مرمت مقبره شیخ حسن جوری در شهرستان میامی آغاز شد

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی گفت: مرمت مقبره شیخ حسن جوری در این شهرستان آغاز شد.

 به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سید محمدصادق رضویان روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: در این مرحله از مرمت، برداشت کاه‌گل فرسوده، اجرای دوغاب ریزی، اجرای غوره‌گل و کاه‌گل بام و بدنه اجرای گچ کاری بخش داخلی مقبره انجام می‌شود.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی با اشاره به اینکه درگذشته این مقبره توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان میامی مرمت‌شده است، افزود: به‌منظور جلوگیری از تخریب، سامان‌دهی وضع موجود و مرمت فرسایش‌ها، این مرحله از مرمت انجام می‌شود.

او بابیان اینکه شیخ حسن جوری رهبر قیام سربداران در دوران ایلخانی بود و موفق شد اولین حکومت شیعه را در عصر غیبت تشکیل دهد، افزود: مقبره شیخ حسن جوری در روستای فیروزآباد فرومد از توابع شهرستان میامی قرار دارد.

رضویان بابیان اینکه این آرامگاه دارای گنبدی مدور و از خشت خام ساخته‌شده‌ است، گفت: این آرامگاه متشکل از یک اتاق است و از خشت خام و عاری از هرگونه پیرایه و تشریفات ظاهری ساخته‌ شده است.

مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان میامی گفت: شیخ حسن جوری یکی از رهبران قیام سربداران و از رهبران سیاسی- مذهبی قرن هفتم هجری قمری است که به دست وجی‌الدین مسعود در سال ۷۴۵ به شهادت رسید و در این منطقه دفن شد.

آرامگاه شیخ حسن جوری در ۱۲۰ کیلومتری شهر میامی، بر روی تپه‌ای در دو کیلومتری روستای کلاته میر علم فیروزآباد در حوالی روستای فرومد است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021900975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha