برپایی بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در جوار میراث جهانی گنبد قابوس در شرق گلستان/ شهر ملی فرش ترکمن میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از برپایی بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در جوار میراث جهانی گنبد قابوس، بلندترین گنبد آجری جهان خبر داد و گفت: این بازارچه نوروزی که در گنبدکاووس، شهر ملی فرش ترکمن برپاشده تا پایان تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی خواهد بود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم حاجی‌ابراهیمی امروز چهارشنبه ۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر گفت: گنبدکاووس، شهر ملی فرش ترکمن هرساله با آغاز سال نو میزبان بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی به‌ویژه بافته‌های داری مختص قوم ترکمن است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان افزود: ازاین‌رو برای میزبانی شایسته از مسافران و گردشگران نوروزی و همچنین تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های صنایع‌دستی منطقه، هرساله به‌مناسبت نوروز بازارچه موقت صنایع‌دستی در جوار میراث جهانی گنبد قابوس، بلندترین گنبد آجری جهان برپا می‌شود.

او خاطرنشان کرد: امسال و هم‌زمان با نوروز ۱۴۰۳ این بازارچه صنایع‌دستی با ۵۰ غرفه برگزار شده است و تا پایان تعطیلات نوروزی از ساعت ۱۱ صبح الی ۲۳ شب میزبان علاقه‌مندان به حوزه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خواهد بود.

حاجی‌ابراهیمی یادآور شد: علاوه بر برپایی این بازارچه صنایع‌دستی، جشن‌های آیین نوروزگاه با اجرای برنامه‌های آیینی و مذهبی متناسب با نوروز و ماه مبارک رمضان نیز از دوم تا هفتم فروردین از ساعت ۱۱ تا ۲۲ در جوار میراث جهانی گنبد قابوس برپا شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان افزود: در کنار نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات و نیز برگزاری جشن‌های نوروزگاهی، چندین آلاچیق (خانه سنتی ترکمن) برپاشده و پس از افطار به مسافران انواع نان، شیرینی و غذاهای محلی را عرضه می‌کنند.

او در ادامه گفت: ظرفیت‌های ایجادشده در شهرستان گنبدکاووس ازجمله بازارچه صنایع‌دستی نوروزی، موزه فرش گنبدکاووس و کارگاه‌های فعال صنایع‌دستی به‌عنوان جاذبه‌های صنایع‌دستی در نوروز ۱۴۰۳ می‌توانند شرایط مناسبی را برای تجربه ورکشاپ صنایع‌دستی برای گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی فراهم سازند.

دیدار نوروزی معاون صنایع‌دستی گلستان با استادکاران شاخص و پیشکسوت صنایع‌دستی گنبدکاووس

حاجی‌ابراهیمی بر اساس آداب و سنن نوروزی در روزهای آغازین سال ۱۴۰۳ با حضور در شهرستان گنبدکاووس که به‌عنوان شهر ملی فرش ترکمن به ثبت رسیده است، با استادکاران شاخص و پیشکسوت صنایع‌دستی دیدار کرد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان در این دیدارها با همراهی مریم آق‌آتابای رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان گنبدکاووس، سکینه عبدالله نژاد مشاور امور بانوان اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و کارشناسان معاونت صنایع دیداری با عصمت مجیدی استادکار شاخص و پیشکسوت رشته رودوزی‌های سنتی شهرستان گنبدکاووس و بی‌بی مریم توغدری هنرمند شاخص رشته نمدمالی ترکمن داشت.

برپایی بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در جوار میراث جهانی گنبد قابوس در شرق گلستان/ شهر ملی فرش ترکمن میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی

برپایی بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در جوار میراث جهانی گنبد قابوس در شرق گلستان/ شهر ملی فرش ترکمن میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به صنایع‌دستی

انتهای پیام/

کد خبر 1403010801302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha