وظیفه و رسالت پژوهشگاه میراث‌فرهنگی مستندنگاری آیین‌هاست

مصطفی ده پهلوان گفت: افتخار ایران به زرتشتیانش است که ثابت می‌کنند ایران‌زمین روی شرک و بت‌پرستی را به خود ندیده است و سنت نبوی در این کشور سالیان سال وجود داشته و ایرانیان‌اند که به این درک عمیق رسیده‌اند و سنت نبوی را در این کشور و مرز و بوم ترویج دادند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه این مطلب را در رخداد فرهنگی بزرگداشت ثبت جهانی جشن سده مطرح و با قدردانی از دست‌اندرکاران ثبت جهانی جشن سده به عنوان یک آیین کهن و ریشه‌دار در مرز و بوم ایران تصریح‌کرد: من به عنوان یک باستان‌شناس از نگاه خودم سده را آیینی می‌بینم که ریشه در زیست انسان با محیط و طبیعت خشن دارد.

او با بیان اینکه روستازاده نیستم ولی بواسطه حضور مادربزرگم در روستا زیاد زندگی کردم و با آیین و اسطوره‌های روستا آشنا هستم گفت: در آن طبیعت سرد و خشن زاگرس؛ مخصوصا در پی بارش برف سنگین سال 1367 در کرمانشاه معنای گرما را واقعا فهمیدیم و اینکه انسان و بشر به یک موهبت الهی بنام آتش پناه می‌برد و آتش را به عنوان نعمت و موهبت الهی می‌ستاید.

ده‌پهلوان اظهارکرد: کلیپی از نماینده پیشین انجمن زرتشتیان می‌دیدیم که به جد تأکید داشت زرتشتیان آتش‌پرست نیستند و این واقعا درست است. ما مسلمانان نیز آتش را ستایش می‌کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: افتخار ایران به زرتشتیان‌اش است که ثابت می‌کنند  ایران‌زمین روی شرک و بت‌پرستی را به خود ندیده است و سنت نبوی در این کشور سالیان سال وجود داشته و ایرانیان‌اند که به این درک عمیق رسیده‌اند و سنت نبوی را در این کشور و مرز و بوم ترویج دادند.

او با اشاره به اینکه وظیفه و رسالت پژوهشگاه و هنرهای سنتی این است که آیین‌ها و آداب و رسومی که ریشه در ارزش‌های دینی فرهنگی این کشور دارد را مستندنگاری، حفظ، ترویج و احیاء کند تصریح‌کرد: دانشمندان بزرگی در دهه‌های گذشته در پژوهشگاه و سازمان میراث‌فرهنگی سابق فعالیت داشته‌ و دارند از جمله علیرضا حسن‌زاده، هماکارانشان در پژوهشکده مردم‌شناسی، سایر پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها، انجمن‌های علمی و ... و خوشبختانه در این مورد قحط الرجال نداریم و استادان و صاحبنظران خوبی داریم که باید در راستای حفظ، ثبت و حراست و صیانت از آیین‌های وزین ایرانی از آنها کمک بگیریم.

ده‌پهلوان گفت: طی جلسه‌ای با خانم آتوسا مومنی رییس مرکز منطقه‌ای میراث ناملموس تهران قرار شد با همکاری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و برخی همکاران دانشگاه گامی موثر برای ثبت و ضبط میراث‌ناملموس کشور برداریم و کم کم بتوانیم این میراث ناملموس را به جهانیان معرفی کنیم و آرزو می‌کنم که اندیشه بد از این مرز و بوم دور باشد.

رخداد «بزرگداشت ثبت جهانی سده» با مراسم تقدیر از میراث یاران فرهنگ ایرانی (علیرضا حسن‌زاده، افشین نمیرانیان،  فرزانه گشتاسپ، موبد پدرام سروش‌پور و علی ایلنت)، پخش فیلم جشن سده از منوچهر عسگری نسب، پخش فیلم ثبت جهانی جشن سده، برافروختن مجمر آتش، اجرای فرازی از اوستا (آتش نیایش) از سوی زنان موبد، اجرای گات‌ها از سوی کودکان زرتشتی، اجرای شاهنامه؛ توسط باران دختر شاهنامه و رونمایی از ویژه‌نامه سده ماهنامه فروهر همراه بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110800498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha