راهنمایان حرفه‌ای گردشگری در کمیت تورهای گردشگری قم نقش مهمی دارند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با بیان این که راهنمایان حرفه‌ای گردشگری در اجرا و حتی کمیت تورهای گردشگری نقش مهمی دارند، گفت: واقعیت این است که با یک صنعت در بخش گردشگری روبرو هستیم و این صنعت نیازمند نیروهای حرفه‌ای و توانمند است که این مسأله بیانگر ضرورت آموزش در این بخش است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا ارجمندی روز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ در دوره آموزشی «بازآموزی راهنمایان گردشگری» در سالن همایش بعثت فرهنگسرای جوان، با تأکید بر ضرورت مطالعه و آموزش افزود: در صنعت گردشگری با بازار رقابت روبرو هستیم، از این‌رو لازم است که با استفاده از تجربه‌های دیگران، زمینه رشد و شکوفایی این صنعت را بیش از گذشته فراهم سازیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به این که گردشگری نیازمند برنامه‌، ساختار و نیروهای تخصصی مخصوص خودش است، گفت: لازم است در صنعت گردشگری از نیروهای حرفه‌ای و توانمند استفاده کنیم؛ چرا که این امر در گردش مالی آن نقش مؤثری دارد.

او خاطرنشان کرد: راهنمایان حرفه‌ای تورهای گردشگری نقش بسزایی در ایجاد جاذبه در اَذهان اعضای تور و گردشگران دارند و بسیار حرفه‌ای در کار خود عمل می‌کنند.

ارجمندی اظهار کرد: تا جایی که مقدور است از راهنمایان حرفه‌ای گردشگری استان حمایت می‌نماییم و الحمدالله انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم فعال است که از تلاش‌های آنان تقدیر و سپاسگزاری می‌کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم با اشاره به تعداد مراکز اقامتی (هتل، هتل‌آپارتمان، مهمانپذیر و خانه‌مسافر) استان قم بیان کرد: حدود ۲۰ مرکز اقامتی در سطح استان قم در حال ساخت است که با توجه به بازار، به تعداد بیش‌تری مراکز اقامتی در استان نیاز داریم.

او با اشاره به این که قم در زمینه گردشگری زیارت شناخته شده است، گفت: این استان دارای ظرفیت‌های ناشناخته‌ای در زمینه گردشگری از جمله در بخش گردشگری طبیعی و میراث‌فرهنگی است و راهنمایان حرفه‌ای گردشگری می‌توانند در شناسایی این ظرفیت‌ها به گردشگران کمک کنند.

ارجمندی با اشاره به ثبت چندین اثر طبیعی استان قم به عنوان آثار میراث‌طبیعی ایران گفت: لازم است که آثار تاریخی، باستانی و طبیعی استان قم همچون تیمچه بازار قم، تپه‌قلی درویش و گنبد نمکی را به عموم مردم معرفی کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: علاوه بر راهنمایان حرفه‌ای گردشگری لازم است که نهادهای مختلف و رسانه‌ها در معرفی جاذبه‌های گوناگون گردشگری استان قم به مردم استان و همچنین گردشگران از سایر استان‌ها و کشورها کوشش کنند؛ چرا که برخی از این آثار، حتی برای مردم قم نیز ناشناخته است.

او با بیان این که زیارت محور گردشگری در قم است و هر چه در این استان داریم به برکت وجود بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) است، تصریح کرد: با معرفی جاذبه‌ها و مراکز گردشگری استان قم، می‌توانیم مکمل‌های گردشگری زیارت برای گردشگران داشته باشیم.

ارجمندی با اشاره به مرمت بخشی از بازار کهنه شهر قم به عنوان یک محور غنی در زمینه گردشگری بیان کرد: ساماندهی بازار مذکور، تحولی در کاسبی آن ایجاد کرد و موجب استقبال بیش‌تر مردم از این بازار شد که البته هنوز مرمت آن کامل نشده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم مسجد جامع، امامزاده موسی مبرقع(ع)، امامزاده حمزه(ع)، مدرسه غیاثیه، مدرسه جهانگیر خان، سرای ملا حسین و میدان کهنه را از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بافت تاریخی شهر قم برشمرد و از همکاری شهرداری قم در مرمت و ساماندهی این بخش تقدیر و تشکر کرد.  

او همچنین از اجرای چند طرح‌ مرمتی میراث‌فرهنگی در استان خبر داد و گفت: تعدادی از این طرح‌ها آماده شده‌اند و به زودی با حضور مسئولان کشوری افتتاح می‌شوند.

از ابتدای سال جاری پنج دوره آموزشِ توانمندسازی گردشگری با عنوان‌های «قوانین و مقررات بیمه و مالیات»، «مدیریت کیفیت و تأسیسات گردشگری»، «صرفه‌جویی انرژی در تأسیسات گردشگری»، «تسهیلگری و کسب و کارهای کوچک در گردشگری» و «بازآموزی راهنمایان گردشگری» در استان قم برگزار شده است و یا تا پایان فروردین‌ماه جاری برگزار می‌شود.

مکان برگزاری این دوره‌های ‌آموزشی و تخصصی، سالن همایش بعثت فرهنگسرای جوان به نشانی قم، بلوار امام موسی صدر (خاکفرج)، جنب استانداری است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیش‌تر درباره دوره‌های تخصصی مذکور با شماره تلفن ۰۹۱۰۰۸۱۸۱۳۳ تماس بگیرند.

استان قم دارای سه شهرستان قم، جعفرآباد و کَهَک؛ ۶ شهر قم، جعفریه، کهک، سَلَفچِگان، دستجِرد و قنوات؛ هفت بخش، ۱۳ دهستان و ۲۵۳ روستا است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403012802948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha