هدف‌گذاری برای واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی کشور در سال ۱۴۰۳/ لزوم توجه به میراث‌فرهنگی به‌عنوان مزیت استان گلستان در جذب گردشگر

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در دومین روز از سفر به استان گلستان، گفت: در سال جاری هدف‌گذاری صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، واگذاری مرمت و بهره‌برداری از یک‌صد بنای تاریخی در سطح کشور است که امیدواریم این هدف‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال محقق شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، شهاب طلایی روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در دومین روز از سفر به استان گلستان و در حاشیه بازدید از ابنیه تاریخی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا، گفت: در سفر دوروزه به استان زیبای گلستان از نزدیک با فضای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و سایر بناهای تاریخی آشنا شدیم.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: گلستان علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های طبیعی، یکی از استان‌های تاریخی و با هویت است اما متأسفانه در سال‌های گذشته به حوزه میراث‌فرهنگی استان به‌عنوان یکی از مزیت‌ها توجه نشده است.

او یادآور شد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) اولین بافت تاریخی ثبت ملی شده کشور است که بیش از ۹۰ سال پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

طلایی افزود: متأسفانه علی‌رغم تقدم ثبت ملی این اثر تاریخی ارزشمند در حوزه بافت‌های تاریخی سطح کشور، اما سامان‌دهی و احیا آن به نسبت سایر بافت‌های تاریخی عملیاتی نشده است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بیان کرد: شهر تاریخی استرآباد (گرگان) بافتی متنوع، خاص و پویا است که فضای کالبدی و درونی آن و حتی آیین‌های میراث ناملموس خاص این شهر تاریخی باعث شده به بافتی متمایز و شاخص تبدیل شود.

او یادآور شد: تبلیغات و معرفی ظرفیت‌ها یکی از نیازمندی‌های شهر تاریخی استرآباد (گرگان) برای جذب گردشگر و همچنین ورود سرمایه گذران است که در این بخش مدیریت شهری می‌تواند در کنار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقش مهمی در راستای تبلیغ و تدوین بسته‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری داشته باشد.

طلایی با اشاره به این‌که تعدادی از بناهای شهر تاریخی استرآباد (گرگان) در مالکیت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، گفت: در این سفر مقرر شد صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان در سال جاری تعدادی از ابنیه بافت تاریخی را با مشارکت بخش خصوصی احیا و مورد بهره‌برداری قرار دهند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در سال جاری هدف‌گذاری صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی واگذاری مرمت و بهره‌برداری از یک‌صد بنای تاریخی در سطح کشور است که امیدواریم این هدف‌گذاری با مشارکت بخش خصوصی تا پایان سال محقق شود.

او تصریح کرد: برخی از بناهای مورد تملک صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی در استان گلستان باگذشت سال‌ها هنوز در بخش دسترسی و انشعابات ساماندهی نشده است که موجب شده تا سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این ابنیه رغبتی نداشته باشند.

طلایی تأکید کرد: نیاز است تا شهرداری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط برای این بناهای تاریخی که در بافت شهری و یا پیرامون مناطق شهری قرار دارند سازوکار دسترسی و زیرساخت‌های اولیه را ایجاد کنند تا سرمایه‌گذاران برای ورود به این بناها راغب شوند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در دومین روز از سفر به استان گلستان، با همراهی محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان از خانه تاریخی کبیر در شهر تاریخی استرآباد (گرگان) و جزیره آشوراده در شهرستان بندر ترکمن در غرب استان بازدید کرد.

هدف‌گذاری برای واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی کشور در سال ۱۴۰۳/ لزوم توجه به میراث‌فرهنگی به‌عنوان مزیت استان گلستان در جذب گردشگر

هدف‌گذاری برای واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی کشور در سال ۱۴۰۳/ لزوم توجه به میراث‌فرهنگی به‌عنوان مزیت استان گلستان در جذب گردشگر

هدف‌گذاری برای واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی کشور در سال ۱۴۰۳/ لزوم توجه به میراث‌فرهنگی به‌عنوان مزیت استان گلستان در جذب گردشگر

انتهای پیام/

کد خبر 1403021000535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha