گردشگری سلامت؛ مکمل زیارت مشهدالرضا

هرساله تعداد زیادی گردشگر یا زائر برای زیارت از حرم امام رضا (ع) راهی شهر مشهد می‌شوند. در این شهر جاذبه‌های گردشگری و مکان‌های دیدنی مختلفی وجود دارد تا گردشگران بتوانند اوقات خوشی را در این شهر سپری کنند. اگرچه که بیشتر مردم، شهر مشهد را به واسطه مضجع نورانی حضرت رضا (ع) می‌شناسند، و مهم ترین دلیل سفر به این شهر زیارت بارگاه ملکوتی این امام همام است، اما این شهر ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری سلامت دارد و سالانه گردشگران زیادی از کشورهای مختلف راهی مشهد می‌شوند تا از خدمات درمانی بیمارستان‌های شهر مشهد استفاده کنند و این موضوع باعث رونق گردشگری سلامت در این شهر شده است و گردشگری سلامت مکملی برای زیارت مشهد الرضا شده است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و نیشابور و دانشکده‌ پزشکی تربت‌جام است.

14 بیمارستان دارای مجور فعالیت در زمینه گردشگری سلامت

مشهد دارای بیمارستانها و مراکز درمانی و پزشکی با کیفیت و پزشکان و تیم پرسنلی باتجربه و آموزش دیده ای است که دارای شهرت و اعتبار بالایی در سطح منطقه هستند. ایران دارای حدود 15 بیمارستان دارای مجوز فعالیت در حوزه ی خدمات بین الملل سلامت و ارائه دهنده ی خدمات با کیفیت پزشکی و درمان هستند.

سازمان نظام پزشکی ایران دارای حدود 12هزار عضو فعال پزشک است که دوره های فشرده و طولانی مدت آموزش پزشکی را گذرانده و بعد از طی کردن دیگر دوره های جانبی کار خود را به عنوان پزشک شروع کرده اند.

بی شک در سطح منطقه و حهان شهری  با چنین ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی کمتر وجود دارد. به طوری که باعث شده است از کشورهای منطقه  بیماران زیادی با هدف انجام اقدامات پزشکی و درمانهایی چون، IVF، دندان پزشکی، عملهای زیبایی، پیوندها، چشم پزشکی، بیماریهای داخلی، قلب و عروق (حتی عمل جراحی قلب باز)، آنکولوژی، ستون فقرات و عصب شناسی، جراحی مغز و اعصاب، چک آپ کامل و…. با هزینه‌ای بسیار پایینتر نسبت به کشورشان به مشهد  سفر می‌کنند.

مشهد  یکی از شهرهای ایران  است که دارای بهترین بیمارستان‌ها و مراکز خدمات پزشکی و امکانات درمانی با کیفیتی است، هر چند در زمینه ی بازاریابی و تبلیغات ظرفیتها و توانمندیهای خود در این حوزه نتوانسته آن گونه که باید و شاید خود را به جهانیان بشناساند.

گردشگری سلامت؛ مکمل زیارت مشهدالرضا

افزایش درآمد حاصل از گردشگری سلامت

دکتر داوود خوش شکن مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره در آمدهای ناشی از گردشگری سلامت در مشهدگفت: درآمد حاصل از گردشگری سلامت طی ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۱، هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال بوده که این عدد در ۹ ماهه نخست امسال به ۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال رسیده است.

او ادامه داد: از این میزان، درآمد حاصل از گردشگری سلامت امسال، ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال در بیماستان‌های دولتی و ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال در بیمارستان‌های خصوصی و بقیه در سایر مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها بوده است.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی ثبت شده در سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، طی این بازه زمانی ۵۱ هزار و ۳۷۴ گردشگر سلامت(بیمار غیر ایرانی) به مراکز درمانی مشهد مقدس مراجعه کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۹ هزار و ۲۹۱ گردشگر بوده، ۱۷ درصد رشد داشته است.

خوش‌شکن افزود: از این میزان گردشگر سلامت، ۲۲ هزار نفر به بیمارستان‌های دولتی و ۲۰ هزار نفر به بیمارستان‌های خصوصی و بقیه گردشگران سلامت به سایر مراکز درمانی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌ها مراجعه کرده‌اند.

او گفت: ۴۹ درصد گردشگران سلامت در این بازه زمانی زن و بقیه مرد بودند که از خدمات پزشکی مراکز درمانی مشهد از جمله بستری، سرپایی، کلینیک، جراحی محدود و یا خدمات کمتر از ۲۴ ساعت این مراکز بهره‌مند شدند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که طی ۹ ماهه نخست امسال گردشگران سلامت از ۸۶ ملیت به مراکز درمانی مشهد مراجعه کردند گفت: این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته گردشگران سلامت از ۷۰ ملیت به مراکز درمانی مشهد مراجعه کرده بودند.

خوش شکن افزود: بیشترین گردشگران سلامت امسال به ترتیب ۲۷ هزار نفر از کشور افغانستان، ۱۴ هزار نفر از کشور عراق، سه هزار و ۶۰۰ نفر از کشور ترکمنستان و ۹۵۰ نفر از کشور بحرین بودند.

او ادامه داد: هم اینک ۴۰ بیمارستان و مرکز درمانی شامل ۶ مرکز دولتی، ۱۶ مرکز خصوصی، ۱۴ درمانگاه تخصصی و چهار مرکز درمانی جراحی محدود در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای مجوز گردشگری سلامت هستند.

گردشگری سلامت؛ مکمل زیارت مشهدالرضا

 فعالیت ۱۳۰ شرکت تخصصی گردشگری سلامت

هم چنین یوسف بیدخوری معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره فعالان حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: در حوزه گردشگری سلامت به دنبال سه خواسته مشخص هستیم، در حوزه وزارت امور خارجه به دنبال کمک برای ایجاد نرم‌افزاری هستیم که در آن بخش خصوصی با بیش از ۱۳۰ شرکت تخصصی گردشگری سلامت دارای پروانه بهره‌برداری معتبر از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حضور دارند، تا اخذ ویزا از طریق این شرکت‌ها را به راحتی میسر کرد.

طراحی نرم‌افزار برای پیگیری گردشگران سلامت در کشور

او ادامه داد: اگر این اتفاق رخ دهد، می‌توان از طریق شرکت‌های دعوت‌کننده بر روی گردشگران سلامت نظارت داشت، علاوه بر آن در این نرم‌افزار پیش‌بینی شده وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های مرتبط با گردشگری بتوانند مسیر ورود و نحوه انجام کار و میزان هزینه پرداختی گردشگران در حوزه سلامت را به صورت مشخص مشاهده کنند. این موضوع طی جلساتی با وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و اگر به نتیجه برسد، توفیق خوبی در حوزه گردشگری سلامت خواهد بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: از دانشگاه علوم پزشکی درخواست کردیم با آژانس‌هایی که قصد معرفی گردشگران را دارند همکاری کرده و دانشگاه در حوزه تخصصی خود یعنی درمان ورود پیدا کند تا از این طریق به هر چه بیشتر فعال شدن آژانس‌ها کمک شود. 

گردشگری سلامت؛ مکمل زیارت مشهدالرضا

کاهش تصدی‌گری دولت با سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی

بیدخوری با بیان اینکه تمام افرادی که زیر نظر این اداره کل فعالیت می‌کنند بخش خصوصی هستند، گفت: ۲۷۰ هتل، ۳۰۰ هتل آپارتمان، ۴۰۰ مهان‌پذیر، حدود ۵۰۰ آژانس خدمات مسافرتی و حدود ۱۳۰ شرکت خدمات گردشگری حوزه سلامت از جمله فعالان این حوزه هستند که سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی موجب کمک به دولت در کار تصدی‌گری است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در خصوص ساماندهی مترجمین حوزه گردشگری سلامت اظهار کرد: به‌زودی در سامانه تدارک دیده شده، زمینه آموزش برای آن‌ها را فراهم خواهیم کرد. البته هدف ما این نیست که آن‌ها را به داشتن مدارک دانشگاهی خاصی محدود کنیم، بلکه تنها در قالب یکی از شرکت‌‍‌های تأیید شده باید فعالیت کنند تا بتوانیم نظارت بیشتری بر میزان و چگونگی گردشگران حوزه سلامت داشته باشیم.

او در مورد چگونگی ورود به بازار ترکمنستان تصریح کرد: در حوزه‌های فرهنگی بیش از حوزه‌های سیاسی- تاریخی زمینه فراهم است، تجارب موفقی نیز در این زمینه داشته‌ایم و باز هم می‌توان آن را از سر گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha