تلاش برای حفاظت بهینه از بازار تاریخی اصفهان

شکل‌گیری بازار تاریخی اصفهان به بیش از یک هزار سال قبل می‌رسد، با این‌ حال با توجه به شکل‌گیری هیئت امنای بازار تاریخی اصفهان تلاش داریم یادگاری ارزشمندی از رخدادی مهم را برای حفاظت از این مجموعه عظیم تاریخی در سال ۱۴۰۲ خورشیدی رقم بزنیم.

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یادداشتی نوشت: بازار بزرگ اصفهان علاوه بر قدمت تاریخی و شرایط خاص و برجسته میراثی که دارد یکی از فعال‌ترین بازارهای کشور به‌تناسب حجم فعالیت اقتصادی است که در اصفهان انجام می‌شود، به‌گونه‌ای که روزانه ۱۰۰ هزار نفر در این بازار بزرگ تاریخی تردد و یا فعالیت کرده و به خریدوفروش انواع محصولات مشغول‌اند.

با این وصف بازار بزرگ و تاریخی اصفهان یک مجموعه پرقدرت اقتصادی به شمار می‌رود و مجموعه‌ای است که در حوزه کسب‌وکار کشور، استان و شهر تاریخی اصفهان تأثیرگذار است.

با توجه به مزیت‌های تاریخی، اجتماعی و اقتصادی این بازار بزرگ می‌طلبد تا اگر پیشنهادهایی برای توسعه و بهبود شرایط کسب‌وکار وجود داشته باشد، در وهله اول توسط خود بازاریان که مالکان و بهره‌برداران اصلی این مجموعه عظیم تاریخی هستند بیان شود، لذا با تشکیل هیئت امنای بازار و حضور نمایندگان بازاریان در این هیئت، فرصت مناسبی برای حل‌وفصل مشکلات، چالش‌ها و مسائل پیش روی آنان فراهم آمده است.

بی‌تردید با تشکیل هیئت امنای بازار بزرگ و تاریخی اصفهان، بهره‌برداران اصلی این مجموعه عظیم تاریخی، یعنی بازاریان که بیش از هر نهاد دیگری با وضعیت این مجموعه آشنایی دارند، چالش‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف خودشان را شناسایی کرده و سپس آن‌هایی را که خود می‌توانند حل کنند با تشریک‌مساعی با یکدیگر حل می‌کنند و آن‌هایی که از فراتر از توان آن‌ها است با جمع‌بندی مناسب به نهادهای ذی‌ربط و ذی مدخل در امور بازار انتقال می‌دهند تا با این روش بتوان نسبت به حل مشکلات و استفاده بهینه بازاریان، مردم و گردشگران از این مجموعه تاریخی و اقتصادی همت گمارد.

بی‌تردید امروزه این نکته به اثبات رسیده است که نهادهای دولتی و حکومتی باید بیشتر نقش تسهیل گر را ایفا کنند و تصدی‌گری در امور را باید به مردم بسپارند، با این‌ وجود تشکیل هیئت امنا از این نظر اهمیت دارد که بازاریان در وهله اول مسئولیت‌پذیر شده و نسبت به اموراتی که به خودشان ارتباط مستقیم دارد آگاه می‌شود و سپس در یک ارتباط مناسب و علمی می‌توانند با دولت نیز برای رفع موانع کارکرد این مجموعه همگام و هم‌نوا شوند.

امروزه اثبات‌ شده است که بهبود وضعیت بازار بزرگ اصفهان می‌تواند به بهبود شرایط اقتصادی اصفهان نیز منجر شود، زیرا درصد قابل‌توجهی از حیات اجتماعی شهروندان اصفهانی به حیات بازار گره‌خورده است، لذا امروز همه ما همگام و هم‌نوا هستیم که باید مشکلات فراوان این بازار عظیم تاریخی استحصال و سپس حل شود و درعین‌حال نقاط قوت بازار تاریخی اصفهان نیز شناسایی و پررنگ شود.

در نهایت اینکه تجربه گذار از مدیریت دولتی به مدیریت مردمی و حمایت از ساختارهای مردمی می‌تواند نقش مهمی در توسعه پایدار جامعه ایفا نماید، به‌گونه‌ای که از این طریق می‌توان به مدیریت مؤثر منابع اجتماعی در جامعه کمک کرد.

بی‌تردید محوری که برای حفاظت از بازار تاریخی اصفهان در نظر گرفته‌ شده از حوزه مسجد جامع عتیق تا انتهای بازار حسن‌آباد را در بر می‌گیرد و در این محدوده که عمدتاً به‌صورت مسقف بوده و قدمت آن از حدود یک هزار سال قبل آغاز و تا ۴۰۰ سال قبل را در برمی‌گیرد، حدود دوازده هزار واحد تجاری، سرا، کاروانسرا، تیمچه و راسته‌بازار وجود دارد، لذا با توجه به عظمت این مجموعه عظیم تاریخی می‌توان به اهمیت انتخاب هیئت امناء برای این مجموعه عظیم تاریخی پی برد.

بی‌شک مجموعه بازار عظیم تاریخی اصفهان یکی از بزرگ‌ترین و پویاترین مجموعه‌های تاریخی و اقتصادی ایران و جهان است که با توجه به حضور روزانه مردم و گردشگران در آن می‌تواند در کنار فعالیت‌های اقتصادی به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران و حتی جهان مبدل شود و با توجه به اینکه بخشی از این مجموعه در فهرست میراث جهانی و بخش دیگر از آن در فهرست میراث ملموس به ثبت رسیده، هر گامی برای حفاظت از آن، می‌تواند به توسعه پایدار استان اصفهان و فلات مرکزی ایران از منظر اقتصادی و گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha