فصل دوم کاوش‌های باستانی غار زل هستیجان مرکزی به زودی آغاز می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: فصل دوم کاوش و گمانه زنی غار زل در روستای هستیجان شهرستان دلیجان آغاز می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، محمود مرادی روز یکشنبه  ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بازدید از غار تاریخی زل گفت: این دومین فصل کاوش در غار تاریخی زل در  هستیجان است که توسط تیم باستان‌شناسی مستقر و به زودی آغاز خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه غار تاریخی زل در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان است، تصریح کرد: فصل اول پژوهش این غار توسط محمدرضا نعمتی از اعضای هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی انجام شده است.

او تصریح کرد: با صدور مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، عملیات کاوش آغاز می‌شود و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام خواهد شد. 

مرادی با اشاره به اینکه دستاوردهای به دست آمده در فصل اول باستان‌شناسی این غار تاریخی، آذرماه سال گذشته با حضور سرپرست هئیت باستان‌شناسی، کارشناسان و ناظران باستان‌شناسی  ارائه شد، گفت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی تکه‌های پارچه و چرم نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در فصل اول کاوش‌ها هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: این دست نوشته‌های چرم مربوط به دوره ساسانی و به خط پهلوی ساسانی بوده و در فصل اول کاوش باستان‌شناسی غار زل دلیجان کشف شده‌اند که در فصل دوم کاوش ها ادامه خواهد داشت. کاوش این محوطه در فصل جاری تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403021700853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha