آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در گلستان برگزار شد/ ضرورت افزایش مشارکت مردم در حراست از میراث‌فرهنگی

آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی و نشست علمی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، جمعی از کارشناسان و اساتید حوزه میراث‌فرهنگی و دانشجویان رشته معماری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مائده گرگان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، آیین بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی روز یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، منیره مومنی‌مقدم رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای مائده گرگان، مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی استان، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان، جمعی از کارشناسان و اساتید حوزه میراث‌فرهنگی و جمعی از دانشجویان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مائده گرگان برگزار شد.

لزوم افزایش مشارکت مردم در حراست از میراث‌فرهنگی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در این مراسم، گفت: در سالی که توسط مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است باید تلاش کنیم تا مشارکت مردم در صیانت و حراست از بناها و محوطه‌های تاریخی و میراث‌فرهنگی افرایش یابد.

محمدجواد ساوری خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌های مهم گلستان، در حوزه میراث‌فرهنگی، عدم شناخت و معرفی درست تاریخ و فرهنگ هزارساله استان به جوانان، هم‌استانی‌ها، مردم کشور و جهان برای ارج‌نهادن به تاریخ گذشته و جذب گردشگر است.

او تصریح کرد: گلستان تاریخ و فرهنگ غنی دارد اما متأسفانه بسیاری از مردم استان گلستان و به‌ویژه جوانان از این فرهنگ و تاریخ مطلع نیستند و این امر سبب شده تا در سال‌های گذشته حفاظت و صیانت خوبی از آن انجام نشود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان بیان کرد: تلاش ما این است تا این تاریخ و فرهنگ به‌خوبی شناسانده شود و براین اساس با رایزنی‌های انجام‌شده با دانشگاه‌ها در نظر داریم تا دانشجویان به‌ویژه دانشجویان رشته معماری، ضمن بازدید از آثار و بناهای تاریخی، ضمن شناخت بیشتر در مسیر رشته تحصیلی خود از این آثار، در حفظ و صیانت آن‌ها نیز کوشا باشند.

او افزود: نقطه‌نقطه استان گلستان دارای آثار تاریخی و فرهنگ غنی است و قرار است تورهای گردشگری بازدید از آثار تاریخی استان گلستان برای دانشجویان برگزار شود تا جوانان ما بیشتر با تاریخ و تمدن ایران اسلامی آشنا شوند.

ساوری گفت: بیش از ۳۰۰ دانشجوی معماری از اقصی نقاط کشور در گلستان تحصیل می‌کنند که هریک می‌توانند مروج و مبلغ معرفی این آثار به مردم شهر و استان خود باشند.

او تأکید کرد: دانشجویان رشته معماری با شناخت شیوه ساخت و معماری آثار و ابنیه تاریخی و شاخصه‌های اصلی آن، برای معرفی و به‌کارگیری این معماری تلاش کنند.

جاوید ایمانیان، حبیب رضایی، عالیه ملک‌شاهکویی و حبیب نوری از اساتید و سخنرانان پنل تخصصی این آیین بودند که به ترتیب مباحثی را در خصوص طرح مرمت حفاظتی گنبد میراث جهانی گنبد قابوس، نگاهی به آخرین دستاوردهای حاصل از کاوش‌های باستان‌شناسی شهر تاریخی استرآباد، سیر تحول تاریخی شهر استرآباد در دوران معاصر و تحلیل فعالیت‌ها و خدمات مطلوب گردشگری و روستایی در بافت تاریخی شاهکوه مطرح کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020400196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha