پوستر نخستین رویداد استارتاپی صنایع دستی با محوریت سوغات زیارت در مشهد رونمایی شد

با حضور مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری، و صنایع‌دستی خراسان رضوی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد، مدیر مرکز رشد جهاد دانشگاهی مشهد، مدیر مرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی پوستر نخستین رویداد استارتاپی صنایع دستی با محوریت سوغات زیارت در مشهد رونمایی شد.

به گزارش میراث‌ارزیا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سیدجواد موسوی مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری، و صنایع‌دستی خراسان رضوی در حاشیه این مراسم گفت:  هر اقدامی که در مشهد انجام می‌شود به پشتوانه امام رضا (ع) است بنابراین باید فرهنگ رضوی محور و سرلوحه کارمان باشد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری، و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: حدود یک سوم از ۲۹۳ رشته هنری صنایع‌دستی ایران در خراسان رضوی فعال است و اگر چه بخشی از صنایع‌دستی خراسان رضوی مرتبط  با زائر، زیارت و امام رضا(ع) است اما باید اتصال بیشتری بین صنایع‌دستی و سوغات زائر برقرار شود.

او با بیان این که حدود ۵۰ درصدی گردشگری خارجی از فرودگاه مشهد وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: بازار صنایع‌دستی باید از وجود زائران و گردشگران خارجی بهره‌مند و از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

موسوی تاکید کرد: در گام نخست باید بازار راس ساماندهی و در گام بعد بیش از ۹۰ رشته صنایع‌دستی خراسان رضوی مورد توجه خاص قرار گیرد.

او افزود: باید از استارتاپ‌های فعال در حوزه صنایع‌دستی کشور برای این رویدادها به صورت ویژه دعوت و با کمک استارتاپ‌ها ظرفیت‌های صنایع‌دستی را شکوفا کنیم.

هم‌چنین جواد سخدری مدیر مرکز رشد جهاددانشگاهی خراسان ‌رضوی در این جلسه به شبکه مسائل زیست بوم کارآفرینی صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: در نظام توانمندسازی سازمان‌های مختلف فعال هستند اما به یک نهاد واسطه توسعه نیاز است که همه را به هم متصل کند و توسعه دهد.

او افزود: صنایع‌دستی ۱۷۰۳ روستای خراسان رضوی مورد مطالعه قرار گرفته است که منابع غنی و بازیگران لازم برای توسعه را دارند اما نهاد واسطه توسعه را ندارند.

هم‌چنین سعید خدیوی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی مشهد در این جلسه گفت: باید خلاء های زنجیره ارزش صنایع‌دستی شناسایی و بازیگران اصلی وارد شوند.

او تاکید کرد: باید در کنار این رویداد تفاهم‌نامه‌هایی برای اتصال تولیدکنندگان صنایع‌دستی به بازار به امضا برسد.

خدیوی افزود: رویداد فرصت خوبی برای اتصال بازگیران و رفع خلاءهای زنجیره ارزش است.

امیر مهدی حکیمی مدیرمرکز آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در این جلسه به اهمیت ارتباط و اتصال بین صنایع‌دستی و جریان زیارت اشاره کرد و گفت: طی سه سال گذشته این مرکز در این زمینه اقدام کرده و اکنون نیز آمادگی داریم بازار فروش برای صنایع‌دستی استان خراسان رضوی  فراهم کنیم.

نخستین رویداد استارتاپی صنایع دستی با محوریت سوغات زیارت اردیبهشت ماه سال آینده در مشهد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102801754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha