دومین جشنواره غذاهای سنتی (آش نغوزه) در چناران برگزار می‌شود

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: دومین جلسه غذاهای سنتی شهرستان چناران در روستای آبگاهی از توابع بخش سید آباد این شهرستان برگزار می‌شود و شرکت برای عموم مردم آزاد است.

 به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی محمد طاهریان‌مقدم امروز یکشنبه نهم فروردین ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر افزود: در این جشنواره تاکید بر غذاهای بومی محلی شهرستان و آش کمای انغوزه است.

مسئول  نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران ادامه داد: غذاهای سنتی از نظر داشتن مواد مغذی، ویتامین‌ها و املاح ارزش غذایی بالایی دارد، شهرستان چناران غذاهای سنتی زیادی دارد که برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هدف از برگزاری این جشن‌ها احیا سنن و آداب رسوم گذشتگان است که با شناسایی و حفظ آن‌ها می‌توان به سلامت خانواده کمک کرد.

او با بیان این که برپایی جشنواره عاملی برای افزایش شور و نشاط در خانواده‌ها است، تصریح کرد: جشنواره غذاهای سنتی، موسیقی محلی و همچنین بازدید از مزارع گیاهان دارویی با مشارکت اقامتگاه بوم‌گردی منیژگان در روستای آبگاهی در مورخ ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

طاهریان‌مقدم افزود: برنامه‌های  این جشن شامل اجرای موسیقی سنتی، اجرای سرود و جشنواره غذاهای سنتی، نمایشگاه گیاهان دارویی و محصولات خانگی، دست بافته‌های زنان و دختران روستایی است.

او یادآور شد: آش انغوزه یکی از غذاهای سنتی این شهرستان است که بیشتر در دامنه کوههای هزار مسجد در بهار رشد می‌کند.

آنغوزه یکی از گیاهان دارویی است که علاوه بر خواص درمانی که دارد از آن برای طعم‌دار کردن غذاها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارای بوی تند و طعم تلخی است، خواص آنغوزه در طب سنتی، برای تسکین سردرد فشار خون، برای معده و دستگاه گوارش و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد. روستای آبگاهی در دامنه کوههای هزار مسجد و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرستان چناران قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021000484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha