دارابی: مجوز برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در چین صادر شده است/ همکاری میان دو کشور آمیخته با دوستی، مودت و احترام متقابل است

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور گفت: مجوز برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان توسط دولت جمهوری اسلامی صادر و ابلاغ شده است، در این نمایشگاه قرار است ۲۱۶ اثر از تاریخ 3هزار سال پیش ایران در ماه ژوئن در موزه پکن برپا شود.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور امروز چهارشنبه 29 آذرماه 1402 با لی چون قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین و هیأت میراث فرهنگی دولت چین دیدار و گفت و گو کرد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم دارابی در این دیدار ضمن خوش آمدگویی گفت: ایران و چین دو کشور و دو ملت متمدن با تاریخ کهن هستند. ائتلاف برای حفاظت از میراث فرهنگی آسیا که با ابتکار چین شکل گرفت و اجلاس آن امسال در شهر شی آن به خوبی برگزار شد. امیدوارم این ائتلاف بتواند نهاد موثری در عرصه جهانی باشد.
قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور افزود: از این که دولت چین، ایران را یکی از چهار کشور مقصد گردشگری معرفی کرده است، قدردانی می کنم و سند راهبردی همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین یک سند معتبر برای گسترش روابط میان دو کشور است.

او اظهار کرد: در پرتو این همکاری ها از قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین درخواست می کنم برای ثبت پرونده های مشترک میراث فرهنگی ناملموس و طبیعی میان دو کشورهمکاری های مشترکی داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همچنین  مجوز برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان توسط جمهوری اسلامی صادر و ابلاغ شده است، در این نمایشگاه قرار است ۲۱۶ اثر از تاریخ 3هزار سال پیش ایران در ماه ژوئن در موزه پکن برپا شود. براساس برنامه ریزی های انجام شده، یازدهم ژانویه (21 دی ماه)، نمایشگاه شکوه ایران باستان افتتاح می شود و از قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری برای حمایت های ویژه برای برپایی این نمایشگاه تشکر می کنم. این نمایشگاه می تواند توسعه روابط میراث فرهنگی میان دو کشور را به دنبال داشته باشد.

قائم مقام وزیر میراث فرهنگی بیان کرد: از قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری برای برنامه ریزی که برای آموزش ۲۰ نفر از موزه داران ایرانی در چین انجام دادند، تشکر می کنم. علاقه مندیم همکاری ها را گسترش دهیم. ۲۴ برنامه از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موزه ملی به وزارت فرهنگ و گردشگری چین تقدیم شده که قطعا با حمایت های شما عملیاتی خواهد شد.

قائم مقام وزیرتأکید کرد: حتما برای گسترش و توسعه همکاری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میان دو کشور اعلام آمادگی می کنیم. برگزاری سال فرهنگ و گردشگری و همکاری متقابل برای برگزاری نمایشگاه آثار تاریخی چین در ایران، پیش درآمد خوبی برای توسعه روابط در حوزه میراث فرهنگی خواهد بود و از برگزاری نمایشگاه متقابل موزه ای چین در ایران استقبال می کنیم.

او ادامه داد: در عصر هوش مصنوعی و متاورس هستیم و توسعه روابط در حوزه میراث فرهنگی، باستان شناسی و کاوش ها برای ما محترم است و همکاری های میان دو کشور آمیخته با دوستی، مودت و احترام متقابل است.

دولت چین بر روابط میان دو کشور اهمیت می دهد و از دوستی دو کشور قدردانی می کند

لی چون قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری و رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین نیز ضمن قدردانی از مهمان نوازی ایرانی‌ها در این دیدار گفت: بسیار خرسندم که طی 18 ماه که کنار دکتر دارابی هستم سه بار تواستم او را ملاقات کنم، عدد سه در فرهنگ چینی نشان دهنده خوشبختی است و این موضوع برای من هیجان انگیز است.
او ادامه داد: چین و ایران 2 کشور متمدن و غنی هستند، دولت چین بر روابط میان دو کشور اهمیت می دهد و از دوستی دو کشور قدردانی می کند.

برگزاری نمایشگاه مهمترین روش آموزشی برای معرفی تمدن یک کشور است

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین تصریح کرد: سفر من به ایران به منظور پیشبرد گسترش روابط دو کشور در زمینه میراث فرهنگی است می توانیم از این سفر نتایج و دستاوردهای خوبی بدست بیاوریم.

چون از برگزاری نمایشگاه آثار تمدنی ایران در شهر ممنوعه پکن تشکر کرد و افزود: برگزاری نمایشگاه مهمترین روش آموزش برای معرفی تمدن یک کشور و شناسایی میان ملت هاست. تمام تلاشمان حفظ ۲۱۶ اثر تاریخی ایران است که قرار است در شهر پکن و سایر شهرهای چین برگزار شود، همکاری خوبی برای نگهداری آثار خواهیم داشت.

او اظهار کرد: چین و ایران تاریخ و میراث فرهنگی غنی دارند و تعداد موزه های دو کشور زیاد است، با توجه به اینکه بیش از ۸۰۰ موزه در ایران وجود دارد و همچنین شش هزار و ۶۶۵ موزه در چین داریم، ظرفیت خوبی برای توسعه همکاری های مشترک در زمینه موزه داری است.

رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین بیان کرد: برپایی نمایشگاه شکوه ایران باستان آغاز خوبی است تا بتوانیم آثار تاریخی موزه ایران را در موزه های چین به نمایش بگذاریم تا چینی با تمدن کهن ایران آشنا شوند و متقابلا آثار چین در موزه های ایران به نمایش گذاشته شود و مردم ایران با فرهنگ مردم چین آشنا شوند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین ضمن قدردانی از تلاش های علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی برای تاسیس اتحادیه حفاظت از میراث فرهنگی آسیا، تصریح کرد: رئیس جمهوری چین به اتحادیه حفاظت میراث فرهنگی آسیا اهمیت می دهد و تقدیرنامه نیز به اتحادیه فرستاده  است. از طرف ایران 24 پروژه به این اتحادیه ارسال شده که در حال بررسی و ارزیابی است و به زودی به نتیجه می رسد. این موضوع نشان می دهد که ایران اهمیت خاصی برای اتحادیه قائل است.

لی چون عنوان کرد: در این سفر قرار است تفاهم نامه همکاری که در حوزه میراث فرهنگی در ماه فوریه به امضا رسید را دنبال کنیم تا عملیاتی شود و بتوانیم سند همکاری های مشترک برای پیشگیری و منع سرقت و قاچاق میراث فرهنگی بین دو کشور را امضا کنیم ایران از لحاظ قاچاق آثار میراث فرهنگی ضررهای زیادی طی تاریخ دیده است.
او ادامه داد: خوشحالم که ایران طی سال های اخیر آثار زیادی را توانسته از سایر کشورها استرداد کند. در زمینه استرداد آثار تاریخی با ایران آماده همکاری هستیم. پیش نویس این سند همراه من است و برای مطالعه به وزارت میراث فرهنگی تقدیم می کنیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین اظهار کرد: ما می توانیم در زمینه باستان شناسی و مرمت آثار تاریخی همکاری مشترک داشته باشیم می دانم. همکاری بین دو طرف در این زمینه از سال ۲۰۱۶ شروع با  آثار تپه نادری واقع در خراسان شمالی آغاز شده است. در سال ۲۰۱۷ مرکز حفاظت از میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی زیر آب و دریایی دوره آموزشی در این زمینه برگزار کرده و ایرانی ها نیز در این دوره شرکت کردند.

آماده همکاری برای اجرای پروژه های باستان شناسی مشترک میان دو کشور هستیم

لی چون ضمن استقبال از باستان شناسان ایرانی برای کاوش و پژوهش در چین، تصریح کرد: آماده همکاری برای اجرای پروژه های باستان شناسی مشترک میان دو کشور هستیم. انجام مشترک کارها در حوزه باستان شناسی موجب می شود بازار گردشگری رونق بگیرد.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین ادامه داد: در عربستان شاهد ثبت شدم کاروانسراهایی ایران بود همین امر باعث می شود برای گردشگران چینی جذابیت داشته باشد. همچنین در مدتی که در ایران هستم درباره برگزاری زمان و محتوای سال فرهنگ و گردشگری بین ایران و چین صحبت خواهیم کرد.

رئیس اداره ملی میراث فرهنگی چین درباره همکاری در زمینه نظارت و سنجش آثار تاریخی و میراث فرهنگی از طریق ماهواره گفت: چین در سال های اخیر توانسته تا با استفاده از سنجش ماهواره ای هزاران آثار تاریخی چین را با کیفیت و تفکیک بالا نظارت و از آثار حفاظت کند.

او ادامه داد: بسیاری از آثار تاریخی در مناطق دوراز دسترس قرار دارد و دسترسی کارشناسان سخت است. ما الان تکنولوژی نظارت ماهواره ای چین را در دو مقیاس از نظر تفکیک و نظارت داریم. امیدواریم بتوانیم با استفاده از تکنولوژی نظارت ماهواره ای اقدامات پیشگیرانه برای آثار تاریخی به عمل آوریم.

لی چون گفت: قبل از سفرم به ایران با سفیر ایران در چین دیدار داشتم و درباره همکاری های مشترک در زمینه آموزش متخصصان و باستان شناسان زیر آب صحبت کردیم. ایران از شمال با دریای خزر و از جنوب با دریای خلیج فارس متصل است و منابع غنی از نظر میراث فرهنگی در زیر دریا وجود دارد، الان چین در زمینه توانایی تجهیزات و فناوری باستان شناسی زیر آب پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که در فصل تابستان امسال موفق شدیم با زیر دریایی چین یک کشتی با قدمت ۶۰۰ ساله پیدا کردیم.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری چین اظهار کرد: پیشنهاد می کنم ایران یکی از آثار تاریخی زیر آب خود را برای آموزش باستان شناسی زیر آب انتخاب کند تا بتوانیم زمینه همکاری جدید میان دو کشور رقم بزنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402092901675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha