راهیان نور نمونه بارز گردشگری مقاومت

اصلی‌ترین جلوه گردشگری تعالی‌بخش، گردشگری مقاومت است و گردشگری که بر جاذبه‌های تاریخی ایران استوار است. بیان تاریخ شفاهی ایران با نگاه عبرت‌آموزی از گذشته یا به عبارتی روایت مقاومت پهلوانان ایران زمین در مبارزه با متجاوزان، ظالمان، غارتگران و استعمارگران است.

إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ

‌بى‌گمان، کسانى که گفتند: پروردگار ما خداست، سپس پایدارى نمودند، پس نه ترسى بر آن‌هاست و نه آنان هرگز غمگین مى‌شوند. (آیه 13 سوره احقاف)

گردشگری یکی از ابزارهایی است که کشورها درصدد کسب اهداف‌شان برای رسیدن به منافع ملی هستند. در نظام جمهوری اسلامی ایران، رویکرد گردشگری، تعالی بخشی است، یعنی با نگاه اسلامی ایرانی به گردشگری علاوه بر منافع مادی کشور باید معنویات حاصل از گردشگری را کسب کند.

اصلی‌ترین جلوه گردشگری تعالی‌بخش، گردشگری مقاومت است و گردشگری که بر جاذبه‌های تاریخی ایران استوار است. بیان تاریخ شفاهی ایران با نگاه عبرت‌آموزی از گذشته یا به‌عبارتی روایت مقاومت پهلوانان ایران زمین در مبارزه با متجاوزان، ظالمان، غارتگران و استعمارگران است.

برای نمونه، قلعه بابک خرمدین در آذربایجان شرقی، نماد مقاومت ملی در مقابله با ظلم خلفای بنی عباس است که بابک و همرزمانش موفق شدند 20 سال مانع تصرف آن محدوده سرزمینی به‌دست عباسیان متجاوز شوند.

تاریخ معاصر ایران از قیام تنباکو گرفته تا انقلاب مشروطه و از نهضت ملی شدن صنعت نفت گرفته تا انقلاب اسلامی  ایران به وضوح شاهد مقاومت ایرانیان در مبارزه با استبداد و استکبار است که جا دارد این مقاومت دلیرمردان و شیرزنان میهن را در قالب گردشگری مقاومت، روایت و در معرض بازدید گردشگران قرار داد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به سبب پررنگ شدن شعائر اسلامی ایرانی مانند مبارزه با استکبار و نفی استبداد و ایجاد روحیه مقاومت در مردم و از طرفی تجاوز رژیم بعثی عراق به کشور، حماسه هشت سال دفاع مقدس رقم خورد. اما با پایان جنگ تحمیلی این حماسه به فراموشی سپرده نشد و راهیان نور با هدف روایتگری از شهادت، شهامت، جهاد در راه خدا، میهن‌دوستی، حفظ جان و مال و ناموس مردم، دفاع در مقابل تجاوز رژیم بعثی عراق و... ایجاد شد تا این نمونه بارز گردشگری مقاومت برای معرفی ایثارگران ایران اسلامی برای کودکان، نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان روایت شود.

برای عدم بازگشت به استبداد و استکبار باید تاریخ را به همه رده‌های سنی، آموزش داد و صحیح آن را نقل کرد، نباید ایثار ایرانیان فراموش شود و با راهیان نور باید ایثارگری‌ها را در کشور به‌خصوص برای نسل آتی احیا کرد و پیام این ایثارگری‌ها را به آزادگان جهان مخابره کرد.

راهیان نور نمونه‌ای از گردشگری مقاومت است که اشاره شد به‌همین منظور نباید از اثرات دفاع مقدس در ایجاد روحیه مقاومت در مقابل با اشغالگران رژیم صهیونیستی غافل بود و همچنین حماسه‌سازی دهه شصتی‌ها متأثر از دفاع مقدس در سوریه به‌عنوان مدافعان حرم را فراموش کرد و نمونه‌های دیگر مقاومت ناشی از این رخداد مهم ایران زمین، مدافعان سلامت و مدافعان امنیت هستند. همه این ایثارگری‌ها باید در گردشگری مقاومت روایت شود تا تاریخ برای ما تکرار نشود.

بنابراین محدوده جغرافیایی و مکان رخدادهای مقاومت در ایران را به همراه جریان‌های مقاومت با معرفی شخصیت‌ها و اسطوره‌های مقاومت حتی محل زندان، تبعیدگاه، گورستان یا به عبارتی مزار شهدا این حماسه‌سازان را باید  به اماکن گردشگری، موزه و ثبت آثار مقاومت در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تبدیل کرد.

با ایجاد محصول گردشگری از جریان مقاومت ایران به عنوان مثال ایجاد زیارتگاه از مزار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان، می‌توان گردشگران زیادی از جمله جهان‌گردانان را به سفر به ایران ترغیب کرد و فرصت بی‌نظیری را برای بیان تاریخ شفاهی ایران با روایت صحیح فراهم کرد.

البته سخت‌ترین کارها در توسعه گردشگری ایران، جذب گردشگر با جاذبه‌های تاریخی آن هم در قالب گردشگری مقاومت است، اما باید در نظر داشت که گردشگری مقاومت متعلق به یک مذهب و حتی دین خاص نیست و به عبارتی شیوه مفاهمه بین ادیان مختلف بر یک سری ارزش‌های انسانی مشترک است و همین امر زمینه‌ساز جذب گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از جاذبه‌های مقاومت ایران برای آشنایی با ارزش‌های اسلامی ایرانی است که به تولید و نشر محتوا در فضای مجازی و بازاریابی، نیاز دارد.

در خصوص راهیان نور نیاز به ثبت آثار مقاومت و رویدادهای دفاع مقدس توسط وزارت میراث‌فرهنگی و ایجاد تندیس و نمادهای مقاومت در مکان رخدادهای جنگ تحمیلی به عنوان نمونه در خرمشهر است. در خصوص افزایش میزان گردشگران این اماکن نیز باید به بخش خصوصی اعتماد کرد و نقش بیشتری را به دفاتر خدمات مسافرتی داد تا سفرهای گروهی را برای بازدید از راهیان نور و سایر جاذبه‌های گردشگری آن استان‌ها به صورت ترکیبی تنظیم کنند تا جامعه میزبان از محل اقامت، غذاهای سنتی، ایاب و ذهاب، خرید سوغات و سایر موارد مورد نیاز از بازارهای محلی این گردشگران منتفع شود و شاهد همراهی بیشتر بومیان در رونق راهیان نور و جذب گردشگران داخلی و ورودی به کشور، بیشتر از گذشته باشیم.

از راهیان نور دریایی در دو استان هرمزگان و به ویژه بوشهر نباید غفلت کرد زیرا نیمسال دوم و به خصوص ایام عید نوروز فرصت مناسبی است تا گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن استان‌ها، نمادهای مقاومت و مناطق راهیان نور با تهیه بسته‌های سفر دسته جمعی توسط دفاتر خدمات مسافرتی، تشویق کرد. البته حمایت معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از راهیان نور و برنامه‌ریزی مناسب و اقدامات لازم براب توسعه این گونه از گردشگری مقاومت  نیز ضروری است.

انتهای پیام/

کد خبر 14011220640994

برچسب‌ها