توسعه مناطق گردشگری به‌طور فزاینده‌ای مستلزم کارآفرینی است

توسعه صنعت گردشگری به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از این عوامل مهم بازیگران این صنعت مهم هستند؛ بازیگرانی که در صورت رفع دغدغه‌هایشان می توانند فعالیت‌های کیفی و کمی خود را در حوزه گردشگری استان توسعه و به رفع کمبودها و ارتقا استانداردها کمک کنند.

آژانس‌های مسافرتی از مهم‌ترین بازیگران صنعت گردشگری هستند که خدمات متنوعی را به مشتریان بخش گردشگری عرضه می‌کنند. این خدمات شامل برنامه‌های حمل‌و‌نقل، بسته‌های گردشگری، خدمات بیمه و اقامتگاه می‌شود. آژانس‌های مسافرتی بیشترین استفاده را در صنعت گردشگری دارند. یک آژانس مسافرتی بابت فروش هر یک از محصولات کارمزدی را دریافت می‌کند که میزان این کارمزد به نوع محصول فروخته شده بستگی دارد.

ارائه بسته‌های تعطیلاتی با انقلاب صنعتی و ساخت ریل‌های قطار شروع شد. در جولای ۱۸۴۱ توماس کوک، کابینت‌سازی که عضو کلیسای پروتستان بود، برای سفر یک گروه ۵۰۰ نفره از شهر لیسستر به شهر لافبورو بلیت قطار رزرو کرد. امروزه رقابت چشمگیری در بازار آژانس‌های مسافرتی وجود دارد. مشکلات برای ورود به بازار کاهش یافته است، در نتیجه، تازه‌واردان بسیاری به بازار آمده‌اند. این مسئله به خصوص درباره بخش در حال رشد آژانس‌های آنلاین صدق می‌کند. آژانس‌های مسافرتی مستقل نه تنها از طرف آژانس‌های الکترونیکی تحت فشار هستند، بلکه فروش‌ مستقیم توسط برگزارکنندگان تور نیز آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. بنابراین، سعی می‌کنند متفاوت عمل کنند و برای توجیه خود در زنجیره ارزش و حفظ سهم بازار ارزش بیشتری برای محصول خود تعیین کنند. آژانس‌های مسافرتی استان کرمان هم در راستای این سیاست فعالیت‌های موثری را در توسعه گردشگری و به دنبالش توسعه اقتصادی این استان انجام داده‌اند که آژانس مسافرتی صباسیر با مدیریت نغمه حاجی‌پور به عنوان کارآفرین حوزه گردشگری نیز از موضوع مستثنی نبوده و اقدامات مهمی را در حوزه توزیع و فروش محصولات گردشگری، رزرو و فروش بلیت، ارائه اطلاعات و مشاوره مسافرتی و طرح برنامه‌های مسافرتی انجام داده است که در گفت‌وگویی با او و فعالیت‌هایش در حوزه گردشگری کرمان بیشتر آشنا می‌شویم.

به عنوان یک کارآفرین در حوزه گردشگری چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟

آژانس مسافرتی صباسیر با سابقه کاری بیش از 19 سال، اولین آژانس هواپیمایی شبانه‌روزی این استان است که در زمینه مجوز الکترونیک هواپیمایی کشوری و وب‌سرویس سایت خرید آنلاین پروازهای داخلی و خارجی جزو اولین‌ها بوده و با شرکت در دوره‌های آموزشی گردشگری سلامت در سال ۱۳۸۷ پا به عرصه گردشگری سلامت گذاشت.»

از دیگر فعالیت‌هایتان بگویید؟

این آژانس که برگزارکننده تورهای آموزشی در قالب گروه‌های تخصصی است، علاوه بر ارائه طرح‌ها و ایده‌های نو در توسعه صنعت گردشگری، شرکت در استارت‌آپ‌های گردشگری، پرورش و آموزش نیروهای متعدد و کارآفرین را نیز در دستور کار قرار داده است.

چه تعداد نیرو در آژانس مسافرتی صبا سیر فعالیت می‌کنند؟

به دلیل شیوع کرونا و عدم برگزاری تورهای گردشگری متاسفانه تعدادی از کارکنان این شرکت بیکار شدند و در حال حاضر تعداد ۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ نفر به صورت غیرمستقیم برای انجام امور پشتیبانی، توسعه سایت خرید آنلاین و تورهای خارجی با این آژانس همکاری دارند.

به عنوان فردی که در حوزه گردشگری در داخل و خارج از کشور فعال هستید، مدل توسعه گردشگری در کشورهایی که در آن کارآفرینی انجام شده است، دارای چه نقاط قوتی می‌دانید که می‌تواند مورد توجه سیاسگذاران و دست‌اندرکاران کشور قرار بگیرد؟

مواردی همچون بهبود ارتباطات هوایی و تسهیل سفر، نوآوری در زیرساخت‌های گردشگری، استراتژی کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای، ایجاد زمینه برای ارتقای تقاضا در بازارهای داخلی گردشگری، فراهم کردن امنیت لازم برای جابه‌جایی مسافران باید در اولویت برنامه‌های دست‌اندرکاران مرتبط با حوزه گردشگری قرار گیرد که به عنوان نمونه ایسلند با رشد ۵۶درصد هفتمین سال متوالی رشد گردشگری را تجربه کرده و فنلاند نیز از نظر ورود گردشگران چینی افزایش ۸۱درصدی را شاهد بوده که این موضوع با بهبود ارتباطات پروازی تقویت شده است.

به‌عنوان فعال و کارآفرین حوزه گردشگری در این حوزه چه ظرفیت‌های پنهانی وجود دارد که در صورت توجه به آن کارآفرینی حداکثری نه حداقلی پدید می‌آید؟

وجود تنوع در فصول‌ گردشگری کشور و ظرفیت‌های پنهانی همچون گردشگری مذهبی، ورزشی، روستایی و... است.

به‌عنوان یک کارآفرین وضعیت کارآفرینی در حوزه گردشگری در کرمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

توسعه مناطق گردشگری به‌طور فزاینده‌ای مستلزم کارآفرینی است و با توجه به اینکه استان کرمان از پتانسیل‌های بی‌نظیری در حوزه گردشگری بهره برده است، بنابراین گردشگری سلامت می‌تواند بهترین استراتژی برای کارآفرینی باشد. کارآفرینی که منجر به جذب گردشگران و کسب درآمد از طریق درمان‌های طبیعی می‌شود.

آنچه برای کارآفرینان تازه‌کار توصیه می‌کنید، چیست؟

کارآفرینان تازه‌کار با استفاده و با به اشتراک گذاشتن تجربه‌های پیشکسوتان این حوزه می‌توانند در این حوزه موفق عمل کنند و نتایج مطلوبی را با ارائه ایده‌های نو به دست آورند.

بزرگ‌ترین چالش‌ها و موانعی که بر سر راه شما بوده، کدام است؟

بزرگ‌ترین چالش‌ و مانع پیش روی حوزه گردشگری استان کرمان، نبود پروازهای بین‌المللی و همچنین عدم رقابت سالم در بین فعالان صنعت گردشگری این استان است.

در طول راه‌اندازی و گسترش فعالیت‌تان بدترین و خوب‌ترین تجربه شما چه بوده است؟

در طول این سال‌ها بهترین تجربه، کسب رتبه‌های برتر توسط این آژانس در حوزه گردشگری بوده و بدترین تجربه استفاده نادرست آژانس‌های دیگر از طرح‌ها و ایده‌هایی که توسط آژانس مسافرتی صباسیر ارائه شده است.

چه شد که این سختی‌ها را تحمل کردید و چه شد به اینجا رسیدید؟

یکی از عوامل پذیرش و تحمل سختی‌ها در این مسیر داشتن هدف و عشق به رشد و ایجاد نوآوری در حوزه گردشگری بوده است و عامل دیگر وجود و حضور آقای امیرحسین دوامی است که از همت و طرح‌های او برای ارتقای این آژانس بهره‌مند شده‌ایم.

اگر فرصت داشتید که کارهای قبلی را به شکل متفاوتی انجام دهیم، چه می‌کردید؟ آیا وارد این حرفه می‌شدید؟

ایده‌ها و طرح‌هایی که برای پیشرفت و ارتقای صنعت گردشگری در زمینه آژانس‌های مسافرتی ارائه کرده بودم، ثبت کرده و به مرحله اجرا در می‌آوردم.

از چه روش‌هایی برای تبلیغ و بازاریابی کار خود استفاده کردید؟

کارآمدترین شیوه تبلیغات، تبلیغات دهان به دهان از طریق ایجاد حس رضایت در مشتریان است و به این ترتیب صداقت و کیفیت بالای خدمات که موجب این حس می‌شود، در اولویت کار قرار داده‌ایم.

چطور خود را از لحاظ آموزشی و معلومات گردشگری ارتقا دادید؟

آموزش نیروهای این آژانس و شرکت در دوره‌های آموزشی جزو برنامه‌های مهم این دفتر خدمات مسافرتی است و با توجه به اینکه صنعت گردشگری دارای ابعاد مختلفی است و دانستن آنها موجب ارتقای خدمات خواهد شد، بنابراین دریافت آموزش‌های پیشرفته و اخذ تمامی گواهینامه‌های مربوطه و... توسط همکاران این دفتر از ضروریات است.

در کارآفرینی ایجاد و حفظ ارتباط و تعامل با سایرین خیلی مهم است. شما هیچ وقت این اهمیت را حس کردید؟ چگونه از این ارتباطات استفاده می‌کنید؟

در کارآفرینی ایجاد و حفظ ارتباط و تعامل با سایرین هسته مرکزی را تشکیل می‌دهد و از عوامل رشد و پیشبرد اهداف محسوب می‌شود.

چه نواقصی در صنعت گردشگری ایران می‌بینید؟

نبود زیرساخت‌های گردشگری مناسب و نبود امکانات شهری و بین شهری، عدم معرفی جاذبه‌های گردشگری، ضعف سیستم‌های حمل و نقل و عدم آموزش‌های لازم به مردم و دست‌اندرکاران حوزه گردشگری و... از جمله این نواقص است.

چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

ارائه طرح‌های جدید و خلاقانه برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده از مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010822459135

برچسب‌ها