد تا فرهنگ سنتی بالی و به ویژه مسابقات ویژه بوفالوسواری را با هدف جذب گردشگران بیشتر، تبلیغ کنند.

به‌گزارش میراث آریا، در حالی که بازدید از معابد و امتحان کردن غذاهای سنتی بالی روشی محبوب برای جذب گردشگران برای درک میراث منحصر به فرد این کشور جزیره‌ای است، ماهندرا جایا، سرپرست فرمانداری، تصمیم دارد با کمک ترویج ورزش باستانی بالی با عنوان ماکیپونگ (Makepung)، گردشگران را در اعماق فرهنگ این کشور ببیند.

استان جمبرانای بالی به تازگی جام فرمانداری ماکیپونگ ۲۰۲۳ را جشن گرفته است. این رویداد ورزشی با حضور سرپرست فرمانداری ماهندرا جایا و سایر مقامات برگزار شد و  توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

این ورزش منحصر به فرد برای دهه‌ها انسان‌شناسان، روزنامه‌نگاران و دوستداران فرهنگ را به بالی کشانده است. این ورزش برای مدت‌ها در سراسر اندونزی به ویژه در جاوه به نمایش گذاشته شده است. با این حال، استان جمبرانا خانه واقعی مسابقات ماکیپونگ است.

در طول فصل ورزشی، مسابقات ماکیپونگ در سراسر این استان هر دو هفته یک بار و همیشه در روزهای یکشنبه برگزار می‌شود. مسابقات فصل در جام فرمانداری ماکیپونگ به اوج خود می‌رسد.

ماکیپونگ یک تجارت جدی و بخشی باستانی از فرهنگ بالی است که هنوز هم در حال رشد است. روز مسابقه یک مناسبت بزرگ برای مردم این منطقه است. شاخ‌های گاومیش‌ها رنگ‌آمیزی می‌شوند و حیوانات اغلب لباس‌های مخصوصی روی سرشان می‌پوشند.

مانند مسابقه کالسکه‌سواری با اسب، ماکیپونگ شامل مسابقه بوفالوهای آبی است که یک گاری به سبک ارابه را دور یک مسیر ۱۲۵ متری می‌کشند.

چهار نفر به صورت همزمان با دو بوفالو که هر ارابه را می‌کشند با هم رقابت می‌کنند. مسابقه‌دهندگان از شرق جزیره معمولا لباس‌های قرمز و کسانی که از مناطق غربی هستند لباس‌های سبز می‌پوشند. اگرچه ماکیپونگ مورد علاقه بسیاری است، اما جنجال‌هایی مانند انتقاد از مسابقات اسب‌دوانی را برانگیخته است.

ماهندرا جایا، سرپرست فرمانداری، طی صحبت با رسانه‌ها در جریان جام فرمانداری ۲۰۲۳، گفت: ماکیپونگ علاوه بر اینکه بیانگر هنر فرهنگی سنتی است که باید حفظ شود، به دلیل ویژگی‌ها و منحصر به فرد بودنش، یک جاذبه گردشگری بالقوه در بالی و حتی در سطح ملی و بین‌المللی به شمار می‌رود.

او ادامه داد: سنت ماکیپونگ به عنوان نماد و جاذبه توریستی پیشرو در منطقه جمبرانا به عنوان یکی از میراث فرهنگی طبیعی ناملموس شناخته و ثبت شده است. در این راستا، ما باید بتوانیم این جایزه را با ادامه تلاش، تعهد و خلاقیت برای ارتقای کیفیت و جذابیت آن حفظ کنیم تا واقعا بتواند منافعی را به همراه داشته باشد.

تبلیغ مسابقه ماکیپونگ برای گردشگران مطمئنا می‌تواند به جذب مسافران بیشتری به این منطقه کمک زیادی کند. این منطقه اغلب از سوی گردشگران بین‌المللی در بالی نادیده گرفته می‌شود، زیرا بیشتر قسمت‌های جنوب غربی جزیره را پوشش می‌دهد و بیش از ۳ ساعت از جاذبه‌های گردشگری و استراحتگاه‌های اصلی در استان بادونگ فاصله دارد.

ماهندرا جایا، سرپرست فرمانداری، این نگرانی را مطرح می‌کند که ترویج مسابقه ماکیپونگ برای گردشگران در عصر مدرن ممکن است مشکل باشد، به‌ویژه از آنجایی که بسیاری از سازمان‌ها برای حذف سرگرمی‌های مرتبط با حیوانات در صنعت گردشگری تلاش می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: با این حال، از منظر دولت استانی، حفظ و ترویج این مسابقات فوایدی در زمینه گردشگری و فرهنگی دارد و همچنین تأثیر مثبتی بر بخش کشاورزی دارد.

فرماندار موقت ماهندرا جایا توضیح داد که در حرکت رو به جلو، بالی باید کسب و کارها و تجربیات گردشگری بیشتری ایجاد کند که مقاصدی را ایجاد کند که بتواند با استراحتگاه‌های دیگر در جزیره و در سراسر جهان رقابت کند. به نظر او، این مسابقه می‌تواند به ایجاد روستاها در سراسر منطقه به عنوان مقصد گردشگری کمک کند که از توانمندسازی جامعه و تقویت اقتصاد حمایت می‌کند. واضح است که رهبران فضای گردشگری مایلند جمبرنا و غرب بالی را در نقشه گردشگری ببینند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402083001764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha