شورای توسعه گردشگری استان کرمانشاه تقویت می‌شود/ از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

استاندار کرمانشاه گفت: شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم برای این تقویت در همین ابتدا با یک نگاه وسیع به آن پرداخته شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، محمد طیب صحرایی روز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه در جلسه‌ای با مدیران تشکل‌های گردشگری استان کرمانشاه که با حضور مدیرکل دفتر بازاریابی داخلی وزارت میراث‌فرهنگی و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان برگزار شد، اظهار کرد: مرز مشترک ما با کشور همسایه با ویژگی‌هایی که دارد برای مردم  استان می‌تواند بسیار اثرگذار و توسعه آفرین باشد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه باید آرمانی بیندشیم و واقعی عمل کنیم، افزود: ما در استان وارث وضعیتی هستیم که باید درکوتاه ترین زمان ممکن از آن عبور کنیم.

او با اشاره به مشکلات فرودگاه کرمانشاه که از گذشته به ارث رسیده است، گفت: در زمان مناسب با حداقل هزینه می‌توانستند این پروژه را به سامان برسانند ولی متاسفانه انجام نشده است.

صحرایی تصریح کرد: پروژه بازسازی کامل باند فرودگاه دردست انجام است که امیدواریم اوایل تابستان باند اصلی شروع به فعالیت کند.

استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به مشکلات قطار کرمانشاه افتتاح آن را در دولت قبل نمایشی خواند و گفت: برای تکمیل پروژه قطار کرمانشاه و افزایش سرعت آن حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

او در ادامه به بهسازی راه‌های استان اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۲۸۰ کیلومتر از راه‌های استان به برکت اربعین بهسازی شد و بخش مهمی از نقاط حادثه خیز استان اصلاح شده است.

صحرایی افزود: درحوزه تقویت مرزها نیز اتفاقات بسیار مناسبی در استان افتاده که سال گذشته مرز مسافری شوشمی نیز به عنوان یک مطالبه افزوده شده است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: سال گذشته همچنین بیش از ۷۰۰ سرویس بهداشتی در مسیرهای اصلی احداث و بازسازی کامل شده است که به گردشگران و زوار عتبات عالیات خدمات ارائه می‌کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه درحوزه معرفی استان با مشکلات متعددی مواجهیم که میراث‌فرهنگی باید برای آن چاره‌اندیشی کند، گفت: از برگزاری رویدادهای شناسنامه‌دار حمایت می‌کنیم و با هیچ رویدادی که بانی آن مشخص و تعریف شده باشد مشکلی نداریم.

صحرایی گفت: برنامه‌های گنگ و بی سند آسیب‌زا هستند و نقطه قوت گردشگری استان را به ضعف تبدیل می‌کنند، اما رویدادهای تعریف شده و مشخص موردتایید همه دستگاه‌ها خواهد بود.

تقویت شورای توسعه گردشگری کرمانشاه

استاندار کرمانشاه در ادامه با تاکید بر برنامه‌ریزی برای تقویت شورای توسعه گردشگری استان، اظهار کرد: امسال ضمن توجه و تقویت سایر بخش‌ها، با تمرکز بیشتر به گردشگری توجه خواهیم کرد و با یک نگاه وسیع تقویت شورای توسعه گردشگری استان را در دستور کار قرار می‌دهیم.

او با بیان اینکه میراث‌فرهنگی باید در فضای مردمی ما درست و پررنگ معرفی‌ شود، افزود: یکی از مباحثی که باید به آن پرداخته شود، ورود به مجموعه فعالیت‌های فرهنگ گردشگری است.

صحرایی تصریح کرد: در خود استان نیازمند ترویج سفرهای استانی هستیم تا خود مردم استان داشته‌های ما را ببینند و بشناسند تا به عنوان بهترین مروجان کرمانشاه را معرفی کنند.

استاندار کرمانشاه برپایی هفته‌های گردشگری در شهرستان‌ها با انواع مشوق‌ها برای تشویق مردم به سفر را یکی از راهکارهای پیشنهادی عنوان کرد و گفت: توجه به مباحث فرهنگ گردشگری ازاهمیت ویژه‌ای برخوردار است، برای مثال اقامتگاه‌های بوم‌گردی باید بهگونه‌ای عمل کنند که به فرهنگ گردشگری روستاها آسیبی نزند و گردشگران باید متوجه شوند که وارد یک اقلیم فرهنگی می‌شوند که باید الزامات و بایسته‌های فرهنگی را پذیرفته و به آن احترام بگذارند. 

او دعوت ملی و بین‌المللی را مرحله بعد معرفی استان عنوان کرد و گفت:  باید تلاش کنیم با معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به زبان‌های بین‌المللی کرمانشاه را به خوبی به جهانیان بشناسانیم.

صحرایی توسعه اقدامات گردشگری در مجموعه ادارات، رونق گردشگری کوهستان و گردشگری دفاع مقدس و نیز اربعین را قله گردشگری استان توصیف کرد و گفت: پرداختن به مرز خسروی در طول سال باید مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد و ما بتوانیم برای تردد بیش از ۱۵ هزار کامیون دار از مرز پرویزخان برنامه‌ریزی کنیم که خانواده هایشان بیایند و از کرمانشاه دیدن کنند.

استاندار کرمانشاه در خاتمه با تاکید بر رویکردهای جدید و پرهیز از تکرار کارهای کهنه و کم ثمر در حوزه گردشگری،  گفت: گردشگری باید با تعریف درست و جذب همراهی‌های روز افزون تبدیل به سکه رایج مردم کرمانشاه شود.

برنامه جامع توسعه گردشگری کرمانشاه تهیه شده است

همچنین در این نشست داریوش فرمانی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از تهیه برنامه جامع توسعه گردشگری استان خبرداد.

او افزود: تاکید استاندار کرمانشاه بر اینکه گردشگری اولویت اول استان در سال جارینشان از اهمیت ویژه این موضوع برای توسعه کرمانشاه است.

فرمانی افزود: برای تحقق شعار سال در اولین اقدام از ظرفیت ناملموس میراث ملی گَل رونمایی شد که  ظرفیت‌های ویژه‌ای در بحث توسعه‌ای دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: برای سال جاری برنامه کوتاه مدت محوریت معرفی استان در بحث برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و چند برنامه پیشران در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: در بحث خوراک متاسفانه خیابان و فضای خاصی به این موضوع اختصاص نیافته است و به دنبال این هستیم در سال جاری با راه اندازی نخستین آشپزخانه صنعتی کشور، برگزاری اولین رالی خوراک، برپایی اولین اکادمی گردشگری خوراک غرب و راه،اندازی نخستین خانه خلاق گردشگری غرب کشور قدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام دهیم.

فرمانی گفت: همچنین اولین اقامتگاه سنتی غذاهای سنتی کرمانشاه در محله فیض آباد راه اندازی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه تقویم رویدادهای فرهنگی و گردشگری امسال به فرمانداران ابلاغ شده است، گفت: برگزاری جشنواره اقوام، جشنواره‌های بین‌المللی‌برگزاری فم تورهای آژانس‌های گردشگری و برپایی نمایشگاه و برنامه‌های فرهنگی مشترک با اقلیم کردستان عراق، رویداد روز جهانی چوب، نمایشگاه سراسری صنایع‌دستی و  توجه به آموزش از جمله برنامه‌های ما در سال جاری است.

او در ادامه از برگزاری سمینار دو روزه اقامتگاه‌های بوم گردی کشور در کرمانشاه در ۳۰ و ۳۱ شهریور خبرداد.

فرمانی در پایان از مدیرکل دفتر بازاریابی گردشگری داخلی وزارت میراث‌فرهنگی خواست تا سه ماه آینده در چهاچوب سند مطالعه توسعه گردشگری و ظایف استان‌ها برش استان کرمانشاه به استان ابلاغ شود.

بازدید تورهای راهیان پیشرفت از کرمانشاه، مجوز برگزاری یکی از رویدادهای بین‌المللی در استان، معرفی کرمانشاه در ستاد خدمات سفر کشور، اختصاص کمک‌های بلاعوض ویژه برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری کرمانشاه، برگزاری نشست با دفاتر خدمات مسافرتی بزرگ تهران و برگزاری فم تور برای آنها و کمک به ثبت جهانی روستای هجیج با تکمیل زیرساخت‌ها از دیگر درخواست‌های مطرح شده توسط مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمانشاه بود.

همچنین در این نشست مسئولین تشکل‌های گردشگری استان مشکلات و درخواست‌های خودرا مطرح کردند.

تسریع در تکمیل پروژه فرودگاه کرمانشاه، بهسازی شرایط قطار کرمانشاه، ایجاد فضاهای جدید گردشگری، جذب سرمایه‌گذار، تهیه بسته‌های معرفی استان، حمایت از دفاتر خدمات مسافرتی، پیگیری کاهش عوارضات شهرداری، عدم رعایت معافیت‌ها به صورت کامل، فعالیت واحدهای غیر مجاز، درخواست تسهیلات ویژه برای جامعه هتلداران، توجه به آموزش، سامان‌دهی فعالیت غیرمجاز خانه‌های مسافر به اسم بوم‌گردی، مشکلات بیمه و توجه به ظرفیت‌های توسعه گردشگری سلامت استان از دیگر مواردی بود که توسط مسئولان تشکل‌های مردم نهاد استان مطرح شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403013103095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha