ساختمان‌های تاریخی اداره نوغانداری تربت حیدریه خراسان رضوی ثبت ملی شد

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از ثبت ساختمان اداره نوغان داری تربت حیدریه در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی،  محمود طغرایی با اعلام این خبر گفت: کلمه نوغان به معنی کرم ابریشم و پیله معرفی شده و شهرستان تربت حیدریه از دیرباز به‌دلیل اقلیم مساعد برای کاشت درخت توت، یکی از مناطق مهم پرورش کرم ابریشم و نوغان داری در ایران بوده است. 

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: ساخت تاسیسات اداره نوغان داری در شهرستان تربت حیدریه از سال ۱۳۱۴ انجام شد و نخستین مدیر این اداره فردی فرانسوی به نام مسیو فران بوده است. 

طغرایی اظهار کرد: در دوران پهلوی اول پس از آن‌که صنعت نوغان‌داری تحت نظارت و انحصار دولت قرار گرفت، مجموعه ابنیه نوغان‌داری در تربت حیدریه به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم پرورش کرم ابریشم پایه‌ریزی شد. 

او تصریح کرد: این مجموعه شامل ساختمان‌هایی است که به صورت منفرد در زمینی با وسعت بیش از ۲ هکتار ایجاد شده‌اند و کاربری‌های گوناگونی مانند سالن‌های تولید تخم نوغان و پرورش کرم ابریشم، ساختمان های اداری و مدیریت، مهمانسرا و اسکان پرسنل داشتند. 

رئیس اداره ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: از شاخصه‌های معماری این مجموعه که برگرفته از ساختمان‌های شمال ایران  است می‌توان به سبک و گونه معماری کوشک مانند، رعایت قرینه‌سازی، استفاده تمام عیار از آجر در تزئینات و سازه بنا، استفاده از قوس‌های نیم دایره و بیضوی و وسعت درخور توجه، اشاره کرد.

او افزود: در زمین‌های پیرامون این ساختمان ها نیز توتستان‌هایی برای بهره‌برداری در فصل پرورش کرم ابریشم ایجاد شده است. 

طغرایی ادامه داد: این مرکز به‌عنوان تنها نمایندگی اداره توسعه نوغان شرق کشور در حال حاضر نیز، ارائه دهنده خدمات و تامین کننده تخم نوغان در سطح استان‌های شرق کشور (استان‌های خراسان های رضوی ،شمالی، جنوبی و سیستان و بلوچستان) است. 

همچنین علی محمدی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت حیدریه گفت: درحال حاضر شهرستان تربت حیدریه با تولید بیش از ۸۰ درصد ابریشم کشور در شهر ملی بایگ و روستای ملی بسک، به‌عنوان پایتخت ابریشم کشور شناخته می‌شود. 

او افزود: این مجموعه با پیگیری‌های چندساله اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان و شهرستان، شورای اسلامی شهر تربت حیدریه و مساعدت اداره نوغانداری شهرستان و شرکت سفیدرود رشت، درفهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012702845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha