نمایشگاه شکوه ایران باستان، دریچه‌ای به فراخنای فرهنگ ناب یک ملت

برگزاری نمایشگاه فصلی و دوره‌ای از فرهنگ و تمدن ایران در کشورهای مختلف از جمله کشور پهناور و بزرگ چین که خود در این زمینه حرف‌ها برای گفتن دارد، زمینه‌ مراودات فرهنگی با مردمان جهان را بیش از پیش فراهم کرده است.

محمدرضا امیری نژاد، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در یادداشتی نوشت: از دوران تاریخی که نه و بلکه از اعماق پیش از تاریخ، آنگاه که بشر با لطایف الحیل و به دور از هر گونه برنامه‌ریزی و اهداف از پیش تعیین شده برای بقاء با طبیعت زیبا اما در عین حال وحشی دست و پنجه نرم می‌کرد، راهکارها و ابزار غلبه بر طبیعت به تدریج در بستر زمان شکل گرفته و البته با تشابهات بسیار، در برخی موارد از گروه و جماعتی به طایفه و قومی دیگر متفاوت بوده است. 

گذشت دوران و تجربه اندوزی، برآشنایی بشر به چگونه استفاده کردن از امکانات و ارائه راهکارها افزود و در طول زمان عقاید، رسوم، آداب و سنن، خمیرمایه فرهنگ جوامع را ورز داده و به پشتوانه آن در گوشه گوشه این کره خاکی، چه تمدن‌های محیرالعقول که از سینه سیاه زمین سر برنیاورده‌اند.  

اینک از آن دوران ابتدایی قرن‌ها می‌گذرد و جهان در قالب کشورهای مختلف با ویژگی‌های اختصاصی مرزبندی شده است، یکی به قدرت نظامی شهره است، یکی به تولید محصولاتی خاص و استراتژیک، دیگری به صنعت، آن دگر به علم و دانش و سایر کشورها نیز از آن جمله اند، مساحت کوچک، رشته ورزشی خاص، جاذبه‌های گردشگری و از این دست نمونه‌ها که بی‌حد و حصر  فراوان می‌توان بازگویه کرد. 

حال با آنچه بیان شد برای ایران چه نسخه‌ای می‌توان پیچید؟ قدرت نظامی، موقعیت استراتژیک، وسعت، جمعیت، مواد معدنی و نفت، کوه، دریا، جنگل، کویر یا؟ 

ناگفته خود پیداست که هر یک از موارد بالا از ویژگی‌های منحصر به فرد کشور عزیز ما ایران حکایت دارد، اما آنچه که می‌تواند گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان برباید و یا اینکه در رقابت با کشورهای پیشرفته در همان شاخص، شانه به شانه رقابت کرده و حتی سرآمد جهان شود، به یقین هویت ملی و غنای فرهنگی کشور هستند. 

بی‌شک به پشتوانه فرهنگ و تمدن، تاریخ، شناسنامه و هویت ملی، آنجا که شکوه و عظمت فرهنگ یک ملت به مردم جهان عرضه  می‌شود، مرزهای سایر کشورها بدون اعمال قدرت و خون ریزی به تسخیر درخواهد آمد. 

باری، اکنون که به هر دلیل امکان بازدید از ایران برای همه گردشگران خارجی آنچنان فراهم نیست وظیفه ماست تا با رفع موانع زمینه‌های لازم را برای آن‌ها فراهم کنیم. برگزاری نمایشگاه فصلی و دوره‌ای از فرهنگ و تمدن ایران در کشورهای مختلف از جمله کشور پهناور و بزرگ چین که خود در این زمینه حرف‌ها برای گفتن دارد، زمینه مراودات فرهنگی با مردمان جهان را بیش از پیش فراهم کرده و با ترغیب گردشگران برای سفر به ایران، علاوه بر آشنایی سایر ملل با تمدن این سرزمین گوهر خیز، رونق گردشگری و اقتصادی را نیز فراهم خواهد کرد. 

به تاکید باید برنامه‌های فرهنگی حوزه میراث‌فرهنگی همچون اهتمام ثبت جهانی آثار و برگزاری نمایشگاه‌های مرتبط در کشورهای مختلف استمرار یابد تا با بهره گیری از تمام داشته ها، هر آنچه در چنته داریم رو کرده که بقا در دنیای امروز مرهون عقبه‌ای قدرتمند است. 

اکنون با فراز و فرودهای بسیار، هزاران سال از عمر زندگی نیاکان‌مان بر گستره خاکی مام میهن با وسعت‌های مختلف و حکومت‌های متعدد می‌گذرد و هر آنچه که بوده، به تاریخ پیوسته است، فراوان انسان‌ها، رویدادها یا موقعیت‌ها که گرد فراموشی بر آن نشسته و از حافظه‌‎ تاریخ محو شده اند، بگونه‌‎ای که به فرموده‌ی امام علی (ع)   گویا هیچ وقت زنده نبوده و در این جهان زندگی نکردند. 

با نگاهی ژرف اندیش در خواهیم یافت که امروز تنها چیزی که از دوران‌های بسبار دور زنده مانده، فرهنگ ناب و اصیل مختص به ایران است که پیشینیان در مراقبت از آن سخت کوشیده و همچون ورزشکاران دو امدادی، امانت گرانبهای مذکور را سینه به سینه انتقال داده و هم اینک در دست ما قرار دارد و لذا صیانت از مواریث ارزشمند فرهنگی بر همه ما فرض است و در این راستا برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی آثار فاخر، فراهم کردن آشنایی نسل جوان با داشته‌های خویش و در مجموع تلاش مضاعف برای رساندن به هنگام و سالم چوب فرهنگ و تمدن کشور به دوندگان بعدی نسل آینده امری حیاتی است که باید مورد توجه دست اندرکاران و برنامه‌ریزان قرار گرفته تا با حراست از اندوخته‌های فرهنگی نیاکانمان همچون حلقه‌ای مستحکم از زنجیر پاسداشت هویت ملی، بر استمرار آن نقش آفرین بوده، آنچنان که انجام همین تکالیف از آیندگان مورد انتظار است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102301280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha