فعالیت ۱۰ هزار نفر نوروزبان بی نوروز در پهنه فرهنگی اصفهان

در نوروز ۱۴۰۳ با تمهیداتی که از مهرماه ۱۴۰۲ اندیشیده شد بیش از ۱۰ هزار نفر پرسنل بیش از ۲۷ دستگاه اجرایی و فرهنگی در قالب ۱۵ کمیته ستاد سفر استان اصفهان به خیل میلیونی گردشگرانی خدمات‌رسانی کردند.

مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و قائم‌مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان در یادداشتی نوشت:  بررسی‌های گزارش‌ها فعالیت‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر استان در سال ۱۴۰۲ حاکی بود که برای نوروز ۱۴۰۳ نیازمند کار کارشناسی و بررسی‌های جدی برای ارائه خدمات بهتر به گردشگران هستیم. 

از یک‌سو شاهدیم که استان اصفهان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مقاصد سفر شناخته شده در ایران و جهان به شمار می‌رود و از سوی دیگر با توجه به اینکه استان اصفهان در محور مرکزی ایران واقع شده و در عین حال که با ۹ استان پیرامون خود هم‌مرز است یکی از مراکز اصلی تردد گردشگران نیز به شمار می‌رود و این در حالی است که تقارن میمون و مبارک ماه مبارک رمضان با نوروز که برای اولین بار در تاریخ شکل‌گیری ستاد هماهنگی خدمات سفر در کشور رخ می‌داد، لزوم هماهنگی برای ارائه خدمات بهینه به گردشگران و همچنین رعایت الزامات ماه میهمانی خالق بی‌همتا ما را برآن می‌داشت که جدی‌تر به این مقولات بپردازیم. 

روی همین اصل فعالیت‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر استان اصفهان در دو قالب ستاد استان و ستادهای شهرستانی از مهرماه سال ۱۴۰۲ و شش ماه پیش از آغاز فعالیت‌های ستاد سفر آغاز شد. 

در وهله اول در نخستین نشست‌های ستاد سفر استان تلاش شد تا بررسی جامع و کاملی از رخدادها و رویدادهای ستاد سفر در سال ۱۴۰۲ انجام شود، لذا بررسی‌ها حاکی بود که فعالیت‌های ستاد سفر استان  در دو حوزه اجرایی و فرهنگی نیازمند بازنگری‌های جدی است. لذا در طی فعالیت‌های ستاد در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۲ دو کمیته فرهنگی و نمازخانه و بهداشت به ستاد سفر استان افزوده شد و تعداد کمیته‌های ستاد سفر استان به ۱۵ کمیته افزایش یافت. 

این ستاد همچنین در یک اقدام جدی فعالیت‌های ستاد سفر در پهنه شهرستان اصفهان را در قالب ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان اصفهان به شهرداری اصفهان سپرد و شهرداری نیز نشست‌های  این ستاد را در قالب ۱۲ کمیته از پاییز ۱۴۰۲ آغاز و برنامه‌ریزی در قالب خدمات اجرایی و فرهنگی در پهنه جهان شهر افسانه‌ای اصفهان را در دستور کار خود قرارداد. 

اقدام دیگر ستاد سفر استان تشکیل منظم جلسات ستاد و دریافت منظم گزارش‌ها کمیته‌های مختلف در سال ۱۴۰۲ بود، لذا بررسی‌های گزارش‌های کمیته حاکی بود که ستاد در حوزه‌های فنی به‌ویژه امنیت راه‌ها و همچنین امکانات مخابراتی و همچنین نحوه خدمات‌رسانی به گردشگران با استفاده از آخرین روش‌های علم اطلاع‌رسانی دارای نقاط ضعف است، لذا اعضای ستاد سفر استان بسیج شده تا در حوزه حفاظت و ایمنی راه‌ها، افزایش کیفیت خدمات ناوگان حمل‌ونقل عمومی و همچنین افزایش کیفیت سرویس مخابراتی در نقاط مختلف محورهای مواصلاتی استان فعالیت کند. 

با این حال کمیته‌هایی همچون حمل‌ونقل و ترافیک ایمنی، مدیریت بحران، بهداشت و سلامت  و اطلاع‌رسانی بسیج شده تا بتوانند شرایط مناسبی را برای خدمات‌رسانی به گردشگران ارائه کنند. با این وصف ایجاد ایستگاه‌های امنیت و سلامت، تجهیز ایستگاه‌های امدادرسانی جاده‌ای، آغاز فعالیت جوانان پیشگام هلال‌احمر در کنار فعالیت‌های اورژانس جاده‌ای و شهری در کنار فعالیت کمیته حفاظت و امنیت عملاً بخش قابل‌توجهی از نیروهای ستاد سفر استان را به خود اختصاص داد. 

یکی از دیگر از فعالیت‌های ستاد سفر استان ویژه نوروز ۱۴۰۳، استانی کردن فعالیت‌های این ستاد بود به گونه‌ایی که برای نخستین بار در یک تدبیر جدید نشست‌های ستاد سفر استان به‌صورت منطقه‌ایی در شهرستان‌های مختلف استان برگزار می‌شد تا از این طریق ستادهای سفر ۲۸ شهرستان استان نیز بتوانند با آخرین روش‌های خدمات‌رسانی به گردشگران آشنا شده و ضمن ایجاد همگرایی میان شهرستان‌های مختلف استان، بتوان گردشگری را در مناطق مختلف استان به‌صورت متوازن افزایش داد. 

با این وصف بر اساس سند آمایش سرزمین استان معتقدیم که گردشگری و شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشران توسعه آینده استان هستند، لذا یکی از مهم‌ترین شروط تحقق این امر توسعه متوازن و منطقی گردشگری در تمام مناطق استان است تا از این طریق همه مردم استان بتوانند به‌صورت عادلانه از مواهب اقتصادی و فرهنگی صنعت گردشگری بهره‌مند شوند، لذا امسال برای اولین بار همگرایی مناسبی میان اعضای ستاد سفر استان و اعضای ستاد سفر شهرستان‌ها از یک‌سو و فعالان گردشگری از سراسر استان از سوی دیگر در این خصوص ایجاد شد. 

با توجه به تشکیل جلسات سفر استان در شهرستان‌های مختلف استان، بسیاری از مسائل و مشکلات استان به‌ویژه در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌های گردشگری برای اولین بار فرصت مطرح‌شدن یافت و همین نکته باعث شد تا ایده چهارشنبه‌های گردشگری در استان برای رفع موانع و مشکلات پیش روی توسعه گردشگری استان شکل بگیرد. 

در بحث اسکان نیز توسط کمیته‌های اسکان استان رخداد ارزشمندی شکل گرفت به گونه‌ایی که در نوروز ۱۴۰۳ ظرفیت اقامت در استان در یک شبانه‌روز به بیش از ۳۵۰ هزار نفر بالغ شد و این نکته با در نظر گرفتن شرایط جوی و امکان بارندگی‌های گسترده انجام می‌شد، به گونه‌ایی که عمده  اقامت در پهنه استان در مناطق سرپوشیده شکل گرفت. 

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ستاد سفر استان اصفهان ارائه الگویی مناسب در ایجاد کمپ‌های گردشگری بود به گونه‌ایی که کمپ گردشگری باغ فدک در محور شمال شهر اصفهان با ظرفیت اقامت ۱۵ هزار نفر گردشگر با کلیه امکانات رفاهی ایمنی یکی از معتبرترین مراکز اقامت موقت در کشور با استاندارهای مناسب اقامتی به شمار می‌رود. 

با توجه به گستره ۱۰۷ هزار کیلومتری استان اصفهان از یکسو و تلاش برای خدمات‌رسانی مناسب به گردشگران نوروزی از سوی دیگر، با تلاش‌های عوامل مختلف کمیته‌های ستاد سفر بیش از ۲۷ نهاد دولتی در قالب ۱۵ کمیته و با بیش از ده هزار نفر کارکنان در طول تعطیلات نوروز امسال که درعین‌حال که با ماه مبارک رمضان تقارن یافته بود به مدت یک ماه نیز با طرح از نوروز تا عید فطر ادامه می‌یافت تلاش کردند تا با عنوان نوروزبانان بی‌نوروز خدماتی درخورشان گردشگران در پهنه فرهنگی اصفهان ارائه کنند. 

در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز رویدادهای ارزشمندی انجام شد به‌گونه‌ای که در نوروز امسال با توجه به تجربه دومین سال تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز با افزایش کمی و کیفی برنامه فرهنگی متناسب با شرایط نوروز و همچنین اجرای نوروزگاه‌های فرهنگی، برنامه‌های مناسبی در ۲۸ شهرستان استان به اجرا درآمد که باعث بهره‌مندی گردشگران شد. 

امید می‌رود تا تجارب امسال نیز چراغ راهی برای خدمات بهینه به گردشگران در سال‌های آتی به شمار رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403021900994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha